خواص گوشت گاو و کاربردهای آن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

خواص گوشت گاو و کاربردهای آن

گوشت گاو یکی از لذیذترین و پرکاربردترین گوشت های قرمز است. اغلب گوشت های گاو مورد استفاده از ذبح گاوهای نر پرواربندی شده بدست می آیند. در گذشته اغلب گاوهای بالغ را پس از به اتمام رسیدن سن تولید مثل و پیر شدن می کشتند و از گوشت آن استفاده می کردند.

گوشت گاوهای پیر و گاومیش سفت می باشد و طعم آن قابل مقایسه با طعم گوشت گاوهای جوان و گوساله ها نمی باشد. امروزه گوشت گاوهای پیر و گاومیش تنها برای تولید گوشت چرخ کرده مناسب است. گوشت گوساله های جوان و پرواری از دیگر انواع گوشت گاو محبوب تر است زیرا هم طعم بهتری دارد و هم زودتر می پزد.

گوشت گاو یکی از اصلی ترین منابع تامین کننده پروتئین مورد نیاز انسانی در سراسر جهان است و از این گوشت برای تهیه انواع غذاها، کباب ها و غذای محبوب و معروف همبرگر استفاده می شود. گوشت چرخ کرده گاو، ماده اصلی برای تهیه همبرگر می باشد.

همچنن از بخش های دیگر گوشت گاو مانند مغز ران و راسته گاو نیز استفاده های فراوانی می شود. جگر، سیرابی، شیردان، مغز و زبان گاو نیز از دیگر غذاهای محبوب تهیه شده از بخش های مختلف بدن گاو است.

گوشت گاو در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد اما در برخی از کشورها همچون هند خوردن این گوشت حرام است زیرا هندوها گاو را موجود مقدسی می دانند. برخی بودائیان و ساکنین شرق آسیا نیز از خوردن این گوشت اجتناب می کنند.

بزرگترین تولیدکنندگان گوشت گاو در جهان کشور زلاندنو، استرالیا، کانادا، مکزیک، آمریکا، آرژانتین و اروگوئه هستند.

سن دام و میزان چربی گوشت گاو در طعم آن بسیار موثر است. گوشت گاوهای جوان که چربی گوشت بالایی داشته باشد طعم بسیار بهتری نسبت به دیگر گاوها دارند. این گوشت ها آبدارتر بوده و برای تهیه انوع غذاهای گوشتی مناسب می باشد.گوشت دام های پیر و لاغر بیشتر برای چرخ کردن قابل استفاده است.

بخش های مختلف گوشت گاو و کاربردهای آن:

  1. گوشت کتف: برای تهیه همبرگر بسیار مناسب است.
  2. ران: این بخش از گوشت گاو بسیار ترد و نرم بوده و برای تهیه استیک بسیار مناسب است. ران گرانترین بخش گوشت گاو است.
  3. راسته: خوشمزه ترین بخش گوشت گاو می باشد و کمی از ران زبرتر است.
  4. سینه
  5. دنده

گوشت گاو برای تهیه کباب نیز مناسب است و در کشور ما اغلب برای تهیه کباب کوبیده استفاده می شود. همچنین انواع دیگری از کباب گوشت گاو در کشورهای غربی بسیار رایج است. گاوهایی که پس از ذبح و قصابی گوشت کمتری داشته و دنده ها و چربی گوشت وزن بالایی دارد گوشت نامرغوبی دارند. این گوشت ها ترد نیستند و به سختی طبخ می شوند.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *