معرفی گوسفند نژاد شاروله

زمان مطالعه: 3 دقیقه

معرفی گوسفند نژاد شاروله

نژاد شاروله یکی از نژادهای مشهور گوسفند در جهان است. خاستگاه گوسفند شاروله کشور فرانسه است و هنوز هم این دام در سراسر فرانسه پرورش داده می شود. این گوسفند یک نژاد گوشتی-شیری است که پرورش آن در کشورهای دیگر نیز رایج است.

گوسفند شاروله تونایی تولید گوشت بالایی دارد و معمولا در مراتع آزاد و نیمه آزاد چرا می کند. زمان جفت گیری این گوسفندان در فصل پاییز است.

درصد دوقلوزایی در این گوسفندان بالا بوده و بره های متولد شده اغلب سنگین و با لاشه بدون چربی هستند. رشد بره های شاروله سریع بوده و از نظر ژنتیکی برای اصلاح نژادی گوسفندان دیگر بسیار مناسبند. کشور فرانسه سالیانه ۴۰ تا ۵۰ درصد از مواد ژنتیکی گوسفند را از نژاد شاروله صادر میکند.

ویژگی های گوسفندان شاروله

  • افزایش وزن روزانه: گرم ۳۵۱
  • وزن بره نر ۱ ماهه: کیلوگرم ۱٫۸
  • وزن بره نر ۷۰ روزه: کیلوگرم ۱۵٫۹
  • میزان دوقلوزایی در هر زایمان: ۱٫۸
  • وزن گوسفند ماده بالغ: کیلوگرم ۹۵-۸۰
  • وزن گوسفند نر بالغ: کیلو گرم۱۱۰-۱۷۰

 انتخاب نژاد شاروله

این نژاد به دلیل ویژگی های خوب گوشتی مانند رشد سریع، لاشه با کیفیت و با چربی پایین و سازگاری بالا و همچنین به دلیل ویژگی های خوب شیری مانند بلوغ زود رس، باروری و توانایی شیردهی بالا انتخاب می شود.

ویژگی های ظاهری نژاد شاروله:

  • جثه متوسط تا برزگ و عضلانی
  • کمر دراز و ران و کپل بسیار ماهیچه ای
  • پاهای کوتاه و فاقد پشم

میزان باروری در گوسفندان نژاد شاورله قابل توجه است و درصد دوقلوزایی آنها نیز بالاست. این گوسفندان در فصل تولید مثل اغلب باردار می شوند و اغلب در ماه دسامبر زایش دارند. بره زایی در ماه دسامبر ۱۸۰ درصد و در ماه فوریه ۲۰۰ درصد است.

بره هایی که در فوریه تا مارس متولد می شوند به همراه مادرانشان در مرتع پرورش داده می شوند. این بره ها درصد لاشه قابل توجهی در حدود  ۵۳- ۵۰% دارند. بره های شاروله اغلب کم چرب و عضلانی دارند. این گوسفند ها در قسمت کمر و ران ماهیچه زیادی دارند.

درصد لاشه نژاد شاروله بیشتر از سایر نژاد ها است و به همین دلیل اغلب برای تولید گوشت پرورش داده می شوند. از قوچ های این نژاد برای اصلاح نژادهای دیگر و تولید بره زایی عضلانی استفاده می شود.

گوسفند شاورله میزان شیردهی قابل توجهی نیز دارد. این نژاد هم از نظر تولید گوشت و هم از نظر شیر یکی از بهترین نژاد ها در سراسر جهان است.

گوسفند شاورله مقاومت بالایی در شرایط آب و هوایی مختلف و سرمای سخت زمستانی دارد. در فصل زمستان بره های این نژاد همیشه در حال چرا هستند و فقط شب ها به آغل برده می شوند. اجرای برنامه های اصلاح نژادی برای این نژاد بیشتر با هدف افزایش کیفیت رشد دام و لاشه صورت می گیرد که در نهایت منجر به سوددهی بالا برای دامدار می شود.

سالیانه ۸۰۰ هزار گوسفند شاورله تولید مثل می کنند و تمامی مشخصات آن ها در طی برنامه های اصلاح نژادی ثبت گردیده و تمامی اطلاعات طبق اصول آماری جمع آوری می شود. حدودا ۱۰۰ هزار راس از میش های نژاد شاورله به وسیله فناوری تلقیح مصنوعی و به روش لاپاراسکوپی بارور می شوند تا بره هایی اصلاح شده تولید کنند.

هم اکنون پرورش نژاد شاورله در ۲۵ کشور جهان رایج است که مهمترین این کشورها فرانسه، کانادا، سوئیس، لهستان، اسلواکی، ژاپن، ترکیه و چین می باشد.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫4 نظرها

  1. باسلام
    یک راس بره نر شاروله خریدارم .
    دوستان اگر کسی شاروله داره با این شماره تماس بگیره
    09359765581
    باتشکر

    1. سلام
      ترکیب گوسفند زل مازندرانی با رومانوف فوق العاده است برای مناطق شمالی ایران

    2. با توجه به سابقه خونهای آلوده که حتی حاضر به پذیرش مسئولیت آن نشدند از فرانسه نباید مواد غذائی و بهداشتی و درمانی تحت هر عنوان وارد کرد از کجا معلوم اینها مشکلات دیگری برای مردم کشورمان درست نکنند که ۱۰یا ۲۰سال بعد عوارضش هویدا بشه اونوقت می خواهید چکار بکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *