سالم بودن علوفه ها با سیلاژ مناسب

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سالم بودن علوفه ها با سیلاژ مناسب

تغذیه مناسب یکی از اصول مهم و حیاتی برای رشد دام هستند و شما تنها با تغذیه مناسب و فراهم کردن علوفه و خوارکی های لازم می توانید باعث افزایش وزن بره، گوسفندان شوید. اما اهمیت سالم بودن علوفه ها تا جایی زیاد است که حتی در صورت خوردن علوفه های خراب توسط میش ها می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم تولید مثل گوسفند و دیگر دام ها شود. شما میتوانید با انجام نکاتی که در این مقاله گفته می شود از سالم بودن علوفه ها با سیلاژ مناسب بهره مند شوید.

سیلاژ به روش جمع آوری علوفه ها و بسته بندی آن با ماشین آلات کشاورزی گفته می شود که در همه جای جهان انجام می  شود و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به واقع هنگامی که فصل زمستان می رسد شما علوفه را نمی توانید در مراتع مشاهده کنید پس با انبار کردن و خشک کردن آن می توانید علوفه و خوارکی لازم برای فصل زمستان را فراهم کنید.

عوامل مرتبط با فاسد شدن علوفه ها

  1. دما : علوفه ها حاوی مقدار زیادی مواد مغذی هستند که با افزایش دما ممکن است از بین ببرند پس باید در زمان مناسب کار جمع آوری علوفه یا همان سیلاژ انجام شود.
  2. افزایش سطح ph محیط یا همان مایکوتوکسین : هنگامی که سطح ph محیط بالا برود باعث رشد باکتری ها و قارچ ها می شود که باعث ایجاد خطر آلودگی و مایکوتوکسین می کند. مایکوتوکسین به نوعی ترکیب شیمیایی حاصل از قارچ ها و باکتری روی علوفه ها می باشد که حتی باعث مرگ ناگهانی دام هم می شود.
  3. مخمر : یکی از تاثیرات منفی روی سیلاژ مخمر است که بیش از حد تصور است و شما می توانید با داشتن مواد خشک مناسب و همچنین انجام سیلاژ در زمان مناسب فصل برداشت با طول برش و.. باعث کاهش خطر مخمر شوید.
  4. کپک های قارچی : این نوع کپک ها که به طور معمول روی علوفه ها انجام می شود و در هنگام سیلاژ انجام می شود یک نوع قارچ صحرایی است که مایکوتوکسین تولید می کند و هیچ کدام از موادی که به سیلاژ اضافه می شود باعث از بین رفتن آن نمی شود زیرا بسیار مقاوم هستند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

  1. درود.و عرض ادب قصد راه اندازی دامداری گوسفندی در استان گیلان دارم شهرستان تابش ولی هیچ از گوسفند و گاو اطلاعات ندارم.لطفا کمک لازم دارم.از کجا شروع کنم برای تحقیقات و ادامه کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *