آموزش تلقیح مصنوعی گوسفندان

آموزش تلقیح مصنوعی گوسفندان
زمان مطالعه: 4 دقیقه

گوسفندان رومانف، سالفوک، افشاری، کردی، قشقایی، آواسی، مهربان جزو بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا است که می توانید با پرواربندی آن تعداد گوسفندان خود افزایش دهید. جیره فلاشینگ و تلقیح مصنوعی گوسفندان دو روش فوق العاده برای افزایش تولید مثل و چند قلوزایی گوسفندان است که در این مقاله شما را با روش تلقیح مصنوعی آشنا می کنیم. جیره فلاشینگ روشی است که در آن با مدیریت درست و تغذیه مناسب درصد دو قلوزایی گوسفندان را بالا می برد در صورتی که تلقیح مصنوعی شامل اسپرم گیری قوچ و تخلیه اسپرم داخل واژن گوسفند ماده ( میش) می باشد که نیاز به تخصص کافی برای انجام این کار است.

در اینجا شما را با روش های تلقیح مصنوعی و بهترین زمان مناسب برای انجام تلقیح مصنوعی آشنا می کنیم اما توجه داشته باشید که این کار کاملا تخصصی است و برای کسانی مفید است که دوره آموزش آنرا سپری کرده باشند نه اینکه به صورت سرخود این کار را انجام دهید.

می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا

آموزش نحوه دوقلو زایی گوسفند

تلقیح مصنوعی گوسفندان چیست؟

به آبستن کردن گوسفند ماده بدون جفت گیری گوسفند نر گفته می شود که طی عملیاتی اسپرم گیری از قوچ انجام و با روش تلقیح مصنوعی و استفاده از تفنگ مخصوص اسپرم داخل واژن، سرویکس یا رحم میش می شود.

نحوه اسپرم گیری از قوچ

می توانید جهت اطلاعات بیشتر مقاله زیر را هم مطالعه نمایید:

نحوه اسپرم گیری از قوچ

تلقیح مصنوعی براساس نوع اسپرم

گوسفند نژاد رومانف حتی رکورد ۹ قلوزایی را داشته است از این رو بهترین نژاد گوسفند چندقلوزا در جهان شناخته می شود. حتما نیاز به پرواربندی گوسفند رومانف برای افزایش تولید مثل گوسفندان نیست بلکه می توانید با خرید اسپرم رومانف اقدام به حامله کردن گوسفند ماده کنید. اما در این عملیات سه نوع اسپرم وجود دارد.

تلقیح مصنوعی با اسپرم مایع تازه

اسپرم قوچ بلافاصله پس از اخذ با رقیق کننده ای چون شیر کم چرب به نسبت ۱ به ۲ تا ۱ به ۸ در پایوت های ۰٫۲۵ تا ۰٫۵ سی سی وارد بدن میش می شود.

تلقیح مصنوعی با اسپرم مایع ذخیره شده در سرمای زیر ۸ درجه

اسپرم با همان نسبت ۱ به ۲ تا ۱ به ۸ با رقیق کننده بر پایه تریس نگهداری می شود. در این روش میزان نگهداری باروری اسپرم تا ۷۲ ساعت است اما هر چقدر نگهداری طولانی مدت شود با افت باروری اسپرم مواجه خواهید شد.

تلقیح با اسپرم منجمد

اسپرم در پایوت های ۰٫۲۵ تا ۰٫۵ سی سی با بخار ازت، منجمد و در مایع ذخیره می شوند.

بیشترین میزان باروری مربوط به روش اسپرم مایع تازه و کمترین میزان باروری مربوط به اسپرم منجمد است.

روش های تلقیح مصنوعی گوسفندان براساس نوع تخلیه اسپرم

روش واژینال

این روش را تلقیح مصنوعی کور در گوسفندان می نامند زیرا درصد باروری خیلی کم است. براساس غلظت پایین اسپرم نسبت به جفت گیری طبیعی گوسفند درصد باروری گوسفند کم است. این روش با تخلیه اسپرم داخل واژن میش صورت می گیرد. در تخلیه اسپرم منجمد تقریبا درصد باروری نزدیک به صفر است.

روش سرویکال

در این روش با استفاده از اسپکولوم دهانه واژن میش باز شده و با تفنگ مخصوص تلقیح و نور چراغ قوه حد امکان سرویکس یا همان دهانه رحم را باز کرده و اسپرم را تخلیه می کنند. به دلیل ساختار متفاوت سرویکس گوسفند درصد باروری گوسفند نسبت به بز در این روش پایین تر است.

روش سرویکال عمیق یا ترانس سرویکال

به دلیل غیر قابل نفوذ بودن سرویکس گوسفند از هورمون اکسی توسین استفاده می کنند. به این صورت که ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قبل از تلقیح هورمون اکسی توسین تزریق می شود تا سرویکس گوسفند مشخص شود تا بیشترین حد امکان اسپرم تخلیه شود.

روش لاپاراسکوپ

با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپ برای انتقال اسپرم داخل رحم گوسفند استفاده می شود.

  • قسمت فوقانی پستان گوسفند ماده تراشیده می شود.
  • گوسفند روی تخت لاپاراسکوپی قرار داده می شود.
  • دو سوراخ در ناحیه شکمی جلو پستان میش انجام می شود.
  • با آندوسکوپ تخمدان گوسفندان را پیدا می کنند و با تفنگ مخصوص در سوراخ دیگر اسپرم تخلیه می شود.

نتیجه گیری :

گروه گوسفنده زنده به طور شبانه روزی و در هر کجای تهران در خدمت شماست. برای خرید گوسفند زنده ،گوساله و یا خروس زنده خود تنها کافی است با شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید. گوسفند زنده همچنین اقدام به ارسال دام و قصاب همراه با باسکول به آدرس مورد نظر شما خواهد نمود.

گوسفند زنده و خروس زنده

Rate this post

فهرست مطالب

‫13 نظرها

  1. کارگاه آموزشی تلقیح مصنوعی گاو – تشخیص آبستنی و سونو گرافی
    توسط شرکت آتی نگر و مراکز اصلاح نژاد دولتی و خصوصی برگزار می گردد

    آتی نگر مجری کارگاه های آموزشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی،وزارت جهاد کشاورزی، سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه های معتبر کشور در خدمت رونق تولید، سرمایه گذاری و اشتغال مولد با همکاری اساتید و متخصصین حرفه ای آماده همکاری با کلیه سازمان ها و شرکت ها و واحدهای تولیدی در سراسر کشور می باشد
    دوره های مدیریت تولید مثل:
    تلقیح مصنوعی گاو و گاومیش مخصوص کارشناسان دامپروری و دامپزشکان
    تلقیح مصنوعی گاو و گاومیش مخصوص دامدارن و علاقمندان
    دوره بازآموزی تلقیح مصنوعی

    تلقیح مصنوعی گوسفند و بز روش سرویکال
    تلقیح مصنوعی گوسفند و بز روش لاپراسکوپی
    تلقیح مصنوعی اسب و اسپرم گیری
    تلقیح مصنوعی ملکه زببور عسل
    تلقیح مصنوعی بوقلمون

    سونوگرافی و تشخیص آبستنی گاو-گوسفند و بز و اسب

    انتقال جنین در گاو
    انتقال جنین در اسب
    سایر دورهها:
    خدمات دامپزشکی
    تزریقات و واکسیناسیون
    سم چینی و شاخ سوزی
    جیره نویسی

    بز سانن و گوسفند رومانف و برولا

  2. سلام من علی هستم چهارتا میش دارم شکم دومه برهای اولی رو دارم میشه راهنمایی کنید چقدر هزینه تلقیح مصنوعی داره بخوام اسپر دوقلو برام بزنید ازمشهد۰۹۳۸۵۰۱۶۸۵۲

  3. سلاموعلیکم من میخوام دوتاگوسفندعالی قزل افشاردارم میخوام تلقسن مصنوعی اونم دوقلوزا نژادش خوب باشه چون اینقدرعاشق گوسفند هستم که فقط باری طعاللامیدونه اگه زحمتم نباشه قیمطشون لطف کنید

  4. سلام می خوام گوسفندمو تلقیع مصنوعی بکنم شکم ۴رم هزینه اش چقدره میشه وچه نژادی بزنیم و ایا چندقلو زایی هم میشه زد باتشکر

  5. سلام…بنظر من اگر دنبال این هستید که باقوچ های خارجی بزنید پیشنهادم اینکه بره ماده هاتونو قط دنبه کنید چرا ک تلقیح هزینه بالایی میبره و نمیصرفه…برلی قوچ خارجی هم رومن انتخاب کنید 230درصد دقلوزایی میش هم 80کیلو و مقاوم و گوشت خوشمزه ایم داره و مناسب تولید گوشت..چون ضریب تبدیل 4به1داره ک عالیه …درصورت تمایل به خرید قوچ رومن داشتید عبارت dameporbazdehدر اینتساگرام سرچ کنید و تماس بگیرید تا بهتربگم خدمتتون..یاعلی

  6. سلام اگه بخام ده تا گوسفند و با روش شما دو قلو رومانوف انجام بدم میشه راهنمایی کنید گوسفندام نزاد افشارن شکم دوم هستن،09182461203حسن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *