مصرف گوشت بز چه فوایدی برای ما دارد؟

مصرف گوشت بز
زمان مطالعه: 7 دقیقه

مصرف گوشت بز در برخی از کشورهای جهان مخصوصا در کشور هند و دیگر کشورهای آسیایی رایج است اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی محبوبیت چندانی ندارد. گوشت گوسفند و بز از نظر ظاهری شبیه به هم هستند اما از نظر طعم و خواص تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. البته با شناخت کامل گوشت گوسفند و بز میتوانید این دو را به راحتی از هم شناسایی کرد. بسیاری از افراد با فواید گوشت بز آشنایی ندارند و به همین دلیل نسبت به مصرف این ماده پروتئینی با ارزش در رژیم غذایی خود بی توجهند. در این مطلب قصد داریم شما را با همه فواید گوشت بز آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

فواید استفاده از گوشت بز

گوشت گوسفند، مرغ و گاو محبوب ترین گوشت ها در کشور ما هستند اما در صورت آشنایی با خواص منحصر به فرد و بیشمار گوشت بز قطعا آن را به برنامه غذایی خود اضافه خواهید کرد. گوشت بز مانند همه گوشت های دیگر ممکن است معایبی نیز داشته باشد که در این ادامه به این موضوع نیز اشاره خواهد شد. البته خواص گوشت بز به قدری زیادی است که شما احتمالا پس از خواندن این مقاله برای مصرف آن مشتاق خواهید شد.

خواص گوشت بز

یکی از بهترین خواص گوشت بز کم چرب بودن آن است. در واقع گوشت بز کم چرب ترین گوشت می باشد به طوری که حتی چربی آن از گوشت شترمرغ نیز کمتر است. پس اگر میخواهید یک سبک زندگی سالم برای خود انتخاب کنید گوشت بز پیشنهاد بسیار خوبی برای شما خواهد بود. از طرفی پرورش بز به دلیل تقاضای پایین در حجم کمتری نسبت به گاو و مرغ صورت میگیرد و این دام اغلب در مزارع کوچک و در تعداد کم پرورش داده می شود.

ارتباط پرورش بز و کیفیت گوشت آن

پرورش بز هم اینک رو به افزایش است اما هنوز هم بیشتر در مکان های روستایی و یا در مزارع کوچک پرورش داده می شوند. به همین دلیل بزها معمولا از علوفه طبیعی تغذیه میکنند و مانند دام های دیگر هورمون و آنتی بیوتیک به آنها داده نمی شود. بنابراین گوشت بز بسیار تمیز تر از گوشت های پرورش بوده و انتخاب سالم تری برای رژیم غذایی شما خواهد بود.

خرید گوشت بز

بیشتر گوشت بز موجود در بازار مربوط به بزهایی است که به صورت طبیعی و در مناطق روستایی رشد کرده اند. برای خرید گوشت بز تازه میتوانید به قصابی های مطمئن و مورد تایید سازمان دامپزشکی مراجعه کنید اما بهترین کار این است که گوشت بز را به صورت مستقیم از مراکز فروش دام زنده خریداری نمایید تا پس از اطمینان از سلامت دام آن را ذبح نموده و مصرف نمایید. گروه گوسفند زنده در تمام ایام سال اقدام به فروش دام زنده و ذبح آن برای شما مینماید. شما عزیزان تنها با یک تماس میتوانید دام مورد نیازتان را از ما تهیه کرده و تحویل بگیرید.

خوردن گوشت بز برای چه افرادی مضر است؟

خوردن گوشت بز خواص زیادی دارد اما مصرف گوشت بز نیز مانند سایر گوشت ها برای برخی از افراد مضر است. افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی عروقی به ویژه پرفشاری خون یا بالا رفتن فشار خون هستند بهتر است مصرف گوشت بز را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند.

مهمترین مواد مغذی موجود در گوشت بز

گوشت بز حاوی مواد مغذی فراوانی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم. به طور کلی مصرف ۱۰۰ گرم گوشت بز در روز معادل با دریافت ۱٫۹ کیلو کالری انرژی، ۲۰.۶ گرم پروتئین، ۷۵.۸۴ گرم آب و ۱٫۱۱ گرم خاکستر است. چربی اشباع این میزان گوشت بز  ۰.۷۱ گرم و کلسترول آن ۵٫۷ گرم است. گوشت بز حاوی ویتامین های مفید برای بدن مانند ویتامین های A، E، C و K بوده و همچنین ویتامین های B12، B6، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک و … است.

از مهمترین مواد معدنی موجود در گوشت بز میتوان به کلسیم، آهن، فسفر، زینک، مس، منگنز و سلنیم اشاره کرد. میزان قابل توجهی از الکترولیت های پتاسیم و سدیم نیز در این گوشت وجود دارد. بنابراین گوشت بز حاوی مواد با ارزشی برای بدن ماست و مصرف آن برای سلامتی ما بسیار مفید خواهد بود.

تاثیر مصرف گوشت بز بر سلامتی ما

  1. کاهش خطر التهاب رگ های خونی

مصرف گوشت بز تاثیر زیادی بر کاهش خطر التهاب رنگ های خونی در افراد دارد. گوشت بز به دلیل دارا بودن ماده ارزشی به نام CLA یا لینولئیک اسید مزدوج (نوعی اسید چرب) میتواند تا حد زیادی مانع از بروز التهاب در رگ های خونی فرد شود.

  1. کمک به تثبیت ضربان قلب

یکی دیگر از خواص شگفت انگیز گوشت بز تاثیر آن بر تثبیت ضربان قلب است. گوشت بز یک گوشت بسیار کم چرب بوده و میزان چربی غیر اشباع آن بیش از چربی اشباع آن است که این چربی غیر اشباع به سلامت سرخرگ ها و تثبیت ضربان قلب کمک میکند.

  1. گوشت بز خاصیت ضد سرطانی دارد.

گوشت بز به دلیل دارا بودن اسید چرب CLA که در پیشگیری از سرطان موثر شناخته شده میتواند از بروز سرطان جلوگیری کند. از طرفی مواد مغذی موجود در گوشت بز مانند ویتامین B کمپلکس، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتوتنیک و همچنین سلنیوم و کولین در پیشگیری از بروز سرطان بسیار موثرند.

  1. منبع غنی از پروتیئن هاست!

پروتئین یکی از مهمترین مواد مورد نیاز بدن ماست که انجام کارهای مختلف روزانه را برای ما ممکن می سازد. پروتئین ها برای تامین انرژی مورد نیاز بدن ما بسیار ضروری هستند و گوشت بز منبع خوبی از این ماده با ارزش غذایی است.

  1. گوشت بز چربی اشباع بسیار کمی دارد.

یکی از مهمترین خواص گوشت بز نسبت به دیگر گوشت ها مخصوصا گوشت گاو، کمتر بودن چربی اشباع آن است. این چربی اشباع میتواند موجب بروز بیماری های قلبی و عروقی شود. در عوض گوشت بز حاوی چربی غیر اشباع بیشتری نسبت به چربی اشباع بوده که برای سلامتی بدن ما بسیار مفید است.

  1. چربی سوز بسیار خوبی است!

اگر میخواهید وزن کم کنید خوردن گوشت بز را به شما توصیه میکنیم. گوشت بز کم چرب ترین گوشت نسبت به دیگر گوشت ها بوده و به دلیل پرورش سنتی و طبیعی آن برای بدن ما بسیار مفید است. این گوشت به دلیل دارا بودن ویتامین های گروه B میتواند به چربی سوزی و کنترل وزن ما کمک کند.

  1. گوشت بز منبع خوبی از آهن است!

گوشت بز منبع خوبی از آهن است که ماده ای ضروری برای بدن ماست. مصرف گوشت بز میتواند به رفع کم خونی کمک کرده و مصرف آن برای تمامی افراد مبتلا به کم خونی و زنان باردار توصیه میشود.

  1. افزایش قوای جنسی در مردان

یکی دیگر از خواص مهم خوردن گوشت بز افزایش قوای جنسی مردان است. به عقیده بسیاری از مردم آسیا مصرف گوشت بز میتواند توانایی جنسی مردان را بالا برده و برای آقایانی که در عملکرد جنسی خود مشکل دارند مفید باشد. توصیه می شود مردانی که دچار این مشکل هستند گوشت بز را به صورت  استیک آبدار، سوپ گرم و یا هر دو مصرف کنند.

  1. کمک به متابولیسم بدن

متابولیسم یک عملکرد بسیار ضروری برای سلامت بدن ماست و عملکرد تمامی بخش های بدن به آن بستگی دارد. متابولیسم هم برای جذب مواد مغذی ضروری است و هم به کنترل وزن کمک میکند. مصرف گوشت بز برای متابلویسم بهتر بدن ما نیز مفید می باشد.

  1. گوشت بز و تقویت ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن ما در واقع یک سد دفاعی در برابر بیماری هاست و از سلامت بدن ما محافظت میکند. گوشت بز برای سلامتی و کارکرد بهتر سیستم ایمنی بدن نیز مفید است اما در مصرف آن نباید افراط کرد.

  1. کمک به کنترل بهتر قند خون

یکی دیگر از بهترین فواید خوردن گوشت بز کمک به کنترل بهتر قند خون بدن است. همین مساله موجب می شود که مصرف این گوشت برای افراد مبتلا به دیابت هیچ خطری نداشته باشد و حتی به درمان بهتر آنها کمک کند. گوشت بز با دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین B به کنترل بهتر وزن نیز کمک کرده و به همین دلیل خوردن آن به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می شود.

  1. از پیری زودرس جلوگیری میکند.

یکی از جالب ترین خواص گوشت بز کمک به حفظ زیبایی ماست. گوشت بز مانند یک عامل ضد پیری عمل کرده و به دلیل دارا بودن مواد معدنی مفیدی مانند آهن میتواند به بازسازی و تولید سلول ها کمک کرده و در واقع موجب احیای جوانی در فرد شود.

  1. تاثیر مثبت مصرف گوشت بز بر پوست و مو

جالب است بدانید که مصرف گوشت بز برای حفظ سلامتی پوست و موی ما نیز مفید است. این گوشت سرشار از مواد معدنی ضروری و ویتامین B12 است که در بازسازی سلول‌های پوست نقش موثری دارند. از این گوشت حتی میتوان برای پیشگیری و درمان مشکلات پوستی چون اگزما، آکنه، راش و خشکی پوست نیز استفاده کرد.

  1. بهبود رشد مغز

گوشت بز یکی از مواد مغذی برای دوران بارداری است که به دلیل مواد معدنی موجود در آن مخصوصا آهن و فولات برای رشد بهتر مغز جنین مفید است. مصرف گوشت بز برای کودکان نیز مفید بوده و به تقویت حافظه آنها کمک میکند.

ارتباط مصرف گوشت بز و درمان اوتیسم

بیماری اوتیسم یکی از بیماری های پیچیده و شایع در نوزادان است. گوشت بز به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی اسید چرب امگا۳ میتواند به درمان کودکان مبتلا به اوتیسم نیز موثر باشد. بنابراین مصرف گوشت بز برای بچه های مبتلا به این بیماری نیز توصیه می شود.

مضرات مصرف بیش از حد گوشت بز

مصرف بیش از حد هر ماده غذایی میتواند مضراتی نیز به دنبال داشته باشد و گوشت بز نیز از این قاعده مستثنی نیست. مصرف بیش از اندازه این گوشت میتواند مشکلات زیادی مانند چاقی، افزایش وزن و مسمومیت غذایی را به دنبال داشته باشد. در هنگام پخت گوشت بز باید دقت لازم را داشته باشید زیرا عدم پخت کامل آن میتواند دستگاه گوارش شما را دچار مشکل کند. مصرف گوشت بز برای بیماران قلبی نیز مضر بوده و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

تهیه گوشت بز

پرورش بز معمولا به صورت سنتی و در مزارع انجام می شود و به همین دلیل اطمینان از سالم بودن گوشت آن کار سختی است. برای تهیه گوشت بز باید به مراکز معتبر فروش دام و یا قصابی های معتبر مراجعه نمایید تا از سلامت گوشت مطمئن باشید. به طور کلی مصرف منظم گوشت بز خواص زیادی برای بدن ما دارد اما مصرف بیش از حد و غیر اصولی آن میتواند مشکلات جدی برای ما ایجاد کند. میزان خوردن گوشت بز به علاقه خودتان بستگی دارد اما باید در مصرف آن حد اعتدال را نگه دارید.

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *