اضافه کردن اوره به جیره غذایی گاو

اضافه کردن اوره به جیره غذایی گاو
زمان مطالعه: 3 دقیقه

گاو به مانند دیگر نشخوارکنندگان نیاز به استفاده از نیازهای پروتئینی دارد در این بین می توان از ازت غیر پروتئینی بعنوان یک منبع پروتئینی استفاده کرد. می توان اضافه کردن اوره به جیره غذایی گاو را به عنوان یک ازت غیر پروتئینی داشت که شکمبه گاو قابلیت هضم آن و تبدیل کردن به ازت آمونیاکی را دارد. توجه داشته باشید که در شکمبه گاو میلیاردها باکتری، قارچ و پرتوزوا ساکن است که در این بین میکروارگانیسم ها توانایی استفاده از ازت غیر پروتئینی را در بین جیره گاو دارند.

این میکروارگانیسم ها این ازت را برای ساختن بدنشان استفاده می کنند و در نهایت باعث تولید پروتئین میکروبی می شوند. سرانجام، میکروب ها از شکمبه گاو عبور کرده و در قسمت های ‏پائین تر دستگاه گوارش دام هضم می گردند. وقتی پروتئین میکروبی هضم شد، اسیدهای آمینه آزاد شده و ‏سپس این اسیدهای آمینه وارد جریان خون می گردند‏‎.

اضافه کردن اوره به جیره غذایی گاو

زمانی که قصد اضافه کردن اوره به جیره غذایی گاو به عنوان یک منبع پروتئینی دارید مواظب باشید اوره را به دامهای بیمار و کمتر از یکسال ندهید زیرا حتی امکان مرگ آنها وجود دارد.

رعایت نکات زیر هنگام استفاده از اوره بعنوان جیره غذایی گاو

میزان سطوح افزوده اوره به جیره

در بین تمامی جیره باید 1 درصد کل هوا خشک، 3 درصد مخلوط کنسانتره، 25 الی 30 درصد کل ازت جیره باشد. سطح اوره در مخلوط کنسانتره را می توان به بیش از 3% افزایش داد به شرط اینکه مواد خوشخوراکی مثل ‏ملاس درجیره استفاده شود‏.

استفاده بهینه از اوره

برای اینکه میکروارگانیسم ها به راحتی بتوانند برای ساختن بدنشان از منبع ازت غیر پروتئینی استفاده کنند حتما باید مقادیر مناسبی از کربوهیدراتهای سهل الهضم یا انرژی, مواد معدنی و ویتامین ‏ها در جیره موجود باشند.

اضافه کردن ملاس به اوره

ملاس از نظر انرژی و مواد معدنی یک منبع خوبی می باشد که می توانید مخلوط آب, اوره و ملاس با حداکثر 10% اوره بصورت لیسیدنی در اختیار دام قرار دهید.

در آخر توجه داشته باشید که مکمل های پروتئینی اوره ارزان تر از مکمل های بدون آن هستند از این رو نگران افزایش هزینه جیره غذایی گاو با افزودن اوره نباشید.

مسمومیت اوره در جیره غذایی گاو

توجه داشته باشید که مخلوط نشدن کامل اوره به جیره غذایی گاو باعث ایجاد مسمومیت اوره در گاو می شود. برای جلوگیری ازمصرف زیاد و مسمومیت آمونیاکی نباید ‏هیچگونه توده و یا کلوخه اوره در خوراک باشد. در صورتی که گاو دچار مسمومیت اوره شود با علائم زیر مواجه خواهد شد.

  1. بیحالی
  2. ریزش زیاد بزاق
  3. کاهش ‏اشتها و حتی مرگ

رعایت نکات مهم هنگام استفاده از اوره

  1. ‎به دامهای کمتر از یک سال و آنهائیکه بیمار هستند اوره داده نشود‏‎.‎
  2. انرژی خوراکها مناسب باشد‏
  3. مصرف اوره باید دقیقا کنترل شود‏‎.‎
  4. یک دوره عادت پذیری اکیدا توصیه می شود‏‎.‎

نتیجه گیری:

با توجه به توضیحاتی که داده شد می توانید اوره را به جیره غذایی گاو بعنوان یک ازت غیر پروتئینی اضافه کنید تا شکمبه گاو قابلیت هضم آن و تبدیل کردن به ازت آمونیاکی را داشته باشد.

بدون واسطه در تمام مناطق تهران انواع دام زنده را با بهترین قیمت خریداری کنید .

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *