فتوپریود مصنوعی گوسفند

فتوپریود مصنوعی گوسفند
زمان مطالعه: 3 دقیقه

زمان تولید مثل در گوسفند با کاهش طول روز از نیمه دوم تابستان تا نیمه دوم زمستان است. در فصل تولید مثل گوسفندان با ترشح هورمون ملاتونین و نشان دادن علائم فحلی باعث تسریع در عملیات جفت گیری گوسفندان و بزها می شوند. شاید باورش سخت باشد که حتی امکان جفت گیری گوسفندان و آبستن شدن میش ها غیر از فصل تولید مثل یعنی از نیمه دوم زمستان تا نیمه تابستان وجود دارد. مغز گوسفندان و بزها با کاهش طول روز دستور فعالیت تخمدان و ترشح هورمون های مورد نیاز برای فحلی را می دهد. امکان افزایش تولید مثل خارج از فصل در گوسفندان و بزها با استفاده از روش هورمونی و فتوپریود مصنوعی گوسفند وجود دارد.

به طور کلی گوسفند و بز خارج از فصل تولید مثل فحل و به طور طبیعی آبستن نمی شوند از این رو با روش های هورمونی و برنامه نوری مصنوعی می توانید باعث ایجاد فحلی و آبستنی گوسفندان و بزها شوید.

مزایای روش فتوپریود مصنوعی در گوسفندان و بزها

  1. دارای هزینه کمتر نسبت به روش هورمونی
  2. مضررات کمتر فتوپریود مصنوعی نسبت به روش هورمونی

معایب روش فتوپریود مصنوعی 

  1. به طور کامل همزمانی فحلی انجام نمی شود.
  2. نیاز به جایگاهی برای اجرا کردن برنامه نوری است.
  3. ایجاد روشنایی با امکان تهویه مناسب در هنگام تاریک شدن هوا باید فراهم شود.

فترپریود مصنوعی دام چیست؟

برای اینکه بتوانید کاری کنید که دام تصور کند که در نیمه سال تولید مثل قرار دارد و با کوتاه شدن روز همراه است باید کاری کنید که در نیمه دوم زمستان روشنایی کافی فراهم کنید که به آن فتوپریود مصنوعی گفته می شود. در این روش طی مدت 30 الی 50 روز ، روزانه باید فقط هشت ساعت روشنایی برای دام ایجاد کنید.

افزایش هزینه های هنگام فتوپریود مصنوعی

مسلما در صورتی که تغذیه گله با چرا همراه باشد و چراگاه به اندازه کافی غنی نباشد در زمان هشت ساعت روشنایی نیاز به تغذیه دستی و به طور حتم صرفه هزینه کارگر است.  از این رو این روش تنها برای سیستم های متمرکز و نیمه متمرکز با جایگاه بسته و مراتع غنی خارج از فصل تولید مثل مناسب است.

مراحل انجام برنامه نوری تسریع شده

ایجاد فحلی و آبستنی گوسفندان و بزها در فصل بهار کاملا غیرممکن و طبیعی است از این رو با استفاده از فتوپریود مصنوعی امکان پذیر است. بهترین زمان برای انجام برنامه نوری از اوایل اسفند است و نباید از دهم فروردین دیرتر شود.

  1. افزایش مدت روشنایی، که روزانه 30 دقیقه به کمک نور مصنوعی تا رسیدن روشنایی 16 ساعت نیاز است.
  2. تابت نگه داشتن فتوپریود روز بلند به مدت 4 روز
  3. کاهش مدت روشنایی روزانه 30 دقیقه
  4. ثابت نگه داشتن الگوی 8 ساعت روشنایی و 16 ساعت تاریکی در 20 الی 58 روز آخر

زمان قوچ اندازی ناگهانی در فتوپریود مصنوعی

مطابق تصویر نمودار فتوپریود از  اول اسفند تا 4 فروردین باید قوچ ها از میش ها جدا شوند و در اوایل مرحله چهارم یعنی از چهار فروردین به طور ناگهانی قوچ ها وارد گله شوند. قوچ اندازی ناگهانی باعث ایجاد فحل شدن و جفت گیری همزمان میش ها ظرف 2 الی 5 روز می شود.

زمان قوچ اندازی و کل اندازی در گله گوسفند داشتی
زمان قوچ اندازی و کل اندازی در گله گوسفند داشتی

استفاده از جیره فلاشینگ در طول فتوپریود مصنوعی

توجه داشته باشید که برای افزایش نرخ آبستنی و بره زایی در طول فتوپریود مصنوعی باید از جیره فلاشینگ استفاده کنید. حتی اگر میش ها و ماده بزها در دوره شیردهی هستند باید با زود از شیر گیری بازده کار را بهتر انجام دهید.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *