مضرات مگس ها در دامداری و نحوه مبارزه با آنها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مضرات مگس ها در دامداری و نحوه مبارزه با آنها

مگس یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری های عفونی به بدن دام و انسانها می باشند. عدم رعایت بهداشت و حذف عوامل انتقال بیماری میتواند موجب شیوع یک بیماری خطرناک در یک جمعیت انسانی یا دامی شود.

وجود تعداد زیادی مگس در دامداری ها امکان انتقال عفونت به دام های بالغ و جوان را به شدت افزایش میدهد و از طرفی موجب سلب آرامش از دامها می شود. استرس در دامها تاثیرات مخربی بر روند رشد آنان داشته و میزان شیردهی را کاهش میدهد به طوری که ۵ تا ده درصد از میزان تولید شیر دامها خواهد کاست.

بنابراین مبارزه با مگس ها و لزوم کاهش تعداد آنها در دامداری ها مساله ای مهم برای حفظ سلامتی دامهاست. بی توجهی به این عامل مهم احتمال انتقال بیماریهای مشترک و عفونی بین دام و انسان را افزایش می دهد. به طور کلی هر گاوداری و دامداری صنعتی باید پروسه ای مشخص برای مبارزه با افزایش تعداد جمعیت مگس ها داشته باشد تا از ضررهای اقتصادی هنگفت جلوگیری کند.

مضرات مگس ها در دامداری و نحوه مبارزه با آنها

نحوه مبارزه با مگس ها در دامداری

سم پاشی کردن جایگاه پرورش دامها، بهترین روش برای مبارزه با افزایش تعداد جمعیت مگس هاست.

برای این کار از سموم مختلفی استفاده می شود که در این میان سموم سایپرمترین پرکاربردترین سم ها برای این کار است. برای نتیجه گرفتن از این روش سمپاشی کردن باید در چند نوبت انجام شود.

سموم سایپرمترین مستقیما بر روی حشرات اثر گذاشته و آنها را از بین می برند. عملیات سمپاشی باید شب هنگام صورت گیرد زیرا مگس ها در شب تجمع پیدا میکنند. در این هنگام حشرات را بیشتر میتوانید در زیر سقف ها و روی پاهای دام ها پیدا کنید.

سمپاشی باید در بخش های مختلف جایگاه پرورش اعم از روی آخورها، انبارهای علوفه و اطراف سیلوهای علوفه انجام شود. هنگام سمپاشی دقت لازم را داشته باشید و نگذارید سم وارد آب و خوراک دام ها شود زیرا دامها در صورت خوردن این سم ممکن است تلف شوند. سم پس از ورود به بدن دام به کبد رفته و در نتیجه شیر این دام ها را نیز مسموم می کند.

نحوه سم پاشی

برای استفاده از سموم باید آنها را به صورت خمیری در محل های تجمع مگس ها قرار دهید. این کار باید روزانه و پشت سر هم انجام شود تا تاثیر گذار باشد.  بهتر است در مراحل بعد مگس های مرده را از محل تجمع جدا کنید و دوباره در محل مورد نظر سم بگذارید. مگس های آلوده را میتوانید در اطراف آخورها و سطل ها پیدا کنید.

این نوع روش سمپاشی یکی از روش های مبارزه با بیماری در دامداری هاست که از نظر اقتصادی کاملا به صرفه بوده و به مرور زمان نیز حشرات نسبت به آن مقاوم نمی شوند. این کار تاثیر بسیار مثبتی بر سلامتی دامهای شما خواهد داشت و با انجام آن به نتایج مثبتی زیادی دست پیدا می کنید مانند:

  • کنترل جمعیت مگس ها که تاثیرات مطلوبی بر راحتی دام و افزایش طول عمر آنها داشته و از ضررهای اقتصادی احتمالی جلوگیری می کند.
  • بهبود پتانسیل تولیدی در دام های زنده
  • مبارزه آسان و اقتصادی با مگس ها (عدم نیاز به استفاده از ماشین آلات و نیروی انسانی زیاد)
  • سود بیشتر با افزایش آمار فروش تلیسه و دامهای دیگر
  • حفظ سلامتی و بهداشت بهتر برای کارکنان و پرسنل دامداری

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *