پودر شیر خشک بهترین جایگزین شیر گوساله

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هنگامی که شما به شغل گاوداری مشغول هستید مسلما به دنبال پرورش گاوهایی هستید که قدرت زایش بالایی دارند زیرا با تولد گوساله ها و پرورش آنها و به طبع افزایش وزن آنها به خوبی می توانید به سوددهی برسید. یکی از مشکلاتی که همه گاوداران با آن  مواجه هستند از سر شیر گیری گوساله ها و تغذیه گوساله است که کار سختی است و نیاز به مهارت لازم و کافی است. به طور حتما استفاده از پودر شیر خشک بهترین جایگزین شیر گوساله است که می تواند باعث توسعه شکمبه شود که باید قبل از شروع نشخواری گوساله انجام شود.

⚪️تغذیه مناسب گوساله با آغوز

آغوز به شیر اولی گفته می شود که پس از زایمان گوساله از گاو بدست می آید. تمامی مادران هنگام طی کردن دوران حاملگی از بدن خود مقداری ایمونوگلوبولین به جنین انتقال می دهند که همین باعث افزایش سیستم ایمنی جنین می شود ، اما مشکلی که هست در گاو ها باردار این اتفاق رخ نمی دهد به همین دلیل در 24 ساعته اولیه  تولد گوساله اگر ایمونوگلوبولین به گوساله منتقل نشود باعث ایجاد بیماری و حتی مرگ آن می شود. البته ایمونوگلوبولین در شیر آغوز یافت می شود از این جهت باید روزهای اولیه را گوساله ها با شیر آغوز تغذیه کنند.

⚪️زمان مناسب استفاده از جایگزین شیر گوساله

به گفته کارشناسان پس از قطع آغوز می توان از جایگزین های شیر گوساله استفاده کرد ، هر چند که برخی از آنها موافقند که باید ابتدا پس از قطع آغوز در طی چهارده روز باید نسبت 3 به یک جایگزین شیر گوساله را با شیر گاو مخلوط کرد و پس از 14 روز می توانید به طور حتم شیر گاو را از تغذیه گوساله قطع کنید و به آن جایگزین شیر بدهید.

⬅️توجه داشته باشید که هرچقدر میزان پروتیین و چربی شیر خشک که جایگزین شیر گوساله است بیشتر باشد برای افزایش وزن گوساله نیاز به خوراندن بیشتر ماده خشک در روز است زیرا اگر این اتفاق رخ ندهد میزان انرژی بیشتر از بین می رود.

⚪️نحوه استفاده از جایگزین شیر گوساله

  1. یک کیلوگرم پودر شیر را با 8 الی 9 لیتر آب گرم مخلوط کنید.
  2. حتما باید دمای مخلوط پودر شیر و آب گرم در تابستان 45 و در زمان کمتر از 60 درجه سانتی گراد نباشد.
  3. با مخلوط کردن پودر شیر و آب گرم و ریختن در سطل می توانید با استفاده از پستانک های تمیز آنرا به خورد گوساله ها بدهید.

⚪️مزایای استفاده از جایگزین شیر گوساله

  1. کم کردن میزان کار گری در گاوداری
  2. افزایش نسبی اشتها و مصرف غذا در زمان های از سر شیر گیری
  3. کاهش احتمال انتقال بیماری از گاو مادر به گوساله
  4. صرفه جویی اقتصادی
  5. تامین نیاز گوساله ها به مواد ویتامین و معدنی مورد نیاز
  6. از دست دادن کمتر گوساله ها
  7. رشد بهتر گوساله ها به اندازه دو برابر زمان از سر شیرگیری

⬅️برای جلوگیری از انتقال بیماری به گوساله ها حتما هنگام مصرف جایگزین شیر گوساله و مخلوط کردن در سطل مخصوص پیش  از آن سطل و پستانک ها را به خوبی بشورید. زیرا ترکیب بزاق یک گوساله با پستانک ممکن است باعث کم اشتهایی گوساله دیگر از خوردن سر پستانک شود.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *