خواص پنیر بز و تفاوت آن با پنیر گوسفندی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

خواص پنیر بز و تفاوت آن با پنیر گوسفندی

پنیر بز یکی از خوشمزه ترین و پر خواص ترین پنیرها است. پنیر بز برای حفظ عضلات، افزایش استحکام استخوان‌ها، کمک به هضم راحت غذا و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف مفید می باشد.

خواص پنیر بز

پنیر بز دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید و ضروری زیادی برای بدن است و هضم آن بسیار آسان می باشد. چربی پنیر بز کمتر از پنیرهای گاوی است و به دلیل وجود اسیدهای چرب با زنجیره ی کوتاه هضم و گوارش آسانی دارد.

پنیرهایی مانند پنیر گاو که دارای اسیدهای چرب اشباع شده ی زیادی می باشند چرب تر بوده و موجب افزایش کلسترول خون می شوند. اما پنیر بز تازه دارای کالری کمتری نسبت به پنیر گاوی است و به دلیل آب بیشتر و چربی کمترش راحت تر هضم می شود.

یکی دیگر از فواید بی نظیر پنیر بز کمک به عضله سازی بدن است. پنیر بز سرشار از اسیدهای آمینه بوده و به دلیل درصد بالای پروتئین موجود در آن به محافظت از بافت های عضلانی کمک می کند. افرادی که رژیم گیاهخواری دارند می توانند از پنیر بز به عنوان جانشین مناسبی برای گوشت های قرمز یا ماهی استفاده کنند.

پنیر بز دارای 20 درصد پروتئین است به گونه ای که به ازای 100 گرم از این پنیر 20 گرم پروتئین در آن وجود دارد. پنیر بز برای ورزشکاران نیز بسیار مفید است زیرا ورزشکاران نسبت به افراد معمولی به پروتئنی بیشتری برای عضله سازی نیاز دارند.

به طور کلی هر شخص روزانه به 0.83 گرم پروتئین نیاز دارد و به همین دلیل نباید در مصرف مواد پروتئینی مثل پنیر بز زیاده روی کنید.

پنیر بز به جذب ویتامین های ضروری A و B نیز کمک می کند. پنیر بز همچنین سرشار از زینک (روی) و سلنیوم است که هر دو موادی حیاتی برای افزایش قدرت بدن و مقابله با بیماری‌های می باشند.

پنیر بز مانند دیگر پنیرها از تخمیر شیر توسط باکتری‌های لاکتیک بدست می آید و به دلیل همین تخمیری بودن به حفاظت از باکتری های مفید روده ها کمک می کند. این باکتری ها همچون پروبیوتیک‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

پنیر بز دارای میزان اندکی ویتامین D بوده ولی این میزان ویتامین D برای جذب کلسیم پنیر کافی نمی باشد. همانطور که می دانید برای جذب کلسیم، وجود ویتامین D ضروری است. به همین دلیل برای جذب بهتر کلسیم پنیر بز بهتر است همراه با آن مواد غذایی حاوی ویتامین D مصرف کنید تا کلسیم بیشتری از این پنیر در بدنتان جذب شود.

پنیر بز منبع غنی از کلسیم است و برای تقویت استخوان های بدن و دندان ها بسیار مفید می باشد. پنیر بز دارای 1 تا 2 گرم کلسیم است. از دیگر خواص بی نظیر پنیر بز درصد بالای فسفر آن است. فسفر ماده ای بسیار مهم برای محافظت از استخوان ها و ترمیم بافت ها می باشد.

هر شخص معمولی روزانه به 1 گرم کلسیم نیاز دارد اما این رقم برای افراد سالمند، زنان باردار و کودکان و مبتلایان به پوکی استخوان 1.2 گرم است.

همانطور که گفته شد پنیر بز به دلیل تخمیری بودن مانند پروبیوتیک ها به تقویت سیستم ایمنی و حفظ باکتری های مفید روده کمک می کند و از طرفی خود باکتری های مفید روده از فلور روده ها محافظت می کنند.

پنیر بز به دلیل دارا بودن مواد مغذی و حیاتی بسیار همچون کلسیم، فسفر، ویتامین های مختلف و چربی پایین ماده ای بسیار مناسب برای قرار گیری در سبد مواد غذایی روزانه هر شخص می باشد. از این پنیر می توان برای تهیه انواع سالادها و پاستاها و برای سرو با نان استفاده کرد.

برای یک شخص معمولی خوردن روزانه 30 گرم پنیر بز بسیار مفید است. البته خانم های باردار باید از پنیرهای تهیه شده از شیرهای بز پاستوریزه شده استفاده کنند تا در معرض خطر ابتلا به بیماری مالت قرار نگیرند.

 

 

1/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

‫3 نظرها

  1. Thanks for expressing your ideas with this blog. Furthermore, a fairy tale regarding the finance institutions intentions when talking about property foreclosure is that the lender will not take my payments. There is a certain amount of time that the bank will take payments here and there. If you are too deep inside hole, they should commonly desire that you pay the particular payment entirely. However, that doesn’t mean that they will have any sort of installments at all. When you and the lender can manage to work a thing out, this foreclosure course of action may stop. However, in case you continue to miss out on payments underneath the new approach, the property foreclosures process can just pick up where it was left off.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *