پرورش و نگهداری گوسفند نر جوان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به بره های نر جوان که بیشتر با هدف قوچ گله پرورش داده می شوند قوچ جوان یا توخلی گفته می شود. این نوع بره ها به صورت روزانه اضافه وزنی کمتر از بره های پرواری و بیشتر از میش ها دارند.

  • وزن مطلوب قوچ ها در سن یک سالگی: بین ۶۰ -۹۰ کیلوگرم (به نوع نژاد بستگی دارد).
  • اضافه وزن روزانه پس از شیرگیری: به طور متوسط ۱۵۰-۲۵۰ گرم

پرورش و نگهداری گوسفند نر جوان

برای تغذیه قوچ ها علاوه بر علوفه پایه مقداری مواد متراکم نیز لازم است. بره های زودرس در طی شش ماه به وزن یک سالگی می رسند یعنی روزانه ۳۰۰ گرم وزن اضافه می کنند. این گونه بره ها احتیاجات غذایی بالایی داند و به مواد غذایی متراکم بیشتری در برنامه غذایی نیاز دارند.

مهمترین مساله برای رشد مطلوب بره ها، وجود مواد غذایی باکیفیت و کافی است. این بره ها را از گله جدا کرده و به همراه قوچ ها نگهداری می کنند. البته این بره ها به مراقبت نیاز دارند تا مورد هجوم قوچ ها قرار نگرفته و به اندازه کافی تغذیه شوند.

نگهداری و پرورش قوچ

قوچ ها باید به گونه ای تغذیه شوند که تا مدتی طولانی نیروی بدنی خود را حفظ کنند. تغذیه مناسب قوچ بسیار مهم است. غذای کم یا بیش از حد، هر دو می تواند تاثیرات نامطلوبی بر روی توان تولید اسپرم قوچ گذاشته و حتی منجر به عقیم شدن آن ها شود.

غذای قوچ ها باید متنوع و باکیفیت باشد. قوچ ها تنها در ایام خاصی از سال مورد استفاده قرار می گیرند اما غذای آن ها باید غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد پروتئینی باشد تا دستگاه تناسلی آنها دچار صدمه و ضعف نشود.

از آن جاییکه قوچ ها دائما در آغال نگهداری می شوند بیشتر در خطر ابتلا به بیماری های مختلف هستند. بنابراین  سلامت آنها باید به صورت روزانه مورد بررسی قرار گیرد.

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *