معرفی برترین نژادهای اسب در جهان

زمان مطالعه: 4 دقیقه

معرفی برترین نژادهای اسب در جهان

  1. اسب عربی

مشهورترین نژاد اسب در جهان نژاد اسب عربی است. خاستگاه این اسب های زیبا شبه‌جزیره عربستان است و این اسب ها از حدود 4500 سال پیش در این سرزمین می زیسته اند. بارزترین خصوصیات این نژاد هوش، مقاومت بالا و نزدیکی به انسان است. اسب های عربی خیلی زود به صاحبان خود خو می گیرند و به دلیل زیبایی، هوش و قدرت بدنی بالا برای انواع مسابقات سوارکاری و نمایش مناسب هستند.

  1. آخال تکه

یکی دیگر از زیباترین و مشهورترین نژادهای اسب در جهان نژاد آخال تکه است. این نژاد بومی کشور ترکمنستان است و به دلیل خز براق و زیبایش به اسب طلا مشهور است. این اسب های زیبا و اصیل قدرت بدنی بالایی دارند و برای انواع مسابقات سوارکاری و نمایش مناسب هستند. متاسفانه اسب های نژاد آخال تکه بیماری های ژنتیکی مختلفی دارند.

  1. اسب اصیل اسپانیایی

اسب اسپانیایی Andalusian horse یکی از زیباترین و اصیل ترین نژادهای اسب در جهان است که تاریخچه پرورش آن به قرن 15 میلادی بازمیگرد و بومی آندلس می باشند. اسب اصیل اسپانیایی در گذشته به دلیل بزرگی و شکوهشان بسیار مورد توجه اشراف بودند و برای مسابقات اسب سواری و کاربردهای نظامی پرورش داده می شدند.

جالب است بدانید اسب های زیبای اسپانیایی در سینما نیز استفاده می شوند و در فیلم هایی مانند شجاع دل، اباب حلقه ها، سرگذشت نارنیا و شاه آرتور از آن ها استفاده شده است.

معرفی برترین نژادهای اسب در جهان

  1. اسب فریزین

اسب نژاد فریزین Friesian horse یکی دیگر از نژادهای زیبا و اصیل اسب است که به دلیل یال پرپشتش شهرت جهانی دارد. خاستگاه این نژاد منطقه فریزلند در هلند است. این اسب ها آرام و مطیع هستند. این اسب ها خز سیاه زیبایی دارند که به آن ها شکوه و بزرگی منحصر به فردی می دهد. اسب فریزین برای سیرک ها استفاده می شود و در گذشته کابرد نظامی داشته است. هر چند این اسب ها با رنگ مشکیشان شناخته می شوند اما رنگ اصلی این نژاد بلوطی است. جالب است بدانید اسب مشکی و زیبای زورو در فیلم مشهور ماسک زورو اسبی از نژاد فریزین است.

معرفی برترین نژادهای اسب در جهان

  1. اسب فجورد نروژی

اسب فجورد Norwegian Fjord horse یکی دیگر از نژادهای برتر اسب در جهان است که خاستگاه این نژاد را کوه‌های غربی کشور نروژ می دانند. این اسب ها با وجود جثه کوچک بسیار قوی هستند و به همین دلیل در کشور نروژ از گذشته های دور تاکنون برای شخم زنی و کشاورزی کاربرد دارند.

در اوایل قرن بیستم کشور نروژ دورگه کردن این نژاد را ممنوع اعلام کرد و به همین دلیل این نژاد را می توان قدیمی‌ترین و خالص‌ترین نژاد اسب در جهان دانست. این اسب ها به دلیل جثه کوچکشان برای سوارکاری کودکان نیز مناسب هستند. در کشور نروژ این اسب ها برای مسابقات سوارکاری استفاده می شوند.

  1. اسب جیپسی

اسب جیپسی Gypsy horse بومی کشور ایرلند است و یکی از نژادهای اسب اهلی مشهور در جهان است. این نژاد از تلاقی اسب های جیپسی ایرلند و انگلستان در طول یک قرن بوجود آمد. این اسب ها بسیار آرام و مطیع بوده و نیاز کمی به آب و غذا دارند اما می توانند در تمام طول روز کار کنند. این اسب معمولا دورنگ (یک رنگ خالص به همراه لکه‌های سفید ) هستند. بیشتر اسب های جیپسی سیاه ‌با لکه های سفید و یا قهوه‌ای با لکه های سفید می باشند.

  1. اسب موستانگ

اسب موستانگ Mustang یکی دیگر از نژادهای برتر اسب در جهان است. اسب موستانگ بومی یک نژاد اسب های وحشی آمریکا هستند اما در واقع جد آن ها اهلی بوده است. نژاد اسب موستانگ نخستین بار توسط اسپانیایی ها به آمریکا برده شد. مهمترین ویژگی این اسب ها قدرت بدنی بالای آن ها است.

 

  1. اسب ایسلندی

اسب نژاد ایسلندی  Icelandic horse از دیگر نژادهای برتر اسب در جهان است که خاستگاه آن را کشور ایسلند می دانند. اسب ایسلندی جثه کوچکی دارد و بسیار شبیه به کره اسب است. این اسب ها با وجود جثه کوچکشان بسیار مقاوم بوده و برای دامداری، تفریح، نمایش و مسابقه پرورش داده می شوند. اسب نژاد ایسلندی نیز از چند بیماری خاص رنج می برد.

معرفی برترین نژادهای اسب در جهان

  1. اسب پینتابیان

اسب پینتابیان Pintabianیکی دیگر از نژادهای مشهور آمریکایی است که در واقع از اسب نژاد عربی بوجود آمده است. این اسب ها نتیجه تلاقی نژاد توبیانو و اسب‌های عربی خالص هستند و به همین دلیل بسیار آرام و مطیع هستند. این اسب ها غالبا خال های بزرگی روی بدن خود دارند.

  1. اسب آپالوسا

اسب نژاد آپالوسا  Appaloosa نیز یکی از زیباترین و مشهورترین نژادهای اسب آمریکایی است. این اسب ها پوستی شبیه به پلنگ دارند و به همین دلیل شهرتی جهانی دارند. این اسب های زیبا برای مسابقات سوارکاری استفاده می شوند. از این اسب ها در صنعت سینما و فیلم های مشهوری مانند “آل دورادو” (El Dorado) استفاده شده است.

 

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *