گوسفند نژاد لری

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

یکی از نژادهای گوسفندان ایرانی، نژاد گوسفند لری می باشد. نژاد این گوسفند گوشتی-شیری می باشد یعنی هم گوشت و هم شیر آن برای فروش سودآور می باشد. رنگ نژاد گوسفند لری، عموم بدن سفید متمایل به کرم و رنگ سر و صورت خرمایی، سیاه و بور می باشد. خاستگاه و محل پرورش این گوسفند در استان لرستان در اطراف بروجرد، خرم آباد و الیگودرز میباشد و جمعیت این نژاد تقریبا 2000 راس است که در مناطق مختلف استان لرستان پراکنده اند.

ویژگی های ظاهری:

در نژاد گوسفند لری سر نسبتأ بزرگ و پیشانی برجسته بوده و برجستگی کمی روی بینی دیده میشود. گوسفند لری دارای چشم‌های درشت و گوش‌های بلند و آویزان می باشد. این نژاد دارای اندامی بلند است و هم نر و هم ماده فاقد شاخ هستند و به ندرت شاخ های پیچیده در قوچ های این نژاد مشاهده گردیده است. رنگ بدن گوسفند لری سفید و همراه با لکه‌های خرمایی قهوه‌ای تیره در اطراف چشم و انتهای پوزه و اعضاء است. در نژاد گوسفند لری به دلیل یکدست نبودن رنگ آن (یکدست سفید نیست) از مرغوبیت چندانی برخوردار نیست.

وضعیت دنبه:

دنبه در نژاد گوسفند لری به دلیل شکاف سرتاسری به دو قسمت تقسیم شده و حجیم میباشد.

ویژگی های تولیدمثلی:

وزن بره متولد شده نژاد لری در هنگام تولد 3.5 کیلوگرم میباشد. میانگین وزن پشم گوسفند لری 1.8 کیلوگرم و درصد دوقلوزائی در این نژاد 23 درصد است.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *