چگونگی چرای گوسفند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چگونگی چرای گوسفند

در این مطلب به بررسی رفتار گوسفند در هنگام چرا می پردازیم. گله دار با شناخت بهتر رفتار گوسفند می تواند آن را به درستی به سمت چراگاه هدایت کند.

گوسفند تقریبا در تمام طول روز تمایل به چرا دارد و در مدت کوتاهی عمل نشخوار و جویدن غذا را انجام می دهد. گوسفند در زمان استراحت عمل جویدن غذایش را انجام می دهد.

بهترین غذا برای گوسفندان پهن برگ ها، لگوم ها و گراس ها می باشد و چراگر است. اما بز به بوته های بلند و خشک به شدت علاقه دارد و یک حیوان سرشاخه خوار است. گوسفند به دلیل داشتن صورت باریک می تواند گیاهان را به راحتی از زمین بکند اما گاوها با صورت بزرگ این کار را با فشار بیشتری انجام می دهند و به همین دلیل آسیب بیشتری به خاک وارد می کنند.

چوپانان برای پیشگیری از نابودی مرتع در قسمتی خاص، گله را به چرای تناوبی می برند تا زمین فرصت ترمیم داشته باشد. بزها بیشتر از گوسفندان چرا می کنند و در این امر قوی تر هستند زیرا به صورت عمودی از درختچه و درختان بالا می روند. به همین دلیل بزها در امر خوردن بوته ها بسیار موفق تر از گوسفندان هستند.

نکات مهم در گله داری

گوسفند یکی از اولین جانورانی است که توسط انسان ها اهلی شد. منشا این مساله را می توان تمایل گوسفند به زندگی دسته جمعی در گله و داشتن رهبر دانست. گوسفند همچنین همیشه تمایل به رفتن به مراتع جدید دارد.

گوسفند میل شدیدی به زندگی دسته جمعی دارد و به همین دلیل گوسفندی که از گله دور باشد دچار افسردگی میشود. هر گله گوسفند حتما دارای یک رهبر است. رهبر گله، گوسفندی است که اولین بار به سمت مرتع حرکت کند.

چوپان ها برای کنار هم نگه داشتن گله گوسفندان از سگ استفاده می کنند زیرا سگ گله به خوبی می تواند گله را جمع کند. گوسفندان تمایل زیادی برای رفتن به سمت غذا و مرتع دارند و برای بردن آن ها به مرتع، نیازی به زور نیست تنها کافی است چوپان دسته ای علوفه در دست بگیرد و به سمت مرتع حرکت کند در این حالت گوسفندان بدون اعمال زور به مرتع می روند.

پس از مدتی غذا دهی منظم به گوسفندان توسط انسان، گوسفندان بدون نیاز به اعمال فشار به دنبال شخص راه می افتند و به مرتع میروند.

یکی از نکات مهم در چرای گوسفند سالم بودن و آلوده نبودن مرتع است زیرا طعم و کیفیت گوشت، شیر و دیگر فرآورده های دامی ارتباطی مستقیم با تغذیه گوسفندان دارد. اگر گوسفند برای تغذیه به مراتع سالم برده نشود برای سیر کردن خود اقدام به خوردن موادی همچون پلاستیک، کاغذ، مدفوع و زباله می کند که موجب عدم سلامت گوشت، شیر و محصولات دامی میگردد.

در واقع یکی از مهمترین و ابتدایی ترین نیازهای گوسفند وجود مراتعی با علوفه سالم و باکیفیت است.

چوپان باید در روزهای بارانی و در زمان رعد و برق از بردن گله به کوه و ارتفاعات خودداری نماید و همچنین در هنگام بروز باران های شدید و احتمال وقوع سیل از بردن گله زیر درخت و کنار رودخانه ها خودداری نماید.

یکی دیگر از مهترین مسائلی که گله دار باید رعایت کند مهربانی با گوسفندان است. در دین مبین اسلام نیز به مهربانی و ترحم به جانوران سفارش شده است. پیامبر اکرم رفتاری بسیار مهربانانه با حیوانات داشتند و آزار و اذیت جانوران را موجب عذاب در آخرت دانسته اند.

در سال های اخیر به دلیل افزایش نیاز به تولید گوشت قرمز و گوسفندی پرورش گوسفندان در مکان هایی محصور و تغذیه زیاد در مدت زمان کم رواج پیدا کرده است که طبعا گوشت این گوسفندان از کیفیت و سلامتی کمتری برخوردار است.

تمامی گوسفندانی که توسط گروه گوسفند زنده به فروش می رسد در ییلاق کأنی سفید دشت مغان پرورش پیدا می کنند و از بهترین و طبیعی ترین علوفه های این منطقه بکر و حاصلخیز تغذیه می شوند. گروه گوسفند زنده به شما اطمینان می دهد که  گوسفندانی با گوشتی سالم و ارگانیک را به شما عرضه خواهد کرد.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫8 نظرها

  1. یه تعداد انگشت شمار گوسفند دارم قادر به چرا بردن نیستم ایا برای گوسفندان مشکل به وجود می اید

    1. نه داداش گوسفند پرواری فقط باید توی طویله باشه و فقط بخوره و درضمن غذایی باید بدی که آب کش داشته باشه مثل یونجه خوشک و کاه جو

  2. نه محمد،سنگ نمک فقط میتواند اشتهای دام را بالا ببرد،و دام بیشتر بخورد و نتیجه دام پروار میشود.

  3. سلام. اگه سوال جواب میدین، سوالم اینه که عیب نداره سنگ نمک رو داخل آغل بذاریم تا ۲۴ ساعته مثل آب در دسترس گوسفند باشه؟

    1. چرا بهترین جا آخور گوسفنده بزار یه گوشه آخور تا همراه با غذاش لیس بزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *