مراحل آبستنی در میش

آبستنی در میش
زمان مطالعه: 3 دقیقه

دوره آبستنی در میش به سه مرحله تقسیم می شود که هر کدام نیاز به مراقبت و تغذیه دارند. در 6 هفته آخر دوره آبستنی در میش برای جلوگیری از مسمومیت آبستنی، تولد بره های کوچک و همچنین تولد بره های ضعیف به میزان نیم کیلو جو یا ذرت علاوه بر جیره روزانه در اختیار میش های آبستن قرار گیرد. به طور معمول بیشتر مرگ میر جنین ها در گوسفندان آبستن در 25 روز بعد از جفت گیری گوسفندان و به دلیل سوء تغذیه گوسفند آبستن رخ می دهد. با توجه به میزان اهمیت دوره آبستنی در میش بهتر است به خوبی از میش مراقبت کنید و به خوبی تغذیه لازم را به میش بدهید.

می توانید مقالات مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

تشخیص آبستنی گوسفند و بز با اولتراسونوگرافی

معرفی روش هاي جفتگيري در گوسفندان

استفاده از مراتعی که بیشتر از 50 درصد شبدر یا سایر لگومینه ها را دارند به واسطه دارا بودن خاصیت استروژنیک در فصل جفتگیری گوسفندان خودداری کنید. علاوه بر رسیدن از لحاظ تغذیه به گوسفند آبستن بهتر است نگذارید زیاد میش چاق شود زیرا به هنگام زایمان احتمال سخت زایی گوسفندان وجود خواهد داشت.

می توانید مقاله مرتبط زیر را مطالعه نمایید:

عمل سزارین در گاو و گوسفند

جفت گیری گوسفندان

تغذیه میش در طول آبستنی

بعد از جفتگیری تا 6 هفته مانده به زایمان میش ها نباید از مراتع غنی استفاده کنید بخصوص اینکه از مراتعی که بیش از 50 درصد شبدر دارند جلوگیری کنید. در این دوره رشد جنین کم است و جیره دریافتی تقریبا همان جیره روزانه است و حدود دو سوم وزن جنین در 6 هفته آخر دوره آبستنی بدست می آید.

هرچقدر وزن جنین به هنگام تولد بیشتر باشد مرگ و میر بعد از تولد در آن کاهش می‌یابد. وزن مطلوب برای بره‌های تک‌قلو 6، دوقلو 5.6 و 3قلو 4.7 کیلوگرم می‌باشد.

مراحل بارداری در میش

به طور کلی دوره آبستنی در میش به سه مرحله تقسیم می شود.

مرحله اول آبستنی  از 1 تا 45 روزگی

در این دروه جنین به انرژی زیادی احتیاج ندارد ولی موارد مورد نیاز باید کیفیت بالایی داشته باشند. بین روز 22 تا 28 آبستنی چسبندگی آمبریو به دیواره رحم صورت می‌گیرد و از روز 30 آبستنی جفت شروع به رشد می‌نماید. در روز 40 آبستنی تعداد پلاسنتوم مشخص می‌شود که در طول آبستنی ثابت می‌ماند.

رشد جفت، جنین و پستان در مراحل مختلف آبستنی

 سوء تغذیه مادر در این دوره توسط جنین قابل جبران است زیرا زیاد روی وزن جنین اثر نمی گذارد. در این دوره روزانه 1.3 کیلوگرم علوفه باکیفیت برای میش تازه آبستن 60 کیلویی کافیست.

مرحله دوم آبستنی از 45 تا 90 روزگی

جنین تنها تا 6 هفته مانده به زایمان فقط به حدود 25 درصد افزایش وزن دارد. از این رو در مرحله دوم آبستنی جیره نگه دارنده یعنی روزانه 1.3 کیلوگرم علوفه با کیفیت برای میش کافیست. بلکه در این دوره بیشتر با رشد جفت مواجه می شویم که پیک رشد جفت در 80 روزگی است.

مرحله سوم بارداری از 100 تا 143 روزگی

مرحله سوم با رشد زیاد جنین مواجه می شود زیرا حدود 75 درصد وزن جنین در 6 هفته آخر افزایش می یابد.

تغذیه تمینی در آخر آبستنی در میش

یک رژیم غذایی کاربردی برای میش‌ها در اواخر بارداری شامل موارد زیر است: 1.5 تا 2 کیلوگرم یونجه باکیفیت متوسط (یا معادل با چرا در مرتع) و 0.5 تا 1 کیلوگرم دانه کنسانتره مانند ذرت بصورت روزانه برای هر میش. آب تازه و مواد معدنی نیز بسیار مهم هستند.

نتیجه گیری :

بعد از زایمان به ترتیب بر میزان نیاز به انرژی و پروتئین 30 و 55درصد افزوده می‌شود. میش‌ها باید براساس تعداد نوزادهایشان ازنظر دریافت غذا به گروه‌های متفاوت تقسیم شوند.

گوسفند زنده همچنین اقدام به ارسال دام و قصاب همراه با باسکول به آدرس مورد نظر شما خواهد نمود.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *