رفتار شناسی در اسب ها

زمان مطالعه: 4 دقیقه

رفتار اکتشافی:

رفتار اکتشافی بیشتر در اسب و کره های جوان دیده می شود. رفتارهای اکتشافی اسب ها انواع مختلفی را شامل می شود مانند بو کردن اشیاء مختلف، چرخش گوش ها و گاز گرفتن

رفتار پرخاشگرانه و نزاعی:

وقتی اسب ها عصبانی می شوند ابتدا گوشهایشان تیز شده و یا خوابانده می شود. رفتار پرخاشگرانه در مراحل بعد به صورت لگد پرانی به عقب و یا دفاع با دندان صورت می گیرد.

 

 

رفتار گازگیری:

گازگیری یا cribbing یکی از انواع سندورم های تغذیه ای در اسب ها است. این مشکل به صورت سایش وسع در فک بالا دیده می شود و ناشی از دندان های پیشین فک بال است.

یکی از روش های معمول برای کنترل این رفتار، بستن یک طناب چرمی در اطراف گردن اسب است. البته این طناب را نباید خیلی محکم بست، چون ممکن است در تنفس اسب اختلال ایجاد کند.

بلع هوا:

یکی دیگر از سندورم های تغذیه ای اسب ها، بلع هوا یا wind suck (aerphagia) است. این رفتار معمولا همراه با گازگیری دیده می شود. این رفتار معمولا به صورت چندین بار تکان دادن سر و صورت، بالا آوردن سریع سر و باز کردن دهان یا کف بالا آوردن و بستن دهان همراه با بلع هوا مشاهده می شود.

 

 

خیس کردن آخور

خیس کردن آخور (crib- wetting) بیشتر به دلیل ماندن طولانی مدت اسب در یک محیط بسته اتفاق می افتد. در این حالت اسب زبانش را به آهستگی به کنار آخور می مالد. در این حالت زبان اسب کاملا سفت می شود و با لیسیدن معمولی کاملا متفاوت است.

برای کنترل این رفتار باید از یک بلوک نمک استفاده کرد. این کار موجب می شود که هم نیاز حیوان به نمک را تامین می کند و هم به دلیل مزه شور آن تمایل اسب به لیسیدن کاهش می یابد.

چوب خواری

چوب خواری wood cheving یک رفتار قابل انتقال است. اسب ها تمایل به خوردن علوفه خشبی و سلولزی دارند. این رفتار ناشی از کم شدن علوفه خشبی در جیره غذایی اسب است.

برای کنترل این مشکل باید میزان علوفه خشبی اسب ها را افزایش داد. همچنین مالیدن روغن کزوت به سطح درختان و فنس های موجود در محل پرورش اسب نیز راهی برای دور نگه داشتن اسب از رفتار چوب خواری است.

مدفوع خواری:

رفتار مدفوع خواری coprophagia ناشی از کمبود مواد مغذی و یا ابتلا به انگل است. اسب هایی که در محل پرورش نامطلوب نگهداری می شوند غالبا دچار این مشکل می شوند. این رفتار تا پیش از بلوغ و یادگرفتن چرا یک رفتار عادی محسوب می شود. همچنین بیماری هیدروسفالی در اسب ها نیز می تواند موجب بروز رفتار مدفوع خواری شود. برای کنترل این رفتار باید علوفه خشبی بیشتری به اسب ها داد و اسب های مبتلا به انگل را نیز درمان کرد.

موخواری:

موخواری trichophagia یکی دیگر از رفتارهای غیرعادی در اسب ها است. این رفتار وقتی اسب ها پیش هم باشد اتفاق می افتد و در صورت شدت داشتن موجب گیر کردن گلوله های مو در لوله های گوارشی اسب و روده بزرگ آن می شود.

این رفتار بیشتر در کره ها دیده می شود. در این حالت کره ها شروع به خوردن موهای مادیان می کنند. موخواری رفتاری مرتبط با رفتار چوب خواری است. بهترین روش برای کنترل این رفتار غیر طبیعی افزایش علوفه خشبی در جیره غذایی حیوان است.

زیاده خواری

زیاده خواری hyperphagia یکی از ناهنجاری های خطرناک در اسب ها است. زیاده خواری زمانی اتفاق می افتد که جیره غذایی اسب ها بیشتر شامل کنسانتره و مواد دانه ای باشد.

هر چند حذف کامل این رفتار در اسب ها سخت است اما می توان آن را کنترل کرد. برای کنترل زیاده خواری در اسب ها دو روش پیشنهاد می شود:

1-تعیین یک برنامه خوراک دهی منظم: اگر اسب بیشتر با دانه تغذیه می شود بهتر است در هر وعده ابتدا به آن مقداری علوفه خشبی خورانده شود و سپس دانه ها را به صورت یک لایه نازک روی کف آخور پهن کرد.

2-گذاشتن یک بلوک سنگی صاف در انتهای آخور

بستر خواری

بستر خواری یا litter eating یکی از رفتارهای غیر طبیعی است که بیشتر در اسب هایی که در کاه زندگی می کنند، دیده شده است. این اسب ها پس از آلوده شدن بستر به مدفوع تمایل به خوردن بستر خود دارند.

کنترل این ناهنجاری با درمان بیماری های انگلی در اسب ها و تهیه جیره غذایی مغذی امکان پذیر است.

رفتارهای جنسی در اسب ها

نوع رفتار جنسی اسب های نر بیشتر به میزان ترشح هورمون تستوسترون در آن ها بستگی دارد. این هورمون در بیضه های اسب های نر ترشح می شود. نژاد اسب نیز تا حدی در نوع رفتار جنسی آن تاثیر گذار است.

بررسی رفتارهای جنسی در اسب های نر (سیلمی)

1-بویایی اسب های نر بسیار قوی است.

2-در این حالت اسب سر و گردن خود را بالا گرفته و لب های بالایی اش را به سمت بیرون می آورد.

3-پرش های بی دلیل

4-گاز گرفتن جدوگاه و پهلوی اسب ماده

5-پوزه کشیدن در نواحی واژن پشت مادیان

6- تعیین مرزکشیدن دست ها روی زمین به حالت تهدید

بررسی رفتارهای جنسی در اسب های ماده

دوره جنسی اسب های ماده به دو بخش تقسیم می شود.

  • مرحله فحلی که در این مرحله اسب ماده نسبت به اسب نر تمایل نشان داده و آماده جفت گیری است. این دوره معمولا روز طول می کشد.
  • مرحله دیگر مرحله بین فحلی و عدم تمایل ماده به اسب های نر است.
  • در این حالت اسب ماده هیچ تمایلی به جفت گیری نداشته و حتی ممکن است به اسب نر حمله کند.
  • این دوره معمولا دو هفته طول می کشد.اسب های ماده در طول دوره فحلی شیوه ادراری خاص و ثابتی داشته که به صورت موکوسی است. در این دوره لبه های فرج به صورت غیرارادی و مداوم باز و بسته می شوند.

رفتار خود ارضایی در اسب هایی که به مدت طولانی در فضای بسته و محدود نگهداری می شوند نیز دیده می شود.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *