فواید مصرف گوشت قرمز برای ورزشکاران

فواید گوشت قرمز
زمان مطالعه: 4 دقیقه

گوشت قرمز یکی از مهمترین منابع غذایی ماست که مصرف آن برای حفظ سلامتی و شادابی ما بسیار موثر است. مصرف این گوشت به تمام گروههای سنی مخصوصا به ورزشکاران و بدنسازان توصیه میشود. در واقع گوشت قرمز یکی از مهمترین مواردی است که ورزشکاران باید در رژیم اولیه غذایی خود داشته باشند. مصرف گوشت قرمز میتواند تاثیر زیادی بر رشد عضلات داشته باشد و از این جهت بهترین جایگزین برای مکمل های غذایی و دارویی است. در این مطلب میخواهیم به فواید گوشت قرمز و ضرورت وجود آن در برنامه غذایی ورزشکاران مخصوصا بدنسازان بپردازیم. با ما همراه باشید.

گوشت قرمز برای ورزشکاران چه فوایدی دارد؟

گوشت قرمز سرشار از کراتین بوده و به همین دلیل مصرف آن به تمامی بدنسازان توصیه میشود. این ورزشکاران باید دارای یک رژیم غذایی پرانرژی با کمترین میزان کربوهیدرات باشند. طبق یک بررسی انجام شده در کشور آمریکا مصرف گوشت استیک پیش از مسابقه میتواند تاثیر زیادی بر موفقیت ورزشکار داشته باشد. ورزشکاران آمریکایی از دهه ها قبل به صورت تجربی دریافته بودند که مصرف گوشت beef  یا همان گوشت گوساله میتواند تاثیرات زیادی بر روی افزایش حجم عضلات آنها داشته باشد و امروزه علم نیز این مساله را اثبات کرده است. گوشت قرمز یکی از مهمترین منابع غذایی درجه یک در برنامه غذایی یک ورزشکار است و پروتئین مورد نیاز بدن آنها را فراهم میکند.

فواید گوشت قرمز

یک ورزشکار حرفه ای چه مقدار گوشت باید مصرف کند؟

مصرف گوشت قرمز به تمام ورزشکاران مخصوصا آنهایی که ورزش را به صورت حرفه ای دنبال کرده و در مسابقات شرکت می کنند توصیه میشود. به طور کلی یک ورزشکار حرفه ای بهتر است 5 یا 6 وعده غذایی داشته باشد که یک یا دو وعده آن باید گوشت قرمز باشد. در ادامه این مطلب به مهمترین مزایای مصرف گوشت قرمز برای بدنسازان و ورزشکاران پرداخته ایم.

مزایای مصرف گوشت قرمز

گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از کراتین است

کراتین ماده ای بسیار مهم برای رشد و حجیم سازی عضلات بدن است که مقدار زیادی از آن در گوشت قرمز وجود دارد. کراتین میتواند سوخت کافی را برای فعالیت لحظه ای عضلات فراهم کند و امکان فعالیت های شدید و طولانی را برای عضلات فراهم می کند. بنابراین یک ورزشکار حرفه ای باید گوشت را به عنوان منبع بزرگی از کراتین ها مصرف نماید.

گوشت قرمز حاوی کارتنین است

گوشت قرمز علاوه بر کراتین منبع بسیار خوبی از کارتنین است در حالیکه گوشت های سفید یعنی ماهی و مرغ مقدار حاوی مقدار کمی از این دو ماده حیاتی هستند و نمیتوانند غذای کاملی برای یک ورزشکار حرفه ای باشند. ماده کارتنین نقش بسیار مهمی در متابولیسم نرمال چربی ها و عملکرد بهتر آمینو اسیدهای شاخه ای (BCAAs) دارد. این آمینواسیدها برای رشد عضلانی بدنسازان بسیار مفید و حیاتی هستند.

گوشت قرمز دارای پتاسیم و پروتئین کافی است

پتاسیم یکی از مهمترین مواد معدنی است که در اغلب موارد کمبود آن در برنامه غذایی ورزشکاران مشاهده می شود. کمبود پتاسیم عوارض زیادی در پی دارد که از مهمترین آنها می توان به ایجاد خلل در سنتز پروتئین و کاهش تولید هورمون رشد و هورمونIGF ۱ اشاره کرد. این هورمون ها برای تحریک عضلات و حجیم سازی آنها بسیار مهم هستند. گوشت قرمز بهترین منبع پروتئین برای یک ورزشکار نیز هست به طوری که به ازای هر 100 گرم گوشت قرمز 22 گرم پروتئین درجه یک به بدن ورزشکار می رسد.

آلانین موجود در گوشت قرمز

آلانین (alanine) یکی از مهمترین آمینواسیدها در بدن است که وجود آن برای ساخت قند از پروتئین الزامی است. وجود آلانین کافی در بدن ورزشکاران بسیار مهم است زیرا در صورت کم بودن کربوهیدرات بدن، آلانین می تواند سوخت مورد نیاز عضلات را در زمان تمرین فراهم کند. آلانین عضلات ورزشکاران را در زمان ورزش های سنگین حفظ کرده و از تجزیه آن جلوگیری می کند.

گوشت قرمز حاوی لینولیک اسیدها است

گوشت قرمز در بخش های کم چرب دارای مقدار زیادی از زنجیره لینولیک اسیدها (CLA) میباشد. این ماده مفید یک آنتی کسیدان بسیار مهم برای پیشگیری از آسیب بافت ها در زمان تمرین های سنگین ورزشی است. طبق بررسی های انجام شده CLA مانند یک ماده آنتی کانولیک به حفظ توده عضلانی کمک می کند.

گوشت آهن بدن را تامین میکند

ورزشکاران به آهن نیز به عنوان یک ماده معدنی خونساز نیاز دارند. گوشت قرمز یکی از بهترین منابع آهن است که از این نظر از گوشت مرغ و ماهی مهمتر میباشد.

دیگر مواد معدنی موجود در گوشت قرمز

از دیگر فواید گوشت قرمز میتوان به وجود روی و منیزیم در آن اشاره کرد. روی یک آنتی اکسیدان است که به پروتئین سازی، تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد عضلات بسیار کمک میکند. منیزیم نیز هم به سنتز پروتئین ها کمک میکند و هم موجب قدرت بیشتر عضلات میشود. یکی دیگر از فواید منیزیم کمک به تولید انسولین است که از مهمترین هورمون های آنابولیک بدن میباشد.

فواید گوشت قرمز

ویتامین های موجود در گوشت قرمز

فواید گوشت قرمز تنها محدود به همین موارد نمیشود. گوشت قرمز حاوی دو تا از ویتامین های حیاتی یعنی ویتامین B۶ و ویتامین B۱۲ است. ویتامین B6 برای کسانی که پروتئین بیشتری دریافت می کنند بسیار اهمیت دارد. بنابراین ورزشکاران با مصرف گوشت قرمز این ویتامین با ارزش را دریافت کرده و سیستم ایمنی خود را توقیت مینمایند. جذب این ویتامین موجب افزایش سنتز و متابولیسم پروتئین میشود و به ریکاوری بهتر ورزشکار پس از انجام تمرینات شدید و سخت کمک می کند.

ویتامین B۱۲ نیز یکی از مهمترین ویتامین های موجود در گوشت قرمز است که به تولید گلبول های قرمز خون کمک میکند. گلبول های قرمز اکسیژن را به ماهیچه ها میرسانند و از این جهت برای سلامت ورزشکاران حیاتی هستند. این سلول ها در روند تامین انرژی بدن در هنگام ورزش نیز موثرند.

گوشت قرمز یک ماده غذایی بسیار مغذی و خوشمزه است که میتواند وعده بسیار کاملی برای یک ورزشکار حرفه ای باشد. همه ورزشکاران مخصوصا بدنسازان برای حفظ سلامتی ماهیچه های خود باید در طول هفته وعده هایی را برای خوردن انواع گوشت قرمز یعنی گوشت گوساله و گوسفند برای خود در نظر بگیرند. این گوشت ها را می توان به صورت کبابی، بخارپز و … مصرف کرد.

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *