چگونگی رکورد برداری در گاوداری ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

چگونگی رکورد برداری در گاوداری ها

یکی از اصول موفقیت در پرورش گاو ثبت اطلاعات می باشد زیرا به دامدار در رکوردگیری صحیح، میزان تغذیه مورد نیاز، بهداشت، زایش و … بسیار کمک می کند. همچنین ثبت مشخصات به تفکیک دام های مختلف مثلا گوساله های تازه متولد شده و … کمک می کند.

برای موفقیت در یک گاوداری بزرگ رکورد گیری دقیق و جامع از همه صفات اقتصادي گاوها اهمیت بسزایی دارد. رکوردگیری صحیح برای داشتن مدیریت صحیح در گاوداری های بزرگ بسیار مهم است. عدم ثبت اطلاعات و رکوردگیری صحیح می تواند منجر به زیان های اقتصادی زیادی برای سرمایه گذار شود.

این اطلاعات باید به شیوه امنی ثبت شود تا همیشه در دسترس باشد. وجود داده های رکوردگیری برای اتخاذ هر گونه سیاست مدیریتی، بهداشت گاوداری ها، تغییر در نوع و میزان تغذیه دام و … ضروری است. رکوردبرداری باید با شیوه هایی دقیق، جامع، ساده و مدرن و با احتمال کمترین خطا صورت گیرد.

شیوه های معمول رکورد برداری در گاوداری ها:

  1. سيستم هاي رکورد برداری كامپيوتري:

این نوع روش رکورد برداری بهترین روش جهت ثبت اطلاعات و داده های ضروری دام ها می باشد که با استفاده از رایانه صورت گرفته و ثبت می شود. این روش مدرن برای گاوداری های بزرگ به شدت توصیه می شود.

امروزه برای ثبت داده های مرتبط با دام نرم افزار های بسیاری طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در این نرم افزارهای اطلاعات مهمی مانند میزان توليد شير، تولید گوشت، توليد پشم، میزان رشد و وزن دام، آمار تغذیه ای و خصوصیات مختلف گاوها قابل ثبت و رکورد برداری است.

در این سیستم اطلاعات مهمی مانند شماره گاو یا گوساله، پدر و مادر، تاریخ تولد، جنسیت، زمان زایمان، سن و وزن مادر در هنگام زایش و … قابل ثبت و رکورد برداری است که خود شناسنامه کاملی برای یک دام محسوب می شود.

همچنین اطلاعات مهم دیگری مانند بیماری ها، علت مرگ دام، نوع داروهای مصرف شده، نوع واکسیناسیون و … نیز ثبت می شود که می تواند به دامدار برای ایجاد تغییرات در گاوداری و اخذ سیاست های مدیریتی برای سود دهی بیشتر کمک کند.

  1. رکورد گیری از طریق ثبت داده ها به روش دستی:

این نوع رکوردگیری برای گاوداری های بسیار کوچک مناسب است و اساس آن بر تهیه شناسنامه برای دام می باشد. در این نوع رکورد گیری اطلاعات مهم مانند اطلاعات مربوط به دام که در سیستم های کامپیوتری ضبط می شود باید در فرم های خاصی به نام شناسنامه ثبت شود.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *