ده مشکل در سم گوسفندان

زمان مطالعه: 6 دقیقه

از مشکلات رایج در بین بیماری های گوسفندان مشکلاتی است که در سم حیوانات ایجاد می شود. در ادامه ده مشکل در سم گوسفندان که باعث ایجاد این بیماری می شود را ارائه نموده ایم تا در صورت برخورد با آن بتوانید آن را درمان کنید.

1) بیماری فوترات

از شایع ترین بیماری ها در بین گله های گوسفندان بیماری فوتروت می باشد. بیماری فوترات در گوسفندان به صورت معمولی و آشکارا حیوان را از بین نمی برد و می تواند باعث لنگش مداوم آن ها شود که مجبورتان کند گله را جمع نمایید.
⚪️دلایل بیماری فوترات :

  • بیماری فوترات به دلیل فعالیت افزایشی بین دو نوع باکتری می باشد که در کود و خاک ایجاد می شود. این باکتری های توسط سایر دام ها به مزرعه شما انتقال داده می شود و از آنجا که مسری می باشد در صورتی که تنها یک گوسفند مبتلا به این بیماری داشته باشید پس احتمالاً بیماری حیوان، بیماری فوترات نمی باشد.
  • در زمان گرمای هوا ( دمایی بین 40 الی70 درجه) و در مکان های مرطوب باکتری فوترات بسیار آسان تر منتقل می گردد. به یاد داشته باشید که عمر این باکتری ها 2 الی 3 هفته می باشد.
  • راه های انتقال این باکتری می تواند با اضافه کردن یک دام آلوده و یا حتی ورود یک کامیون با لاستیک های آلوده به محیط گوسفندان شما باشد.
  • برای از بین بردن بیماری باید ناقلان این بیماری از بین برود تا بیماری پایان بپذیرد.

⚪️درمان بیماری فوترات:

  • بیماری فوترات درمانی بسیار زمان بر و گران دارد و شما می توانید قبل از این که مشکل بیش تر شود از بروز این اتفاق جلوگیری نمایید.
  • شما می توانید بیماری فوترات با بریدن سم گوسفندان کنترل نمایید. این کار باعث می شود تا گل و لای روی سم جدا شود.
  • قرار دادن سم های گوسفندان در حوضچه محلول سولفات می تواند جلوی انتشار بیماری را بگیرد.
  • دقت نمایید بیش تر از اندازه سم گوسفندان را نبرید زیرا می تواند باعث شیوع بیش تر گردد.
  • واکسن می تواند برای جلوگیری و درمان بیماری موثر باشد گرچه نمی تواند به صورت 100 درصدی تاثیر داشته باشد.
  • البته بعضی از گوسفندان بر حسب نژاد و ژنتیک به نسبت سایر دام ها مقاوم تر می باشند.(گوسفندان دارای سم های سیاه کم تر از گوسفندان دارای سم های روشن تر به بیماری فوترات دچار می شوند)

2) بیماری فوت اسکالد

بیماری فوت اسکالد ناشی از باکتری می باشد که معمولاً در مدفوع نشخوارکنندگان و در مرتع ها وجود دارد. این بیماری با باکتری در لایه های سطحی پوست در بین پنجه ها جمع شده و بر اثر رطوبت، یخ زدگی و … زیاد می شود. بیماری فوت اسکالد هم عفونی و هم غیر مسری می باشد که باعث لنگش خواهد شد که در پاهای جلو روی می دهد. با دقت در بین دو سم می توانید ضایعاتی متورم با بافت قرمز یا سفید را مشاهده نمایید.

⚪️درمان بیماری فوت اسکالد :

  • درمان بیماری فوت اسکالد ساده می باشد و شما فقط می توانید بر دور کردن گوسفندان از مراتع گل آلود و خشک نگه داشتن محیط آن ها را ایمن نمایید.
  • همچنین می توانید با کمک گرفتن از محلول موضعی سولفات مس بیماری فوت اسکالد را درمان نمایید. بیشتر مواقع با خشک نگه داشتن محیط زندگی دام ها مشکل برطرف می گردد.

3) بیماری بلوتانگ

بیماری بلوتانگ یک نوع بیماری ویروسی می باشد که غیر مسری بوده و از راه نیش حشرات به گوسفندان انتقال داده می شود. بیماری بلوتانگ می تواند ضایعاتی در بخش غشای مخاط دهان، بینی و اطراف بخش تاجی شکل سم ایجاد نماید که باعث لنگش خواهد شد. با دیدن یک نوار قرمز رنگ در بخش حاشیه تاجی سم می توانید متوجه بیماری بلوتانگ شوید.

4) بیماری آبسه پا

بیماری آبسه پا می توانند به دلایل زیادی ایجاد گردد ولی به صورت معمول علت آن ایجاد عفونت باکتریایی در بافت آسیب دیده پا می باشد. آبسه های پا بیشتر در بخش های عمیق سم می باشند و به همین دلیل قابل تشخیص نیستند. اگر عفونت در بخش مفصل ایجاد شود باعث لنگ شدن دائمی دام می گردد. این بیماری هم در سم های عقب و هم در جلو می تواند گوسفند را درگیر نماید ولی در سم های جلو بیش تر دیده می شود.
اگر بیماری پیشرفته باشد علائمی شبیه تورم در بافت های نرم اطراف سم و تخلیه آبسه را می بینید. بیماری آبسه هم روی تمامی سم ها و هم روی یک سم می تواند دیده شود.

⚪️درمان بیماری آبسه:

بیماری آبسه باید به صورت فوری با داروهای ضد باکتریایی درمان گردد به خصوص اگر پیشرفته شده باشد و آبسه در حال تخلیه باشد.

5) بیماری سورموس

یکی دیگر از بیماری هایی که باعث لنگش و تاول بر روی پوست و دیوار سم می شود بیماری سورموس می باشد. این بیماری ممکن است در بخش های دیگر بدن گوسفند مانند دهان او هم پخش گردد. در واقع بیش از آن که روی پا و یا سم تاثیر بگذارد می تواند تاول بر روی دهان دام ایجاد کند.
درمان بیماری سورموس:
با واکسیناسیون می توانید از بیماری سورموس جلوگیری کرده و در صورت مبتلا شدن با یک پماد آنتی بیوتیک درمان خواهد شد.

6) بیماری شلی هوف

بخشی از کف سم به نام خط سفید می باشد که به صورت طبیعی از سایر بخش های سم ضعیف تر بوده و در زمان بریدن باید دقت گردد که عمل سم تراشی قبل از رسیدن به این بخش تمام شود وگرنه می تواند لنگش و یا بیماری شلی هوف را ایجاد کند. بیماری شلی هوف بخش هایی از دیواره سم را که به صورت طبیعی ضعیف می باشند را موردحمله قرار می دهد.
در صورتی که این بیماری خفیف باشد مشکلی وجود ندارد ولی در حالت های شدید می تواند موجب لنگش و آبسه گردد.
⚪️درمان بیماری شلی هوف :
راحت ترین راه جهت جلوگیری از مبتلا نشدن به این بیماری چکاپ دائم سم دام می باشد. با این کار می فهمید که چه موقع این سم رشد کرده و نیاز به تراشیدن خواهد داشت.
در صورتی که این بیماری را مشاهده کردید نگران نباشید زیرا عفونی نمی باشد و با بریدن سم و حمام پا درمان می گردد.

7) بیماری عفونت غدد

گوسفندان در بین دو شاخه سم خود دارای غددیی می باشند که می تواند عفونی باشد. بیماری عفونت غدد در بین گوسفندان جوان دیده می شود ولی در گوسفندان با سن بالاتر هم می باشد. در این بیماری یک کیسه پر از چرک در بالای و جلوی سم قرار می گیرد.
⚪️درمان بیماری عفونت غدد
بهترین راه بیماری عفونت غدد استفاده کردن از آنتی بیوتیک و تمیز نمودن غدد می باشد و بهترین راه جهت درمان این مشکل می باشد.

8) بریدگی یا زخم

ممکن است دلیل لنگش گوسفندان بیماری خاصی نباشد و لنگش به دلیل زخم و یا بریدگی در سم اتفاق بیوفتد.
دیواره های سم در گوسفندان به راحتی در معرض زخم شدن قرار گرفته و شاید با چشم دیده نشده ولی دام در حال درد در بخش سم باشد. پس ابتدا از نداشتن زخم در سم ها مطمئن گردید و سپس موارد دیگر را چک کنید.
⚪️درمان بریدگی یا زخم
در صورتی که سم حیوان زخم شد می توانید آن را با آب گرم و همچنین پماد آنتی بیوتیک درمان نمایید.

9) بیماری گرانولوما

بیماری گرانولوما در واقع یک زائده توت فرنگی مانند می باشد که در محلی که ایجاد شود باعث آسیب جدی به پای گوسفند خواهد شد.
در اثر تراشیدن بیش از اندازه کف سم گوسفند بیماری گرانولوما ایجاد شده که خونریزی زیادی را ایجاد می نماید و این می تواند مشکلات دیگری را ایجاد کرده و باعث این بیماری شود.
این مشکل می تواند رشد نامتقارن و بد فرم سم ها را داشته باشد زیرا گوسفند وزن خودر را به صورت متعادل بر روی سم نمی اندازد. در صورتی که حیوان به صورت طولانی مدت در محیطی خشک باشد می تواند بیماری گرانولوما را بگیرد.

⚪️درمان بیماری گرانولوما
در صورتی که گوسفند شما گرانولوم گرفته است با یک دامپزشک تماس بگیرید. دامپزشک گوسفند را قبل از تراشیدن و خارج نمودن گرانولوم مهار می کند و بخش سم او را بی حس خواهد نمود.

10) بیماری لامینیت

بیماری لامینیت در اثر ضعیف بودن جریان خون به سم ایجاد می گردد. بیماری لامینیت یک بیماری نادر می باشد زیرا دام قبل از آلوده شدن سم ها از بین می روند. از مصرف بیش از حد دانه ها این بیماری ایجاد می شود که باعث ایجاد مشکلات گوارشی خواهد شد که درنهایت به بخش های دیگر بدن انتقال می یابد. بیماری لامینیت می تواند باعث لنگش دائمی گردد.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *