روش های شماره زنی موقتی گوسفند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شناسایی دام یکی از مسائل مهم در پرورش گوسفند است. یک دامدار باید بتواند گله خود را به طور دقیق شناسایی و ارزیابی کند. یکی از معمولترین راه های شناسایی دام شماره زنی دام است که خود به دو دسته دائمی و موقتی تفکیک می شود. شماره زنی موقتی قابل تغییر و تعویض می باشد.

روش های شماره زنی موقتی دام

انواع روش های شماره زنی موقتی:

  1. پلاک گوش:

یکی از معمولترین روش های شناسایی دام در ایران می باشد. پلاک گوش به راحتی قابل تعویض بوده و امکان گم شدنشان نیز وجود دارد. پلاک های گوش در اندازه و جنس های متفاوت مانند فلزی و پلاستیکی در بازار موجود می باشد که پلاک های فلزی با دوام تر بوده و هنگام واکسیناسیون دام در گوشش نصب می گردند.

پلاک های پلاستیکی به وفور در بازار یافت می شوند و اکثرا بدون شماره گذاری هستند تا خود دامدار آن ها را شماره گذاری کند. مزیت این پلاک های پلاستیکی خام در این است که می توان علاوه بر نوشتن شمارة دام اطلاعات دیگری همچون تاریخ تولد و … را روی آن نوشت که در صورت نیاز، دامدار به راحتی می تواند گوسفند را از هر جهت شناسایی کند.

برای نوشتن مشخصات گوسفند روی این پلاک ها، ماژیک های مخصوصی وجود دارد که رنگشان دوام بالایی داشته و به راحتی پاک نخواهد شد. برای تفکیک بیشتر دام ها از نظر تفکیک سنی، جنسی و نژاد بره می توان از پلاكهایی با رنگ های متنوع استفاده کرد.

  1. اسپری کرن:

یکی دیگر از روش های شناسایی دام اسپری زدن می باشد. غالبا در قسمت پشت یا سر گوسفند را با اسپری زدن علامت گذاری می کنند. اسپری زدن همچنین برای جداکردن گوسفند های بیمار یا میش های در حال زایمان کاربرد دارد.

  1. پلاک گردن

این روش کاربرد کمتری نسبت به دو روش دیگر دارد. برای آویزان کردن پلاک گردن از یک زنجیر فلزی یا نوار استفاده می کنند.

برخی دامداران پلاک را در یک طرف زنجیر یا نوار قرار می دهند و گاها نیز دو پلاک را در دو طرف زنجیر یا نوار قرار داده تا بتوانند از هر دو  طرف حیوان به راحتی پلاک را بخوانند.

در مقاله های بعدی به معرفی روش های شماره زنی دائم و چگونگی انجام انواع روش های دائمی و موقتی شماره زنی دام می پردازیم.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *