مراقبت های لازم برای گوساله های تازه متولد شده

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آغوز چیست؟

در روز اول تولد گوساله باید حتما به آن آغوز خورانده شود و برای این کار می توان آغوز را در سطل ریخت و سپس به گوساله داد. آغوز داده شده به گوسفند باید به طور روزانه ادامه پیدا کند و میزان آغوز حداقل باید به اندازه 10 درصد وزن خود گوساله باشد.

برای مثال یک گوساله اگر 40 کیلوگرم وزن داشته باشد باید به آن روزانه 4 کیلوگرم آغوز و در سه نوبت داده شود. آغوز حاوی مواد بسیار مهمی چون ايمنو گلوبولين ها است. این ماده که از ترکیبات آلی محسوب می شود برای افزایش قدرت سیستم ایمنی گوساله بسیار ضروری است.

گوساله ها در آغاز تولد ممکن است قادر به مکیدن پستان های مادر نباشند و به همین دلیل دامدار باید آغوز را در سطلی کاملا تمیز و مناسب دوشیده و به گوساله بخوراند. برای این کار فرد باید پوزه گوساله را به آرامی گرفته و به درون سطل شیر ببرد سپس با یک انگشت خود دهان گوساله را باز کند تا شروع به خوردن شیر نماید.

گوساله ابتدا انگشت فرد را می مکد و سپس باید انگشت را از دهان گوساله خارج کرده تا شروع به خوردن آغوز نماید. پس از اینکه به گوساله ها آغوز خورانده شد باید آن ها را به آغل های مخصوص خودشان برد. آغل گوساله ها باید روزانه تمیز و تعویض شود.

معمولا جایگاه نگه داری گوساله  تازه متولد شده را از سیمان می سازند. هر گوساله جایگاه خود را دارد و امکان ارتباط بین گوساله ها نباید وجود داشته باشد.

در روز سوم یا چهارم گوساله قادر به خوردن شیر مادر خواهد بود.

بهداشت گوساله تازه متولد شده به چه نحوی می باشد؟

هنگام تولید گوساله باید سریعا ترشحات مخاطي موجود در دهان دهان و بيني گوساله را خارج کرد. گاه پیش می آید گوساله هنگام تولد نمی تواند نفس بکشد و در این حالت برای پیشگیری از خفگی باید سریعا به گوساله شوک تنفسی وارد شود و بهتر است مقداری آب ولرم روی بدن گوساله پاشیده شود.

گاوها نیز مانند پستانداران دیگر نوزاد متولد شده خود را لیس می زنند که این کار به خشک شدن گوساله کمک می کند. اما گاهی گاو این کار را نمی کند و دامدار در چنین حالتی باید گوساله را یک پارچه تمیز خشک نماید.

نکات مهم در مراقبت از گوساله های تازه متولد شده چیست؟

  • باید پیش از تولد گوساله ها جایگاه هایی انفرادی برای آن ها ساخته شود که معمولا با سیمان ساخته می شوند. این جایگاه ها باید هر روزه تمیز و ضد عفونی شوند.
  • بستر این جایگاه ها را می توان با كاه و كلش خشک پر کرد.
  • جایگاه های انفرادی گوساله ها باید دمایی در حد 15تا 18 در جه سانتی گراد داشته باشد و در برابر باد و باران مقاومت بالایی داشته باشد.
  • پس از تولد گوساله ها و بریدن بند ناف باید بخش ناف گوساله را با مواد ضدعفونی همچون اسپري های آنتي بيوتيك دار (اكسي تتراسايكلين و يا كلرامفنيكل) آغشته کرد تا باکتری و دیگر میکروب ها در این بخش رشد نکنند.

عدم رسیدگی به این مساله ممکن است باعث بروز عفونت در ناف گوساله شود و یا گوساله دچار عارضه فتق نافی شود.

مراقبت های لازم برای گوساله های تازه متولد شده چه مواردی می باشد؟

  • گوساله های آبستن در ماه آخر آبستنی باید بهتر تغذیه شوند تا جنین در هنگام تولد مشکل سو تغذیه نداشته باشد. باید به گاوهای آبستن مكمل هاي غذايي ويتامينه و معدني داده شود. علاوه بر این مکمل ها دادن AD3E به گاوها نیز توصیه می شود. بهتر است 20 میلی لیتر از این قطره یک بار در ماه هفتم آبستنی و بار دیگر یک هفته پیش از زایمان به گاو باردار داده شود.
  • سطل های حاوی شیر که برای شیر خوردن گوساله ها استفاده می شود باید در جایی بلندتر از سر گوساله ها قرار گیرد. این سطل ها باید کاملا تمیز بوده و شیر موجود در آن باید دمایی در حد 38درجه سانتی گراد داشته باشد زیرا دمای شیر مادر نیز همین اندازه است.
  • گوساله ها باید در طول روز سه نوبت شیر داده شود و میزان این شیر بستگی به نژاد و درشتی گوساله دارد.
Rate this post

فهرست مطالب

‫36 نظرها

  1. سلام گوساله یکماهه دارم که از دستاش نمیتونه بلندشه یهو اینطور شد علت چیه درمان چیه

  2. سلام
    ما می‌خواهیم گوساله مون رو در کنار مادرش نگه داریم
    به نظر شما این کار خوبه یا بد ؟
    گوساله بیشتر از حد نیاز از شیر مادر میخوره؟

  3. سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم اونم اینه که ما یه گوساله نر سمینتال تازه به دنیا اومده 3 روز آغوز زیادی خورده چیکارکنم تا خوبه شود

  4. باسلام اطلاعات مفیدی دراختیار دامداران (گاوداران)گذاشته اید واینکه به سوالات انان پاسخ مدهیدمایک گاو داریم گوساله اش دهم اردیبهشت متولد شده روزی سه بار شیر میدهیم تق‌ریبا هربار. ۲/۵الی۳کیلو گاهی علوفه وغیره هم میخوره اما کمتر چه زمانی باید ازشیر گرفته شودوچه چیزی جایگزینشود متشکرم

  5. با سلام گاو من دیروز دو قلو به دنیا آورد یک قلو شیر زیادی می خورد ولی یک قل دیگر اصلا شیر نمی خورد دلیل یا علت خواصی دارد ؟؟؟؟؟

  6. با سلام گاو ما دیروز دو قلو به دنیا آورد یک قلو شیر زیاد می خوره و یک قلوی دیگر شیر نمی خوره دلیل یا علت خواصی داره ؟؟؟؟؟

  7. سلام خسته نباشید یه گوساله دارم یه ماهه بدنیا اومده میخواستم بدونم آب بدیم بهشه یا نه

  8. سلام،گوسالمون ۴ روزس،اسهال گرفته،براش پودر گرفتیم دادیم،الانم دهنش سرده علتش چیه؟واسه اسهالش دیگه چی بدیم خوبه؟

  9. گوساله من دو هفتس که به دنیا اومده روز اول اسهال گرفت دکتر اومد یه قرصداد دادم خورد اسهالش خوب شد روز دوم باد کرد الان هم روز سوم هیچی نمیخوره چی کار باید بکنم ؟

  10. سلام.گوساله.من.دوروزاست.به.دنیا.امده.شیرمیخورد.ولی.شکمش.کارنمیکند.چه.مشکلی.دارد

    1. سلام اذر خب کم کم زیاد میشه یهو نمیشه که شیرش زیاد اگ زه اولشه ک شیرش کمتره و کم کم غذاش بهتر باشه بیشتر میشه و زه دوم سوم هم باشه بازم کم کم بیشتر میشه غذا بهتر و سر موقع باشه کم کم زیاد میشه صبر کن دوماه یماه یهو زیاد نمیشه

  11. سلام، گوساله تازه بدنیا اومده خب زیاد شیر نمیخوره چون کوچیکه معده شکمش کوچکه یبار بخوره دیگ نمیخوره تا چندساعت شایدم تا روز بعد سخت نگیرین بهش بزارین خودش کار خودشو بکنه
    روز تولد گوساله به شیر گاو میگن اغوز ینی روزی ک گوساله بدنیا اومد تو پستان گاو اغوز هست شیر نیست اونو بخوره گوساله سالم سرحال میشه ماده مقوی هست خیلی خوبه ادمم هم بخوره خوبه روز اول اغوز صددرصد روز دوم هفتاد درصد میشه بعد س جهار روز دیگ ازبین میره و میشه شیر خالص

  12. سلام گوساله من 1 روز هستش که به دنیا اومده از قسمت مچ پاهای جلو زیاد گیرایی نداره و به خوبی نمیتونه روی خودش وایسته

  13. واقعیتش گوساله به دتیا اومد دو روزست ولی منتها زیاد میخوابد همینکه از مادرش جدا کردین واسه شیر خوردن جنبو جوش ندارد مستقیم میخوابد علایم بیماری نیس که؟؟

  14. سلام علت شیر نخوردن گوساله یک روزه چیست ساعات اول درجای سرد بوده و بعد جای گرم منتقل کردیم وبه زور شیر میدهیم موقع شیر دادن میلرزد

  15. سلام گوساله ما ۱ روزه متولد شده و دکتر گفته ۹۰ درصد احتمال داره بمیره شانس داشته باشین زنده هس گوساله اصلا شیر نمیمکه ما خودمون میریزیم تو گلوش اب هم بهش میدیم بنظرتون دیگع بهش چی بدیم و چ پیشنهادی دارین

    1. بهترین مورد آغوز هست. اگرم خودتون ندارید میتونید از دامدارهایی که آغوز منحمد دارن استفاده کنید

  16. سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید .اگر علاقه دارید در نتایج جست و جو بهتر دیده شوید حتما به وبسایت ما سر بزنید

    1. سلام گاوی داریم که یک ما زودتر از موعد زایمان کرده گوساله اش شیر نمی خورد علت چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *