تشخیص آبستنی گوسفند و بز با اولتراسونوگرافی

تشخیص آبستنی گوسفند و بز با اولتراسونوگرافی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

هدف از پرورش گوسفندان به طبع تولید مثل گوسفندان و بدنیا آمدن تعداد زیاد بره ها است. با تشخیص به موقع فحلی گوسفندان و دانستن علائم بارداری گوسفندان به راحتی می توانید از میش آبستن مراقبت کنید تا با زایمان راحت شاهد تولد یک بره سالم باشید. سالیانه تعداد زیادی از میش ها و بزهای آبستن به صورت محلی ذبح می شوند که پس از کشتار آنها متوجه آبستن بودن آنها می شویم. با کشتار میش و بزهای آبستن به دلیل نداشتن آگاهی کافی از آبستنی حیوان ضرر اقتصادی زیادی متحمل می شوید پس بهتر است با روش تشخیص آبستنی گوسفند و بز با اولتراسونوگرافی آشنا شوید.

می توانید مقالات مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

تولید مثل گوسفند زنده

علائم و روشهای تشخیص فحلی گوسفندان

فواید تشخیص آبستنی به موقع میش و ماده بز

  1. مشخص کردن ماده های آبستن
  2. حذف ماده هایی که آبستن نمی شوند و مشکلات تولید مثل دارند.

تشخیص آبستنی گوسفند و بز با اولتراسونوگرافی

سونوگرافی به موقع ماده بز و میش می تواند به شما کمک کند تا از آبستن بودن حیوان مطلع شوید. این دستگاه بر پایه انتشار امواج فراصدایی (اولتراسوند) در پروب دستگاه کار می کند که پس از برخورد امواج به اندام ها تبدیل به تصاویر قابل مشاهده می شود.

سونوگرافی بز و گوسفند

نحوه کار کردن دستگاه اولتراسونوگرافی

تمامی مایعات به شکل سیاه و بافت های غیر پیوندی و آب دار پر خون خاکستری و همچنین بافت های پیوندی چون استخوان، غضروف ها به شکل کاملا سفید نمایش داده می شوند.

انواع اولتراسونوگرافی

پروب خارجی یا اکسترنال دستگاه

در این روش پروب خارجی در قسمت کشاله ران ماده بز یا میش انجام می شود. قابلیت تشخیص آبستنی زیر ۴۰ روز در این روش تنها توسط افراد متخصص و ماهر امکان پذیر است.

پروب رکتال از طریق سمت راست روده

قبل از استفاده از اولتراسونوگرافی در روش پروب رکتال باید مدفوع از قسمت راست روده حیوان تخلیه شود. در این روش قابلیت تشخیص آبستنی گوسفند و بز در سن ۲۵ تا ۴۰ روزگی نیز وجود دارد. هر چند که به طور کلی استفاده از روش پروب رکتال به دلیل پارگی رکتوم توصیه نمی شود.

در هر دو روش اولتراسونوگرافی باید از ژل لغزاننده استفاده شود و حتما مثانه حیوان پر باشد.

نتیجه گیری:

شما می توانید با روش اولتراسونوگرافی از وجود میش ها و بزهای آبستن گله مطلع شوید. در صورتی  آبستن نبودن میش ها و ماده بزها بهتر است نسبت به حذف آنها از گله اقدام کنید و در صورت آبستنی آنها نسبت به مراقبت از آنها باعث افزایش سود اقتصادی دامداری شوید.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *