خواص و مضرات دل و قلوه گوسفندی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

آشنایی با دل و قلوه گوسفندی

دل و قلوه گوسفندی از فرآورده های گوسفندی می باشد که در قیاس با جگر سفید و یا سیاه بافتی سفت تر دارند و غذای لذیذی حساب می گردد. دل و قلوه گوسفندی معمولاً در غذاهای کودکان، سالمندان و یا بیماران افزوده می گردد. این گروه غذایی از لحاظ ویتامین های گروه B و همچنین اسید فولیک، آهن، روی به جگر سیاه شبیه می باشد.

ولی باید بدانید که دارای روغن مانند روغن جامد می باشد که برای افرادی که دکلسترول و اسیداوریک بالا داشته و یا نقرس و بیماری های کلیوی، مفصلی و… دارند مضر می باشد. در ادامه مقاله خواص و مضرات دل و قلوه گوسفندی را بررسی خواهیم نمود.

همانطور که می دانید دل و قلوه باید حتماً سفت و پخته گردد و به صورت آبدار مصرف نشود. حتماً محصولی که می خرید باید رنگ یک دست داشته باشد و بدون هر گونه کیست، چرک و انگل باشد. دل و قلوه می تواند تا 48 ساعت در دمای یخچالی و مدت 4 ماه در فریزر ماندگاری داشته باشد.

قلوه گوسفند چه مزایایی دارد

دل و قلوه گوسفندی چیست

دل و قلوه گوسفندی، یک غذای سنتی و محبوب در بسیاری از مناطق ایران است. دل و قلوه عموماً از شکم پاک‌سازی شده گوسفند تهیه می‌شود. دل، عضله قلب گوسفند است که با روش‌های مختلف مانند سرخ کردن یا پخت در آب، تهیه می‌شود. قلوه نیز معمولاً مرغوب‌ترین اعضای گوسفند را شامل می‌شود و معمولاً پخته و سرخ شده و به‌همراه دل سرو می‌شود.

این غذا معمولاً با افزودن پیاز و ادویه‌های مختلف مانند زردچوبه، فلفل، زیره و نمک و فلفل به مزه و طعم آن افزوده می‌شود. از جمله روش‌های محبوب سرو این غذا می‌توان به همراه نان لواش یا برنج اشاره کرد. دل و قلوه گوسفندی یک غذای سنتی با مزه‌ای متفاوت و غنی است که در میان افرادی که به غذاهای گوشتی علاقه‌مند هستند، مورد توجه قرار می‌گیرد.

از قلب بره به روش های خوشمزه لذت ببرید

خوشبختانه، تعدادی دستور العمل خوشمزه وجود دارد که طعم قلب بره را پنهان می کند. پختن، اضافه کردن به سیخ و ریختن در خورش دلچسب تنها چند راه برای لذت بردن از قلب بره است. در غیر این صورت، می توانید به سادگی کپسول های کبد و قلب ما را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که طعم بسیار کمی دارند و فواید تغذیه ای جگر و همچنین قلب را با هم ترکیب می کنند.

کباب قلوه چیست و چه خاصیتی دارد

قلوه گوسفندی چه فوایدی برای بدن دارد

قلوه گوسفندی منبع خوبی از پروتئین و مواد مغذی می‌باشد. این غذا حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، روی، سلنیوم و ویتامین B12 است که برای سلامت عمومی بدن مفید می‌باشد. پروتئین موجود در قلوه گوسفندی می‌تواند به رشد و تعمیر بافت‌های بدن کمک کرده و به حفظ عضلات و استخوان‌های سالم کمک نماید.

همچنین، قلوه گوسفندی حاوی آهن است که برای تولید هموگلوبین و اکسیژن رسانی به سلول‌ها ضروری است. وجود ویتامین B12 نیز کمک به سلامتی سیستم عصبی و تولید سلول‌های خونی می‌کند. همچنین، سلنیوم موجود در آن می‌تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و سلول‌ها را از آسیب‌های اکسیداتیو محافظت نماید.

به هر حال، مصرف درست و همراه با تنوع در رژیم غذایی می‌تواند مزایای سلامتی را ارائه دهد. اما مهم است توجه شود که مصرف بیش از حد گوشت‌های چرب مانند قلوه ممکن است برای بعضی افراد مشکلات سلامتی ایجاد کند.

 دل گوسفندی برای بدن چه مزایایی دارد

دل گوسفندی چه مزایایی دارد

دل گوسفندی منبع غنی از پروتئین، آهن، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی مانند سلنیوم و روی است. این غذا حاوی پروتئین کاملی است که برای ساخت بافت‌های بدن، عضلات، و سلول‌ها ضروری است. حضور آهن در دل گوسفندی می‌تواند به تولید هموگلوبین کمک کرده و به اکسیژن رسانی به سلول‌ها کمک نماید.

ویتامین‌های گروه B موجود در دل گوسفندی، به عنوان منبعی از انرژی برای بدن عمل می‌کنند و برای سلامتی عصبی، پوست و موها مفید هستند. همچنین، سلنیوم و روی که در دل گوسفندی حضور دارند، می‌توانند به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های موثر عمل کرده و سلول‌ها را از آسیب‌های اکسیداتیو محافظت نمایند.

با این حال، همواره مصرف متعادل و مناسب از انواع گوشت‌ها در یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود سلامتی کمک کند و مصرف دل گوسفندی هم می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که برای تامین مواد مغذی و پروتئین در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دل و قلوه گوسفندی چه ویتامین هایی دارند؟

همانطور که قبلاً گفته شد، دل و قلوه بره مملو از مزایای سلامتی است – به همین دلیل است که ما دوست داریم آنها را در هر کجا که می توانیم ترکیب کنیم. در اینجا فقط چند مورد از مواد مغذی مفیدی که در قلب بره پیدا می کنید آورده شده است:

ویتامین B12: قلب بره مملو از ویتامین های B، به ویژه B12 است. قلب بره پخته حاوی 187 درصد از ارزش روزانه توصیه شده B12 شما است که می تواند از کم خونی، زوال عقل، بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان جلوگیری کند.

ویتامین B3: قلب بره حاوی 4.4 میلی گرم ویتامین B3 (نیاسین) است. ویتامین B3 می تواند به کاهش کلسترول LDL و کاهش خطر ابتلا به دیابت و آلزایمر کمک کند.

اسیدهای آمینه: آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین هستند که به ساخت ماهیچه های قوی کمک می کنند و به شما کمک می کنند پس از آسیب بهبودی پیدا کنید. قلب بره یک پروتئین کامل است (یعنی تمام نه اسید آمینه ضروری را شامل می شود)، حاوی تریپتوفان، هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و والین

مواد معدنی: قلب بره مملو از مواد معدنی سالم از جمله آهن، فسفر و منیزیم است. این مواد معدنی با متعادل کردن هورمون‌ها، خواب بهتر و تقویت استخوان‌ها به حمایت از بدن کمک می‌کنند.

قلوه گوسفندی و نحوه استفاده از آن

خواص و مضرات دل گوسفند

یکی از خوشمزه ترین بخش های گوشتی گوسفندی قلب یا دل آن است که بیش ترین حجم آن از گوشت خالص ایجاد شده است. دل گوسفندی دیر هضم تر از قسمت گوشت ماهیچه گوسفند می باشد و جویدن و یا تکه تکه کردن آن دشوار تر است. قلب گوسفند که اصطلاحا به آن دل می گویند برای تقویت قلب مفید است. این بخش از بدن گوسفند گوشت خالص می باشد. در طب سنتی دل گوسفند مزاجی گرم و خشک دارد که دارای حرارت و انرژی زیادی نیز هست.

خوردن قلب گوسفند به اشخاص سرد مزاج توصیه می شود زیرا ضعف قوا را از بین می برد. برای طبخ دل باید دقت کرد که به تکه های کوچک تقسیم شود زیرا کمی هضم آن برای معده های ضعیف سخت است. می توان تکه های کوچک قلب را به همراه فلفل، نمک،زیره و آبلیمو پخت و یا کباب کرد. چربی های دور قلب را نیز به آن بیفزایید زیرا آن را خوشمزه تر خواهد کرد. قلب پرندگان و قلب بره طعم بسیار خوبی دارد. پس از خوردن قلب می توانید با خوردن کمی مربای زنجبیل هضم آن را آسان تر کنید.

دل گوسفند تقویت کننده و آرام کننده قلب بوده و برای رفع شب کوری نیز موثر است.

یکی از مشکلات زیاد خوردن دل گوسفند ایجاد یبوست در بدن می باشد.

خواص ومضرات قلوه گوسفند

قلوه گوسفند از خوشمزه ترین بخش های آن است که در طب سنتی طبع آن را معتدل و کمی خشک می دانند. قلوه نیز همچون دل دیرهضم است و افراد با معده ضعیف بهتر است قلوه نخورند. خوردن قلوه به افراد سرد مزاج نیز توصیه نمی شود.

از خواص قلوه می توان به تقویت کمر و نرم کننده رگ ها اشاره کرد. بهتر است در خوردن دل و قلوه زیاده روی نکنید زیرا خوردن آن تنها به مقدار کم و برای مصارف درمانی توصیه می شود. در دین اسلام نیز خوردن دل و قلوه گوسفند مکروه دانسته می شود.

از مضرات قلوه می توان به تولید خون ناصالح اشاره کرد. قلوه را باید سریع پخت زیرا زود فاسد می شود. برای پختن یا کباب کردن قلوه بهتر است به آن موادی همچون روغن کنجد، سرکه، نمک، فلفل، دارچین اضافه کرد.

در مصرف دل و قلوه گوسفندی باید تعادل را رعایت نمود و مقدار زیادی را مصرف نکنید.

ویتامین های موجود در قلوه کدامند

خلاصه خواص دل گوسفند

قلب یا دل گوسفند مزاجی گرم و خشک دارد و باعث ایجاد انرژی و حرارت می شود.
مصرف نمودن قلب یا دل گوسفند جهت تقویت قلب پیشنهاد می گردد.
مصرف قلب گوسفند جهت برطرف نمودن شب کوری تاثیرگذار می باشد.
مصرف دل گوسفند باعث تقویت قوا شده و جهت افرادی که سرد مزاج هستند مفید است.
هضم دل گوسفند جهت معده های ضعیف تر سخت بوده و برای هضم آن می تواند مربای زنجبیل خورد.

از بخش های خوشمزه قلوه گوسفند می باشد که دارای طبعی معتدل و خشک است.
قلوه گوسفندی دیر هضم بوده و افرادی که معده ضعیفی دارند نباید آن را مصرف نمایند.
افرادی که سردمزاج هستند نباید قلوه گوسفندی را مصرف نمایند
خوردن قلوه گوسفند می تواند کمر را تقویت کرده و به نرم نمودن رگ ها کمک نماید.
البته باید توجه کرد که در مصرف قلوه گوسفند نباید زیاده روی نمود زیرا برای تولید خون نادرست مضر می باشد.

نتیجه گیری :

جهت خرید انواع نژاد گوسفندان و همچنین دل و قلوه گوسفندی می توانید با سایت گوسفنده زنده پیام که عرضه کننده با کیفیت ترین دام زنده و با حداقل قیمت همراه با قصاب در سراسر تهران مراجعه کنید.

قیمت گوسفند زنده

1/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

‫49 نظرها

  1. سلام بنظر من هر چیزی کمش دعواست متوسطش غذاست بیشتر از حد تعادلش مضره اینو بار ها تجربه کردم

  2. اینجا فقط یه مشت آدم باسواد احمق وبی سواد بی عقل نشستن که به اصطلاح خودشون نظر بدن شما باید مغز خر بخورید چرا بیخودی با این نوشته ها وقت مردم رو میگیرید شما که نمیدونید مکروه و حرام وحلال و فایده و مضرات روتشخیص بدید لطفا نظر ندید راجع به هر چیز مطلبی هست بهتر اینه که بخونید و به عقل خودتون رجوع کنیدخاستید بخورید نخاستید لطفا این همه چرت و پرت ننویسید

  3. ببخشید اگر کلیه گوسفند سنگ داشته باشه خوردنش مضره؟چون من یکیشو بریدم توش سنگ داشت.سنگای ریز ریز.شستمش ولی میگم شاید مضر باشه

  4. این آقا یا خانم نویسنده میگه چربیهای دل را هم بخورید زیرا که خوشمره تر میشود. اولا چه کسی نمیداند که هرگونه چربی غذا را خوشمره تر میکند. در ثانی در این روزگار کسی کس دیگری را به خوردن چربی تشویق نمیکند؛ زیرا همگان میدانند که خوردن چربی با زندگی ماشینی این روزها مباینت دارد و موجب چاقی میشود؛ مگر برای کسانی که کارهای سخت انجام میدهند.
    نوییسنده مینویسد قلب که به آن دل میگویند… او هنوز نمیداند که دل فارسی، و برابر قلب عربی است. پارسی را پاس بداریم!! لطفا پیش از درج مقاله ها آن را به چند نفر دیگر بدهید بخوانند و ایرادهای آن را بگیرند سپس درج کنید که برای وبسایتتان هم خوب است و خواننده متوجه دقت نظر مدیر وبلاگ (وبسایت) میشوند.

  5. مكروه و خوب اومدي
    انقد همه چي رو گرون كرديد كه نميگفتي مكروهه هم كسي گيرش نميمود واقعا كه

  6. کافیه سه شب پشت سر هم بخورید تا مرگ رو با چشمای خودتون ببینید
    به یکباره بادی به تمام بدنت میفته انگار که از همه طرف دارن بادت میکنن

  7. ببین برای خدا پرست ها بکن، نکن اومده. برای شکم پرست ها سوسک و مارمولک هم خوردنیه. آدم حسابی ها چهارچوب و حد و مرز دارند. هر حرفی نمی‌زنند، هر حرکتی ازشون سر نمی زنه، هر چیزی نمی خورندو….
    ولی غیر آدم حسابی ها اربده هم بکشند ازشون بعید نیست.
    حالا ببین آدم حسابی هستی یا نه؟

  8. جگر دل قلوه دمبلان خوش گوشت دنبه چرپی پرده
    بصورت کلی و جزئی
    بصورت پاک شده و دست کامل
    گوشت منجمد برزیلی و داخلی
    موجود میباشد
    09359358865
    ادرس گرگان

  9. یاد حرف استاد باقری افتادم که میگه:

    بیا….بخور مخصوص خودته سوسیسه
    ????????????????????????????????????????????????????

  10. دستور های اسلام کاملا از روی علم هست امروزه علم تو هر زمینه ای به دستور های اسلام کم کم داره بعد از هزاران سال میرسه……

    مورد توجه خیلی از اقایون محترمی که این دستور هارا مسخره میکنند…

    له عنوان مثال امروزه علم تجربی میگه خوردن (خایه) گوسفند باعث بد خلقی و افسردگی انسان مخصوص مردان میشود…..

    هورمون های شیمیایی بدی در بدن تولید میکنه که باعث افسردگی و عصبانی شدن و بد خلقی با خانواده میشود..

    ایا حالا کسی هست که بگه دیگه چرا اسلام این چیز هارو حرام کرده؟

    اگر علم هم شما قبول ندارید کلا تعطیل هستید بخدا…

  11. قوچ همو
    قـوچ هترو
    بره ماده هترو
    میش آبستن با همو
    بره قـوچ هـمو و هتـرو
    میش زایمان کرده با بره نر هترو
    مشاوره و ارسال رایگان به سراسر کشور

    اول تشخیص آبستنی و سن وآزمایش بروسلوز بعد فروش========»»»»»»»»»»»»» همراه با مشاوره و ارسال رایگان!!!!!!!!!به تمام نقاط کشور

    ۰۹۱۵۱۱۷۶۹۶۶
    بره هترو قوچ میش و ………….
    مهندس زارع

  12. چرا به دروغ نوشتی مکروه هستش؟؟ برای اینکه مردم رو از دین دلزده کنی …. در ضمن هیچکسی ام هر روز قلوه نمیخوره . یک غذا رو دوبار تو هفته بخوری دلزده میشی

  13. باسلام..همه چیزگوسفند..خوردنیه..چون از آسمان فرستاده شدبرآ…حضرت ابراهیم..ع..فقط اعتدال درخوردن همین رو…خوده..خدادرهمه یه جهات توصیه کرده و سلام …مکروه وحرام وحلال…دیگه چیه…ای بابا…دیگه همه خودشون عقل دارن میفهمن چی خوبه وچی بد…

  14. وای من ی لحظه دستم خورد به دل اومددل گوسفندی حالا اون هیچ چقدم خندیدم واسه نظراتون دمتون گرم دلتون گوسفندی ????????

  15. مغز گوسفند یک تیکه دوشول داخلش هست خوردنی نیست با انگشت قابل لمس دل و جیگر و قلوه را هر ۲ ماه یکبار بخورید نوش جان بعدش هم لیمو ترش تازه بخورید

  16. سلام
    به اون آقای طلبه که بدون تحقیق داره درمورد کراهت نداشتن حرف میزنه.
    و همچنین به اون که میگه همه رو خدا آفریده.
    بنده خدا سوسک و مارمولک و خفاش رو هم خدا آفریده مگه باید هرچی که خدا آفریده رو بخوری؟؟؟
    ????????

  17. سلامم..

    آقامیگن یه تیکه ازمخ گوسفند حرامه….کسی میدونه واقعیت داره یا ..ن..
    یا اگه داره چرا وچیکارکنیم تاحلال بشه

    1. عزیزم حلال و حرومیش بماند ولی یه چیزیه اندازه نخود یا عدس تو مغزش ک ب علت فسفر بسیااااار بالایی ک داره میگن خوردنش ممکنه عقل رو زائل کنه و ادم چل بشه اینم دلیل علمیش:-\

  18. ????????????
    این حرفا چیه؟
    حرامه و حلاله و مکروه.
    همش آفریده های خداس،هیچ موردی هم نداره،
    خیلی هم خوشمزه س همه جاش،
    بخورید و بیاشامید و خداوند منان را سپاس گویید.

    1. به سوسک و موش و مگس هم که آفریده خداست فکر کنید و از خوردنشان لذت ببرید ????????????

  19. وقعا” چرا باید مکروه باشه مگه خایس . تازه خایه هم با تخم مرغ سرخ کن بخور تا خایه ات خایه بشوند .

  20. اگر روایتی باشه، نیاز به تحلیل یک عالم داره،ضمنا بحث های تجربی هم موثر هست.
    لطفا چیزی رو که اطمینان ندارید در مطالبتون نذارید که موجب توهم یک سری بی عقل بشه.

  21. کراهتش کجا اومده؟
    فکر نمی کنم کراهت داشته باشه.
    نادان هایی که تو عمرشون چهارتا کتاب نخوندند از جهالت، اسلام رو مسخره کنند،چیز عجیبی نیست.
    کراهت رو باید فقها بگویند که در فرایند پیچیپده اجتهاد بدست میاد که حاصل ۲۰سال عمر یک عالم هست

  22. کل عالم آفریده خداست و چطور یک سازنده لوازم برای آنها طرز استفاده میدهد حالا خداوند مهربان است و دلسوز بندگان لیکن مراتب فواید و مضرات را در درجات مختلف مثل حرام حلال مکروه مستحب و…بیان فرموده تا حجت کامل و در لطف و بخشش کم نگذاشته و تنها موجود صاحب اختیار عالم و محبوبش را به سوی خودش رهنمون گردد. کاش کمی آدم بودید و احکام خدا را چنین به استهزا نمیگرفتید.

    1. اینم گفتند بخاطر اینکه یه موقع مصرف بالاش باعث نشه به آقازاده ها کم برسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *