نحوه جفت گیری گاو

نحوه جفت گیری گاو
زمان مطالعه: 2 دقیقه

نحوه جفت گیری گاو نر و ماده

گاو هم به مانند دیگر حیوانات با جفت گیری باردار می شود پس اهمیت بالایی دارد جفت گیری گاو صورت بگیرد. نحوه جفت گیری در گاو به این صورت است که ابتدا باید زمان فحلی شدن گاو فرا برسد تا گاو ماده آماده پذیرش جفت گیری باشد که از خود علائمی نشان دهد تا گاو نر جفت گیری را با آن انجام دهد. به انجام رفتارها و علائمی که از سوی گاو ماده چون عصبی بودن، سرپا ایستادن یا سواری دادن به گاوهای دیگر حتی گاو ماده فحلی بودن گاو می گویند.

به میل جنسی گاو ماده و انجام رفتارات و حرکات متفاوت چون سواری دادن به گاوها، ترشح مایعات زیاد در واژن و… فحلی بودن گاو می گویند که مدت زمان آمادگی گاو ماده برای عمل جفت گیری با گاو نر است. زمان فحلی بودن بیشتر گاوها در ساعت ۶ بعدازظهر تا ۶ صبح فرداست که بهترین زمان برای تقلیح مصنوعی گاو است.

روش تشخیص فحلی در گاو

گاو ماده با نشان دادن علائمی از خود که عمده ترین آن اجازه به سواری دادن تمام گاوها می باشد خود را آماده جفت گیری می کند.

علائم و نشانه های فحلی بودن گاو

  1. سر پا ایستادن گاو ماده و اجازه به سواری دادن دیگر گاوهای نر حتی گاوهای ماده ای که فحل نیستن
  2. عصبی بودن، نا آرامی
  3. تورم فرج و خروج ترشحات آبکی از واژن
  4. کاهش تولید شیر و کاهش مصرف خوراک
  5. کنارگیری از گله
  6. انبساط مردمک چشم می باشد
  7. گاوی که فحل شده معمولا دارای کپل و کشاله ران آلوده می باشد و موهای ابتدای دم آشفته می باشد
  8. دیر رفتن به سالن شیردهی

با افزایش میل جنسی گاو ماده و جفت گیری گاو نر با گاو ماده آبستنی گاو صورت می گیرد و با زایش گوساله مسلما سودآوری شما از گاوداری بیشتر می شود. اما توجه داشته باشید حتما برای جفت گیری نیازی به خود گاو نر نیست حتی با تلقیح مصنوعی امکان بارداری کردن گاو ماده نیز وجود دارد.

اسپرم گیری از گاو هنگام جفت گیری

به هنگام جفت گیری می توانید عملیات اسپرم گیری گاو انجام دهید تا بتوانید با همان اقدام به عملیات تلقیح مصنوعی گاو کنید. با اسپرم گاو حتی می توانید بیش از صد گاو ماده را به روش تلقیح مصنوعی آبستن کنید.

 

3.7/5 - (15 امتیاز)

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *