اهمیت آب دادن به گوساله ها در فصول سرد سال

آب دادن به گوساله ها
زمان مطالعه: 3 دقیقه

دادن آب بهداشتی و سالم به گوساله ها در کنار یک برنامه غذایی منظم برای رشد و سلامت گوساله ها بسیاری ضروری است. طبق بررسی های انجام شده دادن آب آزاد و کافی به گوساله ها از زمان تولد تا از شیرگیری آنها میتواند تا 30 درصد به افزایش وزن آنها کمک نماید. در این مطلب قصد داریم در مورد آب دادن به گوساله ها در فصول سرد سال صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مزایای آب دادن به گوساله ها در فصل های سرد سال چیست؟

دادن آب به گوساله و خوراندن آب به آنها در صورت نیاز مزایای زیادی برای سلامت گوساله ها به دنبال دارد. گاهی دادن آب سالم و مناسب به گوساله ها در فصل زمستان و روزهای سرد سال مشکل میشود زیرا ممکن است آب بر اثر سرمای بیش از حد در سطل ها یخ بزند. در این شرایط گوساله ها آب کافی دریافت نمیکنند و ما باید اقدام به خورانیدن آب به آنها بکنیم. از طرفی در فصل زمستان نیز به اندازه فصل تابستان مصرف آب سالم مهم است و نیاز گوساله به آب کمتر نخواهد بود.

آب مناسب برای گوساله ها در روزهای سرد سال

آستانه تحمل دمایی محیط گوساله ها در فصل زمستان تقریبا 15 درجه سانتگیراد است و برای گوساله ها یک ماهه این مقدار ۴٫۵ درجه سانتیگراد است. در چنین شرایطی باید از دادن آب سرد به گوساله ها خودداری کرد زیرا در این صورت بدن مجبور به صرف انرژی برای گرم کردن آب نیز میشود. در این شرایط بهتر است آب با دمای نزدیک به نرمال بدن دام یعنی ۳۸٫۸ درجه به آنها داده شود.

راهکار آب دادن به گوساله ها در فصل زمستان

برای این کار از دو روش کلی میتوان استفاده کرد که در ادامه هر کدام را به تفضیل توضیح داده ایم.

روش اول

سطل ها را به صورت پیش بینی شده و به اندازه نیاز گوساله از آب پر کنید تا آب اضافی در سطل باقی نمانده و یخ نزند. میزان آب مورد نیاز بدن یک گوساله با سن آن ارتباط مستقیمی دارد بنابراین برای گوساله های جوانتر مقدار کمتری آب مورد نیاز است.

روش دوم

در روش دوم باید آب را در فواصل زمانی خاص به گوساله داد و سپس آن را از دسترس گوساله خارج کرد. این کار موجب میشود که گوساله خیلی زود به این شرایط عادت کرده و آب کافی مصرف نمایند. برای مثال میتوان آب را قبل از ناهار یا همراه با غذا به دام داد. با اجرای مداوم این برنامه حیوان یاد میگیرد به محض دریافت آب آن را بنوشد و تا قبل از برداشتن آب به اندازه کافی از آن بخورد. از طرفی وقتی آب به مدت طولانی در پیش گوساله باشد ممکن است یخ بزند پس آب را به ظرفی بزرگتر منتقل کرده و از گوساله دور کنید. با اجرای هر دو این روش ها گوساله به طور مرتب به آب تازه و سالم دسترسی خواهد داشت.

نتیجه گیری :

مصرف آب کافی می تواند به جذب بهتر مواد مغذی به شکمبه کمک کرده و در رشد و ایمنی بدن موثر می باشد. یک شکمبه سالم و کارآمد به رشد بهتر گوساله کمک کرده و مقاومت گوساله را در برابر بیماری ها افزایش می دهند. وجود منابع آب کافی برای گوساله چه در فصل تابستان و چه در فصل زمستان مساله ای بسیار حیاتی است.

برای دریافت بهترین قیمت دام زنده با شماره 09122005029 در ارتباط باشید 

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *