معرفی اسب نژاد هاکنی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

معرفی اسب نژاد هاکنی

اسب نژاد هاکنی (hackney horse) یکی از نژادهای اسب بومی انگلستان است. این اسب ها به خاطر گام های بلندشان مشهور هستند و در میادین نمایشی به عنوان اسب گاری استفاده می شوند.

تاریخچه پرورش اسب هاکنی به اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم برمی گردد و گفته می شود این اسب ها از نژاد اسب‌های تروتر انگلیسی یا یورک شایر تروتر و نورفوک روداستار به وجود آمده اند. جد مشترک این اسب ها اسبی به نام اسب اورجینال شلز بود که در نیمه قرن هجدهم کره ای به دنیا آورد و این اسب ها به عنوان هاکنی با اسب کالسکه مشهور بودند.

معرفی اسب نژاد هاکنی

در نیمه دوم قرن هجدهم پرورش اسب پونی هاکنی رایج شد که علت این نام گذاری به اسب های هاکنی هیبرید و کوچک بر می گردد. فردی به نام کریستوفر ویندهام ویلسون که اولین سیلوی ذخیره خوراک زمستانی اسب‌های مزرعه را ساخته بود، پرورش اسب های پونی هاکنی را در سطح وسیعی گسترش داد. ویلسون نژادهای پونی مانند پونی فل و ویلسون را با اسب های هاکنی زیبایی آمیزش داد که نتیجه این آمیزش به دنیا آمدن کره هایی جدید بود.

در سال 1866 میلادی اولین کره از آمیزش اسب های پونی و هاکنی به دنیا آمد که ارتفاعی در حدود 142 سانتیمتر داشت. این کره دارای خصوصیات اسب های هاکنی و پونی بود. این روش آمیزش مورد استقبال بسیاری از پرورش دهندگان اسب در انگلستان قرار گرفت و آن ها نیز شروع به پرورش کره های جدیدی کردند.

این اسب های هاکنی جدید محدودیت قد اسب های پونی را از 54/144 سانتی‌متر به 142 سانتی‌متر کاهش دادند. همانطور که گفته شد اسب های هاکنی به دلیل دارا بودن گام های بلند بسیار مشهور شدند و برای راندن گاری ها استفاده می شدند. در نیمه دوم قرن نوزدهم اسب‌های زیبا و ظریف هاکنی برای راندن گاری مورد استفاده قرار می گرفتند. گام های بلند اسب های هاکنی تا حدودی ارثی بوده و تا حدی بر اثر آموزش بدست می آید.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *