مزایا و معایب حرفه دامداری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دامداری از نمونه شغل هایی می باشد که باید در آن تلاش بسیار نمود. دامدار نسبت به شغل های دیگر باید برای سرمایه خود یعنی همان دام های خریداری شده وقت زیادی بگذارد تا به سود برسد. در ادامه مقاله برای علاقه مندان به شروع حرفه دامداری قصد داریم تا مزایا و معایب حرفه دامداری را عنوان نماییم، پس با ما همراه باشید.

ضرورت وجود دامداری در صنعت کشور

دامداران نقش مهمی را در تولید گوشت و لبنیات در کشورمان دارند. دامداری به دلیل سختی هایی که در کار دارد ممکن است افراد کمی را جذب خود نماید.دامداران با سختی های کار خود باید علاوه بر حفظ سرمایه اصلی خود یعنی دام ها باید نیاز های زندگی خود و خانواده را هم تامین نماید.
دامداری شغلی بسیار پرسود است که می تواند دامدار را به درآمد بالا برساند ولی این نکته را هم دقت نمایید که این شغل از شغل های ریسک دار محسوب می شود و نابلدی در آن می تواند سرمایه فرد را از بین ببرد.
قوی بودن صنعت دامداری برای هر کشور یک امتیاز محسوب می شود و دامداری یکی از پایه های صنایع در تولیدی هر کشور است. این به این معنی می باشد که جهت مواد لبنی نیاز به واردات از کشورهای همسایه نمی باشد و خروج ارزی نخواهیم داشت و بازار داخلی مواد غذایی و لبنی را تامین خواهد نمود.

بازده متفاوت در شغل دامداری

شغل دامداری شغلی می باشد که جهت موفقیت در آن نیاز به فاکتورهای زیادی می باشد. تلاش مضاعف و زمانبندی دقیق از موارد مهمی است که علاوه بر آگاهی بر امور دامی باید برای موفقیت در کار رعایت گردد. این موارد باید به صورت زنجیره ای وابسته به یکدیگر باشد تا بتواند نتیجه لازم را بدهد. به طور مثال دامدار باید نیازهای دامی خود را به صورت کامل بداند و در زمان مناسب آن را تامین کند تا بتواند کاری پر بازده داشته باشد. هر بخشی که دارای ایراد باشید می تواند سایر بخش ها را هم مختل نماید. دامداری را تصور کنید که در تهیه علوغه برای گاو یا گوسفندان بی دقتی نماید و این موضوع می تواند علاوه بر پایین آمدن بازده تولیدات دامی هزینه های درمانی دام ها را بالا برده و باعث تلف شدن آن ها شود.

دامداری شغلی می باشد که باید با دانش کافی آن را جلو برد زیرا یک مشکل کوچک می تواند کل کار را بی نتیجه کند.

روش های دامداری در ایران دامداری

در ایران دامداری به دو روش سنتی و صنعتی انجام می شود. دامداری سنتی از زمان های قدیم در ایران بوده و تامین گوشت و موارد لبنی را بر عهده دارد. این دامداران به صورت سنتی دام ها را به مراتع می بردند و پرورش می دادند.
ولی با پیشرفته شدن عم و تکنولوژی دامداری این صنعت هم متحول شد. استفاده از تکنولوژی های جدید می تواند بازده کار را به صورت افزایشی بالا ببرد و تحولی عظیم را ایجاد نماید. قبل از این که دامداری های صنعتی شوند پرورش دام در کشور با خطرات زیادی همراه بود. از جمله این خطرات شیوع بیماری های واگیردار و انتقال آن به انسان ها بود.
شیوع تب برفکی و یا تب مالت می توانست باعث تلف شدن حیوانات و همچنین از بین رفتن تمام سرمایه یک و یا همه دامپروران منطقه شود و باعث اتلاف هزینه، وقت، هزینه و نیروی انسانی صرف شده برای این کار گردد.


با صنعتی شدن این حرفه و پیشرفت های تکنولوژی، مشکلات هم بسیار کم شدند و انتقال بیماری های شایع و واگیردار و از بین رفتن سرمایه محدود شدند. البته صنعتی شدن به معنای نبودن ریسک نخواهد بود و این کار هم مانند مدل سنتی نیاز به تلاش و زحمت و همچنین مدیریت کسب و کار و دانش بالاتری می باشد.

کدام بهتر است : دامداری صنعتی یا سنتی؟

با وجود بودن دامداری های صنعتی و پر از سود چرا به دامداری سنتی نیاز است؟ جواب این سوال را در ادامه شرح داده می شود. با توجه به درصد بالای زندگی روستایی و عشایری که در ایران وجود دارد، دامداری سنتی عضو جدا ناپذیری از کشور ایران حساب می گردد و پیاده سازی دامداری صنعتی برای این دست افراد غیر ممکن می باشد.
افراد عشایر مجبور هستند برای تامین کردن علوفه دام های خود به چراگاه های مختلف کوچ کنند و نمی توانند در یک مکان ساکن باشند تا از مزایای دامداری صنعتی استفاده کنند.
در روستاها این امکان بیش تر امکان پذیر است ولی باید به این مورد هم دقت نمایید که صنعتی کردن دامداری نیاز به تامین هزینه های بالای آن می باشد که یک دامدار روستایی شاید نتواند هزینه سنعتی کردن دامداری خود را تامین نماید.
بنابراین در تولید گوشت و لبنیات کشور ایران هم دامداری سنتی و هم صنعتی رایج بوده و در حال کار می باشند. در حدود 40 درصد گوشت مصرفی از دامداران سنتی تامین می گردد و به دلیل کم شدن شیوع بیمارهای مسری تولیدات این دامداران هم زیادتر شده است.

مشکلات یک دامدار در مسیر تولید

تامین نمودن علوفه

مهم ترین مشکل یک دامدار تامین علوفه موردنیاز برای دام ها می باشد که می تواند در قیمت نهایی محصول تاثیرگذار باشد. قیمت علوفه به وضعیت آب و هوا بستگی دارد. به طور مثال در یک سال بارانی می توان امید به داشتن علوفه خوب در مراتع و تامین و دسترسی دامداران به آن ها داشت. قیمت علوفه می تواند بر روی قیمت نهایی دام و محصولات لبنی تاثیرگذار باشد. در زمستان هم تامین علوفه از دغدغه های اصلی حساب می شود که می تواند با مدیریت درست دامداران برطرف گردد.

کنترل نمودن بیماری های دام

در قدیم بهداشت مانند امروز در دسترس همه نبود و شیوع بیماری های واگیردار به معنی از بین رفتن تمام سرمایه دامداران بود. امروزه و با پیشرفت تکنولوژی در زمینه ها دام پزشکی در ایران این مشکلات تا حدود زیادی برطرف شده است و باعث می شود که دام ها کم تر از قدیم از بین ببرند. بیماری های شایع مانند تب برفکی و تب مالت در حال از بین رفتن می باشند و به دلیل آگاهی های صورت گرفته بیماری ها هم محدود شده اند. باید به این نکته هم توجه داشته باشید که هزینه واکسن زدن دام ها و هزینه های مربوط به بیماری های دام ها می تواند دلیل بالا رفتن قیمت نهایی محصولات دامی و لبنی باشد.

تلاش شبانه روزی جهت نتیجه گیری

دامدارای شغلی است که نیاز به تلاش و پشتکار زیادی به نسبت سایر مشاغل دارد و یک دامدار موفق باید به صورت شبانه روزی تلاش کند تا بتواند نتیجه بگیرد. دامداری از قبل از طلوع آفتاب شروع شده و تا دیروقت ادامه خواهد داشت. این موضوع نشان دهنده این موضوع است که مدیریت و کنترل کردن بیش تر از هر موضوعی تاثیر خواهد داشت. دامدار موفق باید در همه مسائل مربوط به دامداری دقت کافی داشته باشد تا به دلیل نداشتن آگهی بازده پایینی نداشته باشد.


در صورتی که به کار دامداری علاقه مند می باشید باید مزایا و معایب حرفه دامداری را در نظر بگیرید. این حرفه دارای مزایای زیادی می باشد که شغلی پرسود محسوب می شود و از طرفی هم باید بعد از در نظر گرفتن تمام موارد سرمایه گذاری نمایید تا وقت شما تلف نشود و سرمایه خود را از دست ندهید. می توانید برای شروع از افراد متخصص کمک و مشاوره دریافت نمایید.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *