سالن انتظار شیردوشی در گاوداری ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یکی از مهترین عوامل موثر در مدیریت صحیح و سودآوری در گاوداری ها، استاندارد بودن تجهيزات مربوط به گاوهای شيری و مکان های قرار گیری آن ها است. این مساله بر روی توليد شير، راندمان توليد مثلی و سلامتی حيوان تاثیر مستقیم دارد.

به طور معمولی گاوهای شیری در طول شبانه روز 2 مرتبه، 3 مرتبه و یا 4 مرتبه شیردوشی می شوند. زمان بندی باید به گونه ای باشد که در هر مرتبه زمان کافی برای تمیز کردن دستگاه شيردوشی وجود داشته باشد. مدت زمان مناسب شیر دوشی برای گاوهایی که 2 مرتبه شیردوشی می شوند 60 دقیقه و برای گاوهایی که 3 مرتبه شیردوشی می شوند 40 دقیقه و برای گاوهایی که 4 مرتبه شیردوشی می شوند 30 دقیقه می باشد.

سالن انتظار یکی از بخش های مهم در گاوداری ها است و در این مکان گاوهای شیری بیشترین رویارویی را با هم دارند. استاندارد بودن این بخش از گاوداری ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

⚪️نکات مهم در سالن انتظار شیردوشی در گاوداری ها

سالن انتظار شیردوشی به دلیل شلوغ بودن و فشار اجتماعی باید به اندازه لازم خنک باشند تا استرس گرمایی کاهش یابد. مساحت سالن انتظار شیردوشی باید به گونه ای باشدکه به ازای هر گاو حداقل 1.5 متر مربع فضا وجود داشته باشد.

با توجه به تعداد واحدهای شیردوشی در یک سمت سالن، عرض راه خروجی باید استاندارد باشد. برای مثال در سالن هایی که در یک سمت سالن 15 غرفه شیردوشی وجود دارد عرض را خروجی حدودا باید 1 متر باشد. و برای سالن هایی با بیش از 15 غرفه در یک سمت عرض راه خروجی باید بیش از 1.5 متر باشد.

در واقع میزان عرض خروجی ارتباطی مستقیم با تعداد گاوها در گروه های تعیین شده دارد. برای گروه هایی که در آن بیش از 150 راس گاو شیری وجود دارد باید عرض خروجی بیش از 4 متر در نظر گرفته شود.

برای گاوداری با حدودا 150-250 راس گاوهای شیری عرض خروجی سالن با اندازه 5.5 متر استاندارد می باشد.

برای گاوداری هایی با 250-400 راس گاو عرض خروجی بیش از 6 متر و بیش از 400 راس گاو شیری عرض خروجی بیش از 7 متر مطلوب می باشد.

بهتر است گاوداری های صنعتی به گونه ای ساخته شوند که گاوها پس از خروج از سالن های شیردوشی بتوانند به آخور و آبشخور بروند و در واقع محل تغذیه باید نزدیکترین مکان به سالن های شیردوشی باشد.

طبق تحقیقات انجام شده نوع کف جایگاههای آبشخور و آخور بر میزان مصرف و تغذیه گاوها موثر است. بهتر است کف آبشخور و آخور به گونه ای ساخته شود که شکافدار باشد زیرا گاوها مایلند در جهت موازی با شکاف های کف آخور و آبشخور قرا گیرند.

بر طبق این تحقیقات گاوهایی که در آخور و آبشخورهایی با کف شکاف دار و موازی با شکاف ها قرار می گیرند علوفه و آب بیشتری مصرف می کنند.

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

  1. http://www.berrakmakine.com
    https://www.youtube.com/channel/UCbnud2_uJ1V9dVAFArRhX6Q

    Hello
    İ Send you the details of our products
    Of machines for the dairy and cheese industry
    And a milk pasteurizer to feed the calves
    Our company is one of the best companies in Turkey
    We have established factories in
    Azerbaijan, Uzbekistan, Qatar and Turkey
    We sent machines to
    Kuwait, Morocco, Egypt, Jordan and Saudi Arabia
    thank you

    my telphon 00905322083039 whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *