معرفی گاو نژاد سیستانی

گاو سیستانی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

گاو نژاد سیستانی یکی از بهترین انواع نژاد گاو در ایران است که نوعی گاو گوشتی به حساب می آید. همانطورکه از نامگذاری آنها مشخص است این گاوها بومی منطقه سیستان بوده و هنوز هم در همین استان پرورش داده میشوند. مشخصه اصلی این گاوها گوشت بسیار باکیفیت و خوش طعم آنهاست. گاو سیستانی یکی از گاوهای بسیار مقاوم ایرانی است که توانایی زندگی در شرایط سخت محیطی را داشته و میتواند کمبود تغذیه و کم آبی را به خوبی تحمل کند. در این مطلب میخواهیم این نژاد از گاوهای ایرانی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه پرورش گاو سیستانی

با توجه به کاوشهای انجام گرفته در شهر سوخته واقع در استان سیستان و بلوچستان تاریخ پرورش گاو سیستانی به گذشته های دور و به حدود 5 هزار سال پیش میرسد. جالب است بدانید در برخی آثار به دست آمده از شهر سوخته مانند مجسمه هایی از گاوهای کوهان دار سفالی مربوط به 2500 سال قبل از میلاد مسیح وجود دارد که قدمت و اصالت این گاوهای ایرانی را به خوبی اثبات کرده است. صدها سال قبل که دریاچه هامون هنوز خشک نشده بود منطقه سیستان دارای پوشش های طبیعی متعددی بود که بهترین مکان برای پرورش و دامپروری در این منطقه بودند اما متاسفانه پس از خشک شدن این دریاچه پر آب دامپروری و گاوداری در این منطقه بسیار کمرنگ شد. در حال حاضر هنوز هم تعداد قابل توجهی از این دامها در مناطق مختلف سیستان مانند دشت هامون، خاش و زاهدان پرورش داده میشوند.

گاو سیستانی

خصوصیات ظاهری

گاوهای سیستانی بزرگ ترین گاوهای ایرانی هستند که دارای یک کوهان بزرگ و گوشتی میباشند. هم گاوهی نرو هم گاوهای ماده این نژاد کوهان دار هستند اما کوهان گاوهای نر بزرگتر و گوشتی تر است. این گاوها غالبا به رنگ سیاه داشته و در مواردی نیز ابلق، خاکستری و خرمایی رنگ هستند. گاوهای سیستانی غالبا بدون شاخ هستند و برخی از آنها شاخ هایی کوتاه دارند. داشتن یک غبغب بلند و پرچین از خصوصیات بارز این نژاد است که در گاوهای نر بزرگتر از گاو ماده است. این غبغب از زیر گردن تا زیر قفسه سینه و میان دست های گاو ادامه دارد.

خصوصیات وزنی

گاوهای سیستانی یکی از بهترین و درشت جثه ترین گاوهای گوشتی ایرانی هستند که راندمان تولید گوشت آنها در حدود 73 درصد است. گوساله های این نژاد روزانه در حدود 900 تا 1200 گرم افزایش وزن دارند و این سرعت رشد تا زمان بلوغ ادامه دارد. میانگین وزن گوساله های نر سیستانی در زمان بلوغ 400 کیلوگرم بوده اما پس از این دوره سرعت رشد آنها کاهش پیدا کرده و درصد چربی به لاشه شان بیشتر میشود. بازده تولید گوشت در این گاوها 73 درصد بوده و به همین دلیل این گاوها برای پرواربندی بسیار مناسب هستند. پرورش دهندگان باید گوساله های نر این نژاد را زمانی بفروشند که به وزن 400 کیلوگرم رسیده اند.

مزایای پرورش گاو سیستانی

پرورش گاو سیستانی از نظر افقتصادی سبه به بسیاری از گاوهای خارجی بهتر است. این گاوها بسیار مقاوم بوده و میتوانند شرایط محیطی سخت و کم آبی را تحمل کنند. این دامها از نظر تغذیه ای کم توقع بودهو خوراک اصلی آنها برگ ها و سرشاخه های نی میباشد و دامدار میتوانید این علوفه ها را حشک کرده و در مکانی مناسب برای فصل زمستان انبار نماید. گاوهای سیستانی را میتوانید به آسانی پرورش دهید و حتی آنها را در مکان های باز و بدون سرپناه و سایبان نگهداری نمایید. بهتر است محلی برای پرورش این گاوها طراحی شود که بخشی از آن دارای دیوار و سرپوشیده باشد تا در فصل زمستان دامها محل استقرار مناسبی داشته باشند.

پرورش گاو سیستانی بهتر است یا گاو هلشتاین؟

اگر بخواهیم گاو سیستانی را با گاو هلشتاین مقایسه کنیم باید مسائل زیادی را در نظر بگیریم. گاوهای سیستانی بازده وزنی خوبی دارند و در طی پرورابندی به وزن 200 تا 400 کیلوگرم میرسند و از این جهت میتوان آنها را با گاوهای هلشتاین مقایسه کرد. گاوهای نر این نژاد به دلیل داشتن ران هایی پهن و بزرگ و برجسته و گوشت باکیفیتشان برای پرواربندی در شرایط جغرافیایی کشور ما بسیار مناسب هستند. از دیگر خصوصیات باارزش این گاوها میتوان به داشتن رشد روزانه بسیار خوب، ضریب تبدیل غذیی بالا، بازدهی بالای گوشت و لاشه، کیفیت و طعم خوب گوشت، امکان رشد در شرایط بد محیطی و طوفان و کم آبی و … اشاره کرد.

جمع بندی

گاو سیستانی مقاوم ترین گاو گوشتی ایران است و پرورش آن سودآوری بسیار خوبی برای دامدار به دنبال خواهد داشت. گاوهای سیستانی کم توقع بوده و هزینه تغذیه آنها 2 درصدکمتر از گاوهای هلشتاین است. قطعا دامداران و سرمایه گذاران ایرانی میتوانند با پرورش آسان و کم هزینه این دامها رونق دوباره ای به صنعت دامداری منطقه سیستان بدهند و سودآوری خوبی نیز داشته باشند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

  1. سلام..بنظر بنده این نژاد باید ترویج وتکثیر بشه…از طرف دولت حمایت بشه…من یادم هست ازین نژاد یاشبیه این قبلا ما داشتیم..زمانی که تراکتور به این صورت نبود…بااین که اون همه کار میکردن…هیچ وقت یادم نمیاد که گفته باشن گاوهامون مریض شده…ولی گاوهای خارجی که اومد ..از بس تلفات دادیم بیچاره شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *