راه های درمان بیماری اکتیما یا اورف گوسفندان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

راه های  درمان بیماری اکتیما یا اورف گوسفندان

اکتیما نوعی ویروس می باشد که پاراپاکس ویروس از خانواده پاکس ویریده می باشد و معمولا باعث بیماری و ایجاد خراش در اطراف لب های دهان گوسفند می شود و همین عامل باعث می شود در تغذیه گوسفند دچار مشکل شوید. پس بهتر است قبل از اینکه دیگر گوسفندان شما هم مبتلا به این بیماری شوند راه های درمان بیماری اکتیما یا اورف گوسفندان را بلد باشید و سریعتر نسبت به درمان بیماری اقدام کنید.

اکتیما دام چیست؟

اکتیما نوعی ویروس است که کاملا واگیر دارد می باشد و اما عامل اصلی انتقال این بیماری به دیگر گوسفندان و حتی انسان ها به دلیل استفاده از علوفه های خشک می باشد که باعث ایجاد زخم در اطراف لب های دهان گوسفند می شود و همین باعث می شود که محلی برا تجمع مگس ها شود و عاملی برای تولید میاز می شود و همین عامل باعث سخت شدن نحوه غذا خوردن دام و در نتیجه کاهش شدید وزن گوسفند می شود.

تشخیص درست بیماری اورف یا اکتیما

شاید یکی از بدی های این بیماری این باشد که بسیار شبیه به بیماری های دیگر چون زبان آبی و… می باشد اما تفاوت هایی بین این بیماری و دیگر بیماریهای گوسفندان که مشابه آن است می باشد که شامل موارد زیر است.

  • در بیماری زبان آبی گوسفند تورم سر و صورت وجود دارد
  • در تب برفکی گوسفندان تنها ممکن است جراحات کوچکی روی پوست ناحیه پستان و بیضه گوسفند دیده شود.
  • بیماری طاعون در سنین پایین و شدت خونریزی در شیردان همراه است. در حالی که بیماری اکتیما در سنین دو تا چهار ساله در میش ها یافت می شود.

راه های درمان بیماری اورف دام

قبل از هر چیزی بهتر است دام را از گله گوسفندان جدا کنید و سپس نسبت به واکسینه کردن دام اقدام کنید. البته استفاده از پماد و اسپری آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت های ثانویه هم توصیه می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

‫35 نظرها

  1. سلام وقت بخیر
    من دوتابره دارم،یکیشون درناحیه مدفوعی ودوتا پای عقبش یه چیزایی زیر دستم حس میکنم
    توروخدا راهنمایی کنید

  2. سلام من دوتا بزغاله داشتم دور دهانشان زخمشد که با اسپری میر تویت که از داروخانه حیوانات تهیه کردم واستفاده کردم خوب شدند البته با استفاده از قارا ویا سرکه هم میشه نتیجه گرفت ولی آسانترین روش همان اسپری میرتویت است

  3. سلام….برای زخم دور لب از جوش شیرین و روغن مایع یا جامد استفاده کنید هردو رو باهم مخلوط کنید و روزی دو دفعه استفاده کنید ..برای اثر بیشتر هم میتونید کپسول هم قاطی کنید

  4. من از اسپری واکسی بیست درصد و دگزا برای کاهش التهابش استفاده میکنم جواب میده البته حتما باید دامی کن ب این بیماری آلوده میشه ازگله جدا بشه…

  5. تریاک با مقادیری سوخته با آب حل شود و مقداری سرکه به محل مورد نظر مالونده شود روزی سه مرتبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *