دلایل تغییر سیستم سنتی پرورش گوسفند به سیستم مدرن و پرواربندی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در ده های اخیر، رشد جمعیت در انسان ها بسیار افزایش پیدا کرده است. با افزایش جمعیت، نیاز به وجود منابع غذایی متناسب با این جمعیت نیز به مساله ای مهم تبدیل شده است به گونه ای که شیوه های سنتی تولید منابع غذایی، پاسخگوی این نیاز به حجم عظیم از مواد غذایی نخواهد بود.

یکی از منابع بسیار مهم غذایی گوشت و فرآورده های دامی میباشد. در گذشته دامپروری به روش سنتی انجام میشد اما امروزه افزایش جمعیت، کمبود منابع غذایی دام ها، نیاز به تنوع غذایی، پیشرفت علم و … موجب شده است تا انسان ها برای دامپروی از علم کمک گرفته و روشهای مدرن برای پرورش دام را جایگزین روشهای سنتی کنند.

از طرفی به دلیل چرای بی رویه دام ها محیط زیست و مراتع در خطر نابودی قرار گرفته است و به دلیل لزوم مقابله با این مساله روشهای مدرن دامپروری به کمک علم بوجود آمده است.

دام های مازاد بر ظرفیت مراتع ( 7/5 برابر) که موجب چرای مازاد (5/2 برابر) شده است باعث کاهش شدید مراتع و بوته ها در سالهای اخیر شده است. همچنین آتش سوزی در جنگلها و قطع درختان موجب تغییر آب و هوا و کاهش زمین های سبز  در کره زمین شده است.

امروزه نیاز به کنترل چرای دام ها ضروری میباشد و دامپروری به روش مدرن و پرواربندی دام، یک روش مناسب برای حفظ محیط زیست است.

از طرفی در روش پرواربندی مدرن، تولید گوشت و فرآورده های دامی در کوتاه ترین زمان افزایش زیادی پیدا کرده است. پرواربندی گوسفند روشی اقتصادی و کم هزینه، سود آور و آسان است که موجب افزایش کیفیت و کمیت و تولید محصولات ارگانیک بدون نیاز به شرایط هزینه بر است. در روش پرواربندی 70 درصد هزینه ها مربوط به تغذیه گوسفندان است که با تولید ارزان علوفه سبز برای تغذیه گوسفندان، سود سرشاری را به همراه خواهد داشت.

در روش پرواربندی گوسفند، به دلیل محصور بودن محیط پرواربندی و عدم نیاز به استفاده از سموم و کودهای کشاورزی و تولید علوفه برای تغذیه گوسفندان به روش هیدروپونیک کمک شایانی به حفظ مراتع و جنگلها خواهد شد. همچنین محصور بودن محیط پرورش گوسفند موجب کنترل راحت تر بهداشت دام و تولید گوشت سالم خواهد شد.

در روش پرواربندی در دوره های زمانی گوسفندان واکسینه میشوند همچنین محیط زندگی آنان مرتبا ضدعفونی میگردد که موجب سلامت دام میگردد.

در واقع روش پرواربندی گوسفند، روشی دوستدار محیط زیست و حافظ مراتع و جنگلها است که موجب تولید گوشت ارزانتر و ارگانیک با سودآوری سرشار شده است. این روش علمی امروزه به مهمترین روش برای تولید پروتئین حیوانی مورد نیاز انسان تبدیل شده است.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *