مدیریت پشم چینی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مدیریت پشم چینی

پش از آشنایی با عوامل کاهنده ارزش پشم باید تمامی اصول لازم برای حفظ کیفیت پشم را رعایت کرد. هنگام پشم چینی باید تمام عوامل کاهنده ارزش پشم را مد نظر داشت. در این مطلب شما را با مهمترین اصول مدیریت پشم چینی آشنا می کنیم.

  1. محل پشم چینی

در گوسفندداری های کوچک عملیات پشم چینی در هر مکانی انجام می شود. مکان پشم چینی باید عاری از علف، کاه، مدفوع و ادرار و هر گونه ماده آلوده کننده دیگری باشد. مکان های سیمانی به آسانی تمیز می شوند اما به دلیل امکان شکسته شدن ابزار پشم چینی، مععمولا روی سطوح سیمانی این کار انجام نمی شود.

می توانید با استفاده از یک یا دو تکه تخته چند لا مکان مناسب برای پشم چینی ایجاد کنید. سطوح چوبی نباید لیز باشند. برای رعایت بهداشت بهتر است از تخته هایی که قبلا در گوسفندداری های دیگر بوده استفاده نکنید. پیش از پشم چینی قیچی مورد نظر را ضدعفونی کنید.

  1. بستن پشم

پس از پایان پشم چینی آن را روی یک سطح تمیز قرار دهید. بهتر است پشم را از قسمت پوست روی تخته پهن کنید و آن را بررسی کنید. پشم هایی که بر اثر ادرار یا مدفوع بد رنگ شده جدا کنید و سپس تمام مواد خارجی چسبیده به پشم را از آن جدا کنید.

حالا می توانید پشم را ببندید. ابتدا پشم قسمت پا و سر را به طرف وسط تا کرده و به شکل یک چهارگوش درآورید. آن گاه پشم را از قسمت انتهایی به طرف جلو غلطانده تا شانه های پشم به سمت بیرون قرار بگیرند. برای بستن پشم از بندهای کاغذی بسته بندی پشم استفاده کنید. اگر این بندها را نداشتید پشم را نبندید. از نخ های پلاستیکی و کنف برای بستن پشم استفاده نکنید.

بند کاغذی را دور پشم چرخانده و به صورت متقاطع در جهت طول پشم ببندید. حالا تا می توانید بند را بکشید تا خوب سفت شود. بند را محکم گره بزنید.

مدیریت پشم چینی

  1. پیشگیری از آلودگی پشم به مواد گیاهی

علوفه دادن به گوسفند در آخورهای نامتناسب موجب آلودگی پشم آن ها با ناخالصی علوفه ای شود. وقتی علوفه خشک را روی زمین بریزید مقداری از آنها روی پشت گردن گوسفند و لا به لای پشم گیر کرده و موجب کثیف شدن می شود.

همچنین خارهای گیاهان موجب آلوده شدن و کاهش شدید قیمت و ارزش پشم می شود. بهتر است آخورهای استاندارد برای گوسفندان بسازید و محل زندگی گوسفندان را از علف های هرز پاک کنید.

  1. کاهش لکه های پشم

چیدن پشم های آلوده به مدفوع و ادرار گوسفندها در پاییز، لکه های ایجاد شده را برطرف می کند. بهتر است این کار را پیش از شروع تغذیه گوسفندان به علوفه تازه و سبز انجام دهید زیرا در فصولی که گوسفند با این علوفه ها تغذیه می شود مدفوعش نرم و مرطوب بوده و پشم را به شدت آلوده می کند.

مدیریت پشم چینی

  1. پیشگیری از آلودگی پشم با مواد پلاستیکی

نخ های پلاستیکی به دلایل متعددی ممکن است وارد پشم شوند و از ارزش آن بکاهند. بیشتر این بندها بخاطر بندهای پلاستیکی که پشم را با آن می بندند و یا از طریق بندهای پلاستیکی که به آن درب طویله را می بندند وارد پشم ها می شود. این نخ های پلاستیکی روی کف و دیوارهای طویله قرار می گیرند و در اثر تماس یه پشم گوسفندان می چسبند. حتی وجود مقدار کمی ناخالصی پلاستیکی ارزش محصول پشم گله را پایین می آورد.

  1. آلودگی پشم با مواد رنگی علامت گذاری شده

در بعضی از دامداری های کوچک از مواد رنگی جهت علامتگذاری و رکوردبرداری استفاده می شود که می تواند موجب آلودگی پشم گوسفندان شود. بهتر است از رنگ های قابل شستشو استفاده کنید. از موادی همچون قیر و روغن که غیر قابل شتشو می باشند استفاده نکنید.

  1. تاثیر تغذیه بر روی پشم

یکی از مواردی که بر کیفیت و ارزش پشم اثر میگذارد تغذیه است. غذای مقوی موجب بلند و مجکم شدن تار پشم و در نتیجه افزایش آن می شود. اگر پروتئین غذای گوسفند کم باشد تارهای پشم دچار پارگی می شوند. به طور کلی گوسفند در تمام مدت باید تغذیه خوبی داشته باشد زیرا حتی یک دوره گرسنگی کیفیت پشم را از بین می برد. تب نیز می تواند باعث پارگی در پشم شود.

تغذیه نامناسب موجب می شود پشم گوسفند زبر و شکنند شده و از جعد کافی برخوردار نباشد. پارچه ای که از این گونه پشم ها تهیه می شود فاقد نرمی و ارتجاع است.

مدیریت پشم چینی

  1. بسته بندی پشم

پس از اتمام پشم چینی باید پشم ها را به دقت بسته بندی کنید. بسته بندی خوب تاثیر مثبتی بر خریداران آن خواهد گذاشت. پشم ها را در کیسه های مخصوص بسته بندی پشم قرار دهیدو از قرار دادن آن ها در بسته های پلاستیکی کنستانتره خودداری کنید. کیسه های کرباسی و نخ های کتانی برای این کار مناسب هستند. نوع هر پشم را با زدن یک برجسب بر روی بسته آن مشخص کنید.

پشم ها را بر اساس رنگ آن بسته بندی کنید. پشم های سیاه، سفید و سیاه-سفید را جداگانه بسته بندی کنید. پشم های اطراف مقعد و زیر شکم گوسفند را در بسته بندی جداگانه قرار دهید. پس از بسته بندی کامل پشم ها این بسته ها را در مکانی خشک، پاکیزه و محفوظ از باران، گل و لای، کاه و علوفه خشک قرار دهید. پشم ها را در مکانی قرار دهید که از نبود موش در آن مطمئن باشید.

مدیریت گوسفند قبل از پشم چینی

پیش از انجام پشم چینی از خشک بودن پشم گوسفندان مطمئن شوید. پس از بارندگی و حتی شبنم پشم گوسفند رطوبت دارد و برای چیدن مناسب نیست. این پشم ها اگر چیده و بسته بندی شوند پس از مدتی در انبار زرد رنگ شده و کپک می زنند. حداقل 12ساعت پیش از پشم چینی از دادن غذا و آب به گوسفند خودداری کنید تا در هنگام پشم چینی احتمال آسیب کاهش یابد.

مدیریت پشم چینی

زمان پشم چینی

پشم بیشتر گوسفندان در بهار و پس از بره زایی آماده چیدن است. چیدن پشم در هوای گرم آسانتر است زیرا چربی پشم نرم وزخشک شده و کار پشم چینی راحت تر می باشد.

پس از پشم چینی، گوسفندان را به مدت 2 تا 3 روز در برابر هوا محافظت کنید تا بدن آن ها به شرایط جدید عادت کند. هنگام پشم چینی حدودا 6 میلی متر از پشم گوسفند را روی پوست او باقی بگذارید.

 

 

 

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *