نکات مهم در مورد مدیریت واکسیناسیون گوسفند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نکات مهم در مورد مدیریت واکسیناسیون گوسفند

واکسیناسیون به موقع دام ها مهمترین اقدام عملی برای حفظ سلامتی گله می باشد. پرورش گوسفند نیازمند صرف زمان و مراقبت های ویژه می باشد که در این میان واکسیناسیون را می توان اولین و مهمترین قدم برای حفظ سلامت دام دانست.

واکسیناسیون، گوسفند را در برابر ابتلا به انواع بیماری های خطرناک محافظت کرده و از شیوع بیماری در گله جلوگیری می کند. در این مطلب شما را با مهمترین نکات جهت مدیریت واکسیناسیون دام آشنا می کنیم.

واکسن باید در زمان صحیح خریدای و استفاده شود. انتخاب واکسن مناسب و نگهداری از آن تا زمان تزریق به گوسفند برای اثر گذاری و ایمن سازی کامل دام در برابر بیماریهای عفونی اهمیت زیادی دارد.

نکات مهم در مورد مدیریت واکسیناسیون گوسفند

  • واکسن باید از مراکز معتبر خریداری شود تا کیفیت بالایی برای ایمن سازی کامل گوسفند داشته باشد.
  • اغلب واکسن ها را باید در یخچال نگهداری کرد زیرا گرما و فضای بسته اتاق واکسن را خراب و بی اثر میکند. سرما و یخ زدن واکسن نیز می تواند موجب بی اثر شدن آن شود بنابراین هر واکسن را با توجه به شرایط مورد نیازش نگهداری کنید.
  • بعضی واکسن ها پیش از تزریق باید با محلول های دارای آب ترکیب شوند. برای این کار ابتدا دامهای مورد نظر را بشمرید و تعداد واکسن های لازم را تخمین بزنید. فقط به اندازه تعداد دامها واکسن ترکیب کنید و اگر از این ترکیب چیری باقی ماند باید دور ریخته شود زیرا این ترکیبات پس از زمان کوتاهی بی اثر شده و ذخیره سازی آن کار اشتباهی است. اغلب واکسن ها پس از یک الی دو ساعت ترکیب شدن با آب خراب و بی اثر می شوند. پس تنها هنگامی که می خواهید دامها را واکسینه کنید، واکسن ها را با محلول های آب دار ترکیب کرده و به سرعت به دام تزرق کنید.

واکسن ها شامل دو نوع کلی واکسن ها کشته شده و واکسن زنده تغییر داده شده هستند.

  • نوع اول یا همان واکسن های کشته شده شامل ویروس ها یا باکتری های غیرفعال است که پس از تزریق سیستم ایمنی بدن دام را تحریک می کند که در نتیجه آن پادتن ساخته می شود. پس از ساخت پادتن در بدن، دام در برابر بیماری مورد نظر مقاوم می شود. این نوع واکسن ها برای دام ها باردار نیز قابل استفاده است.
  • نوع دیگر واکسن که همان واکسن زنده تغییر داده شده است که شامل ویروس هایی است که بدن را در برابر بیماری مقاوم می کنند اما حیوان را بیمار نمیکنند. ویروس تغییر داده شده این واکسن ها پس از ورود به بدن تکثیر می شود و سیستم ایمنی را تحریک به ساخت پادتن می کند. تزریق این نوع واکسن ها برای دام باردار بسیار خطرناک است زیرا در صورت تزریق به بدن تاثیر معکوس گذاشته و منجر به عفونت در بدن دام باردار می شود.
  • پیش از تزریق واکسن به بدن دام ابتدا دستورالعمل مربوط به آن را بخوانید. واکسن ها به طرق مختلف تزریق می شوند. برخی از واکسن ها به صورت زیرپوستی و برخی دیگر به صورت عضلانی تزریق می شوند. اثرگذاری واکسن زیرپوستی بیشتر است و به بافت عضله هم آسیب نمی زند.
  • گردن یا جلوی شانه مناسب ترین محل برای تزریق واکسن زیرپوستی است.
  • رعایت زمانبندی صحیح واکسیناسیون طبق دستورالعمل آن بسیار مهم است. واکسیناسیون دام های جوان دو تا چهار هفته پس از اولین تزریق باید تکرار شود. دوز مشخصی از واکسن نیز باید به صورت سالیانه به دام تزریق شود.
  • دام هایی که تزریق واکسن برای آنها انجام شده نباید سریعا ذبح شوند. پس از طی زمان منع مصرف می توانید برای ذبح دام اقدام کنید. معمولا ۳ تا ۴ هفته پس از تزریق واکسن می توان دام را ذبح نمود.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *