همه چیز درباره گاو آبی بلژیکی

گاو آبی بلژیکی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

گاو آبی بلژیکی یکی از معروف ترین و عجیب ترین گاوها در جهان است که عمده شهرت آن به دلیل جثه عضلانی و بسیار بزرگ آن است. این گاوهای عجیب یک نژاد گوشتی هستند که به دلیل داشتن وزن زیاد، عضلات بزرگ و بازده گوشتی بالا مورد علاقه بسیاری از دامداران در جهان هستند. گاوهای بلژیکی نوعی نژاد گوشتی هستند که بر اثر وقوع یک جهش ژنتیکی طبیعی که به آن جهش دو برابر کننده ماهیچه‌ای گفته میشود دچار این تغییرات شدید شده اند. در این مطلب با همه ویژگی های این نژاد گوشتی آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

مشخصات ظاهری گاو آبی بلژیکی

ظاهرغیر طبیعی و عضلات بسیار بزرگ این گاوها ناشی از یک جهش طبیعی با علتی نامشخص است که بر اثر آن پروتئین کنترل رشد ماهیچه‌ها در بدن این گاوها تولید نمیشود و در نتیجه موجب رشد غیرطبیعی آنها میشود. رشد این گاوها به قدری زیاد است که در زمان آبستنی گاو، جنین رشد بسیار زیادی داشته و دیگر امکان زایمان طبیعی برای آنها وجود ندارد. در این حالت باید گاو حتما سزارین شود تا گوساله سالم متولد شود. با توجه به این مشکلات تصور میشود که دامداران باید این گاوها را از چرخه طبیعت حذف کنند اما از آنجایی که تولید گوشت بیشتر، مهمترین هدف در گاوداری هاست این گاوها یکی از گاوهای مورد علاقه دامپروران در جهان است و پرورش آنها همچنان ادامه دارد.

مشکلات گاو آبی بلژیکی

تمامی مشکلات گاوهای آبی بلژیکی ناشی از همین افزایش وزن غیر طبیعی آنهاست که موجب شده این گاوها در معرض ابتلا به انواع بیماری ها مخصوصا بیماری‌های قلبی-تنفسی، استخوانی و مفصلی باشند. زایمان طبیعی در این گاوها بسیار سخت بوده و باید نوزاد به صورت سزارین به دنیا بیاید. یکی از ناهنجاری های موجود در گوساله های این گاوها بزرگ بودن بیش از حد زبان آنهاست که موجب میشود خوردن شیر برای آنها بسیار سخت و دشوار باشد. متاسفانه این گاوها به دلیل مشکلات عدیده زندگی کوتاه و پردرد و رنجی دارند.

ویژگی های گاو آبی بلژیکی

همانطور که گفته شد گاو آبی بلژیکی یکی از نژادهای گوشتی مشهور است که بازدهی بسیار بالایی دارد. این گاو نخستین بار در کشور بلژیک از ترکیب گاوهای اصیل بوجود آمد و دلیل این نامگذاری نیز همین مساله است. تاکنون دانشمندان تحقیقات زیادی بر روی این گاوها انجام داده اند تا بتوانند به اصلاح و بهبود این نژاد دست پیدا کنند. نوع اصلاح یافته این نژاد ویژگی های ارزشمندی دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

ویژگی های وزنی

گاوهای بلژیکی نسبت به دیگر گاوهای گوشتی نرخ افزایش وزن بالایی پیدا کرده اند و به سرعت رشد می کنند. گوساله های نر بلژیکی در سن 12 ماهگی در حدود 500 کیلو و در یک سالگی حدود 800 کیلوگرم وزن دارند.

کیفیت گوشت گاو آبی بلژیکی

گاو آبی بلژیکی بسیار عضلانی است و گوشت آن مرغوب و یکدست است. عضلات این گاوها بسیار بزرگ و گسترده است و گوشت آن کیفیت بسیار بالایی دارد. حدودا 70 درصد لاشه این گاوها از گوشت تشکیل شده است و میزان چربی آن نسبت به گوشت خیلی کم است.

ویژگی های تولید مثلی گاو آبی بلژیکی

توان تولید مثل در گاو آبی بلژیک بالاست و در واقع توانایی زایش متوالی بسیار خوبی دارند. گوساله های این نژاد در سن یک سالگی به تولید مثل می رسند و از این نظر نسبت به دیگر نژادها بسیار سریع هستند. گاوهای ماده آبی بلژیکی می توانند با فاصله زمانی 10 تا 12 ماه مجددا زایش داشته باشند که یک ویژگی ارزشمند است. در گاوهای بلژکی اصلاح یافته مشکلات سخت زایی و زایمان های سخت تا حد زیادی برطرف شده است.

گاو آبی بلژیکی مقاومت خوبی برای زندگی در شرایط آب و هوایی مختلفی دارد و بر اثر اصلاحات انجام شده مقاومت آن در برابر عوامل بیماری زا بالا رفته است.

تلقیح مصنوعی نژاد گاو بلژیکی با سایر نژادها

گاوهای بلژیکی ویژگی های ارزشمندی دارد که قطعا مهمترین آن تولید گوشت با بازدهی بالا است. همین مساله موجب شده است که بسیاری از دامداران این گاوها را برای اصلاح دیگر نژادهای محلی انتخاب نمایند. در بسیاری از کشورهای جهان از نطفه های نژاد بلژیکی برای بارور کردن گاوهای محلی استفاده میشود و با انجام این تلقیح مصنوعی میتوان مشخصات یک نژاد گاو اصیل را بهبود بخشید. تلقیح مصنوعی گاوهای محلی با نژاد گاو بلژیکی مزایای زیادی به همراه دارد که از مهمترین آنها می توان به افزایش بازدهی تولیدات دامی مخصوصا تولید گوشت، بهبود کیفیت گوشت گاوهای محلی، رشد بهتر گوساله های جدید و … اشاره کرد که همگی موجبات سود بیشتر را برای دامپروان فراهم می آورد.  

3/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *