آشنایی با خرید انواع گوشت قرمز

آشنایی با خرید انواع گوشت قرمز
زمان مطالعه: 4 دقیقه

دام هایی هم چون گاو و گوسفند از جمله حیواناتی می باشند که از دیر باز برای مصارف مختلف توسط انسان پرورش داده می شوند. گاو و گوسفند را در درجه ی اول و تا رشد کامل حیوان برای استفاده های لبنی و شیر تولیدی و استفاده از پشم و کود حیوانی پرورش داده می شوند. بعد دیگر استفاده از این گونه حیوانات ذبح و استفاده از گوشت آن ها می باشد.

گوشت گوسفندی و گوشت گاو دو نوع از مرغوب ترین گوشت های حیوانی هستند که اصطلاحاً به آن گوشت قرمز گفته می شود. استفاده این گوشت برای بدن انسان مزیت ها و خاصیت های فراوانی نسبت به سایر گوشت ها دارد. اما نمی توان گفت که تمامی گوسفند زنده و گاو زنده می توانند گوشت قرمز با کیفیت مشابه و یکسانی را تولید کنند و بین مرغوبیت این گوشت های قرمزی که از این گونه دام ها حاصل می شود تفاوت های زیادی وجود دارد.

مسلماً گوسفند زنده و یا گاوی که دارای تغذیه ی کاملاً سالم می باشد و از موادی هم چون علوفه تازه، چغندر، نمک و آب بهداشتی تغذیه کرده است دارای سلامتی بالاتری می باشد و گوشتی هم که از چنین دام های زنده ای حاصل می شود دارای مرغوبیت و کیفیت بالا تری می باشد و هم چنین لطافت این گونه گوشت ها بیشتر می باشد. اما گوشت قرمز تولید شده از دام های زنده به دلایل دیگری هم بستگی دارد و حتی جنسیت گوسفند، حالت بدن، سن و … دام هم می تواند در کیفیت گوشت تولیدی تاثیر گذار باشد.

⬅️مرغوبیت این گوشت های قرمزی که از این گونه دام ها حاصل می شود تفاوت های زیادی وجود دارد. مسلماً گوسفند زنده و یا گاوی که دارای تغذیه ی کاملاً سالم می باشد و از موادی هم چون علوفه ی تازه، چغندر، نمک و آب بهداشتی تغذیه کرده است دارای سلامتی بالا تری می باشد

گوشت گوسفندان غیر بالغ که عموماً به آن ها بره گفته می شود از سایر گوشت ها مرغوب تر می باشد. این گونه گوشت قرمز بسیار تازه تر و تردتر می باشد و به آسانی پخته می شود و خوشمزه تر از سایر گوشت ها هم می باشد اما قیمت آن از سایر گوشت ها مقداری بیشتر است. گوشت بره به رنگ صورتی پر رنگ است و چربی این گوشت کم تر می باشد.

چنین گوشتی را نمی توان در تمامی ماه های سال به راحتی پیدا کرد زیرا فصل جفت گیری و زایمان گوسفندان محدود می باشد و عمومآ فروش گوشت بره از اوایل اسفند تا تیر ماه در بازار ادامه دارد و گوشت بره ای که در فروردین ماه در بازار وجود دارد به دلیل سن عمومی بره های ذبح شده دارای لطافت و مرغوبیت بالا تری می باشد.

⬅️عمده ترین منابع گوشت قرمز:

  1. گوشت گوسفندی
  2. گوشت گاو
  3. گوشت بره
آشنایی با خرید انواع گوشت قرمز
آشنایی با خرید انواع گوشت قرمز

⬅️تفاوت گوشت بره، گوسفندی و گاو

اما گوشت گوسفندان بالغ به تازگی و لطافت گوشت بره نمی باشد. گوشت گوسفند دارای استخوان است و برای تهیه گوشت خالص باید آن را از استخوان جدا کنیم. چربی گوشت گوسفندی بیش تر از گوشت بره می باشد اما چربی آن نسبت به گوشت گاو بسیار کم تر است به طوری که می توان چربی آن را نسبت به گوشت گاو یک به ده دانست. گوشت گوسفندی دارای رنگ قرمز می باشد اما قرمزی آن نسبت به گوشت گاو کم تر می باشد. گوشت گوسفندی از اوایل فروردین ماه تا اواسط اردیبهشت کم تر یافت می شود بنا بر این قیمت آن در این زمان بیشتر می باشد.
گوشتی که از گاو تولید می شود هم دارای رنگ قرمز است اما تیرگی این رنگ قرمز بیش از گوشت گوسفندی می باشد. گوشت گوساله هم به رنگ قرمز است اما نسبت چربی آن کم تر از گوشت گاو می باشد. چنین گوشت هایی در فواصلی هم چون اواخر بهار تا اوایل پاییز به میزان زیادی در بازار یافت می شود. اما به دلیل کم بودن چربی گوشت گوسفند و هم چنین گرم تر بودن طبع گوشت گوسفند نسبت به گوشت گاو، اکثر افراد تمایل بیش تری نسبت به گوشت گوسفند دارند از این رو گوشت گوسفند گران تر از گوشت گوساله و گاو می باشد.


گوشت قرمزی که از چنین حیواناتی تولید می شود، اگر دام دارای سلامت کامل باشد و به روش های بهداشتی پرورش یافته باشد، می تواند نیاز بدن را بر طرف کند. به عنوان مثال اولین منبع آهن مورد نیاز بدن انسان جگر گوسفند و یا گاو می باشد که بسیار هم خون ساز است و دیگر منبع این ماده مغذی مورد نیاز بدن گوشت قرمز می باشد به طوری که به افرادی که دارای کمبود آهن می باشند توصیه می شود که برای بر طرف کردن این عارضه در بدن خود حتماً در وعده های غذایی خود از گوشت قرمز و یا جگر استفاده کنند.

⬅️جالب است بدانید که مصرف این ماده غذایی تنها زمانی می تواند به بدن شما کمک کند که در حد متعادل مصرف شود زیرا ممکن است با مصرف زیاد آن تاثیرات مخربی بر بدن انسان بگذارد. گوشت قرمز یکی از مواد غذایی تحریک کننده سیستم عصبی است به طوری که اگر به میزان صحیح مصرف شود می تواند تاثیرات مثبتی را بر هوش و مغز بگذارد اما مصرف بیش از اندازه آن می تواند سیستم عصبی را تحریک کرده و مشکلات عصبی را برای فرد به وجود آورد.


نکته بسیار مهم این است که گوشت سالم از دام زنده سالم حاصل می شود. بنابراین اگر می خواهید مصرف گوشت خود را از طریق ذبح گوسفند برطرف سازید حتماً گوسفند زنده مورد نظر خود را یا از مراکز عرضه دام زنده شهری تهیه کنید و یا در صورت در دسترس نبودن از وب سایت خرید و فروش دام زنده در تهران استفاده کرده و طبق قیمت گوسفند زنده امروز دام خود را تهیه کنید.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *