آشنایی با نژاد گاو گرنزی Guernsey

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تاریخچه گاو نژاد گرنزی

منشا گاو نژاد گرنزی از انگلستان می باشد. در سال 1700 میلادی به عنوان یک نژاد اصیل معرفی شد و در سال 1789 واردات هر نژاد دیگری به گرنزی ممنوع شد تا اصالت آن حفظ گردد. گرچه در طول جنگ جهانی دوم این گاوها با یک نوع گاو دیگر ترکیب شدند. گاو نژاد گرنزی در قرن های 19 و 20 به عنوان یک نژاد شیرده پرقدرت جایگاه خود را در بسیاری از کشورها ثبت نمود. در حال حاضر جمعیت نژاد گرنزی به دلیل زیاد شدن جمعیت نژآد هلشتاین کم شده است ولی همچنان در کشورهایی مانند خود انگلستان، نیوزلند، استرالیا، کانادا، آمریکا و شمال آفریقا پرورش داده خواهد شد و بعد از نژاد های هلشتاین، شورت هورن و براون سوییس در رتبه 4 ام برای تولید شیر می باشد. البته صادرات اسپرم این نژاد مرغوب از منبع مهم اقتصادی در ایسلند حساب شده و در ابتدای قرن بیستم تعداد زیادی از این نژاد به آمریکا صادر شد.

خصوصیات ظاهری گاو نژاد گرنزی

گاو نژاد گرنزی رنگی زرد متمایل به قهوه ای یا قرمز دارند که لکه هایی سفید سراسر بدن آن ها وجود دارد. مدل ایستادن و همچنین راه رفتن آن ها جذاب و ظریف می باشد. گاو نژاد گرنزی کمر قوی داشته و دارای کپلی گسترده می باشد. همچنین پستان پر قدرتی دارد که می تواند شیردهی عالی را داشته باشد.

خصوصیات رفتار گاو نژاد گرنزی

گاو ماده نژاد گرنزی حیوان آرامی است که تمام ویژگی های لازم برای یک گاوشیری را دارد ولی از لحاظ رفتاری نمی توان به گاو نر گرنزی اعتماد کرد و مشابه با سایر هم رده های خود رفتار می کنند.

خصوصیات تولید مثل گاو گرنزی

گوساله های ماده گاو نژاد گرنزی در سن 15 ماهگی می توانند به بلوغ برسند و پس از گذشت 2 سال گوساله خود را به دنیا بیاورند. در همان ابتدا می توانند شیردهی را هم آغاز کنند که این اتفاق باعث سود دامدار خواهد شد.

خصوصیات تولید شیر گاو نژاد گرنزی

معمولاً درصد شیر تولیدی گاو نژاد گرنزی در آمریکا هشت هزار کیلوگرم در سال می باشد که این مقدار دارای4.5 درصد از چربی و همچنین 3.2 درصد از پروتئین می باشد. در واقع می توان گفت که این شیر دارای مقدار 12 درصد از پروتئین بالاتر، 33 درصد از ویتامین دی بالاتر، 30 درصد از خامه بالاتر، 25 درصد ویتامین آ بالاتر و همچنین 15 درصد از کلسیم بالاتر نسبت به شیرهای معمولی می باشد. رنگ طلایی شیر گاو نژاد گرنزی به دلیل وجود رنگدانه های بتاکارون قرمز و نارنجی درون آن است که می تواند منبع بسیار عالی جهت تامین ویتامین آ باشد که در جلوگیری از سرطان استفاده خواهد شد. گاوهای نژاد گرنزی پروتئین بتا A2 را در شیر خود دارند که به نسبت بیشتر نژاد های دیگر که نوع A1 را دارند بسیار مفیدتر می باشد.

خصوصیات سلامتی گاو نژاد گرنزی

مزیت داشتن گاو نژاد گرنزی در بین نژاد دیگر شیری این است که سخت زایی ندارند و در صورتی که حتی با نژادهای گوشتی آمیزش نمایند باز هم مشکلی در سخت زایی ندارند.

سایر ویژگی های گاو نژاد گرنزی

گاوهای نژاد گرنزی به نسبت نژادهای شیری که بزرگ تر می باشند غذای کم تری را مصرف می کنند ولی شیری با کیفیت تر دارند. این دسته از گاوها سازگاری بالایی با سیستم های دمایی دارند و می توانند در هر دمایی مقاومت بالایی داشته باشند. البته وجود پوشش حنایی و سفید این گاوها باعث می شود که مقاومت بالاتری را در این امر داشته باشند.

مشخصات کلی گاو نژاد گرنزی

  • گاو نژاد گرنزی نژادی شیری بوده که شیر فراوانی را تولید می کند.
  • منشا گاو نژاد گرنزی در جزایر کنل ایسلند می باشد.
  • رنگ گاو نژاد گرنزی به رنگ های حنایی، قرمز و یا سفید می باشد.
  • گاو نژاد گرنزی مطیع در مقابل هر نوع شرایط آب و هوایی است.
  • شیر گاو نژاد گرنزی با عطری خوش و طعمی خوشمزه دارای پروتئین و چربی بالا است.
  • شیر این گاو دارای کروتن بتا است که رنگ آن را سفید متمایل به زرد طلایی می کند.
  • گاو نژاد گرنزی دارای طول عمر زیاد بوده و محصولات شیری آن بسیار با کیفیت است.

وزن گاو گرنزی

وزن گاو ماده نژاد گرنزی بین ۴۵۰ الی ۵۰۰ و گاوهای نر آن ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلوگرم می باشد. وزن گوساله ها ماده و نر بعد از گرفتن از شیر ۷۵ کیلوگرم به طور متوسط می باشد.

پرورش گاو گرنزی در ایران

با توجه به تولید شیر بالا در گاو گرنزی که در یک دوره شیردهی به هشت هزار لیتر می رسد و همچنین دارای کیفیت بالایی به اندازه 4.62 درصد چربی و 3.6 درصد پروتئین است می تواند برای پرورش گزینه بسیار خوبی باشد. در ایران هم پرورش گاو گرنزی زیاد شده است.

قیمت گاو گرنزی

قیمت گاو گرنزی با توجه به گوساله بودن، ماده یا نر بودن گاو، وزن و سایر موارد متغیر بوده و بر اساس این موارد می تواند قیمت هایی در بازه مختلف داشته باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *