انواع روش های پرواربندی در گاو و گوساله

مشهورترین نژادهاي گاو در جهان
زمان مطالعه: 3 دقیقه

پرواربندی روشی جدید و سودده برای پرورش دام، تولید گوشت و فرآورده های دامی می باشد که امروزه در کشور ما نیز طرفداران بسیاری دارد. به طور کلی در دهه های اخیر به دلیل افزایش جمعیت، روش های سنتی پرورش گوسفند و گاو برای تامین پروتئین مورد نیاز این جمعیت عظیم دیگر پاسخگو نیست.

پرواربندی یکی از بهترین روش ها برای تامین پروتئین حیوانی در مقیاس بزرگ می باشد. گوشت دام پرواربندی شده در اثر ذخيره شدن چربي در داخل بافت هاي عضلاني آبدار و ترد بوده و طعمی بسیار لذیذتر خواهد داشت. البته دوره پرواربندی نباید زیاد طولانی شود تا میزان چربی ذخیره شده در دام از میزان استاندارد بیشتر نشود.

در روش پرواربندی، گوساله ها در جایگاه های اختصاصی قرار داده می شوند که برای پیشگیری از ابتلا دام به بیماری های شایع گوساله واگیردار روشی بسیار موثر است.

گاوها و گوساله ها با توجه به نوع نژاد، چگونگی پرورش در سنين مختلفی پرواربندی شده و به فروش می رسند:

  1. ⚪️گوساله های شیری (۳ تا۵ ماهگي)
  2. ⚪️گوساله های نر جوان (۸ تا۱۲ ماهگي)
  3. ⚪️گوساله های بالغ 24 تا 30 ماهه

پرواربندی گوساله های شیری (3 تا 5 ماهگی)

تغذیه گوساله های شیری پرواربندی شده معمولا در این سن دارای ۲۵۰ ــ ۱۲۰ کیلوگرم وزن می باشند و گوشت حاصل از لاشه آن ها وزنی در حدود ۷۵ تا ۱۵۰ کیلوگرم خواهد بود. برای تولید لاشه ای با راندمان وزن بیشتر یعنی حدودا 60-65 درصد وزن گوشت باشد باید از تبدیل گوارش آنها به گوارش دام بالغ جلوگیری نمود.

در پرواربندی گوساله های شیری باید از شیرهای با آهن کمتر برای تغذیه گوساله استفاده نمود. همچنین بهتر است چربی این شیر زیاد باشد تا گوشت حاصله لذیذتر باشد. در پرواربندی گوساله های شیری می توان از دو روش استفاده نمود:

در روش اول برای پرواربندی گوساله های شیری، دام را تا مدتی با شیر طبیعی تغذیه می کنند و پس از مدتی به تدریج شیر جانشین شونده را جایگزین شیر طبیعی می کنند.

در روش دوم پرواربندی گوساله های شیری از همان ابتدا گوساله با شیر جانشین شونده تغذیه می شود. این روش بیشتر برای گوساله های نر نژاد شیری به کار می رود.

 

گوساله های نر جوان (۸ تا۱۲ ماهگي)

این گوساله ها معمولا در سن 8 تا 12 ماهگی برای پرواربندی انتخاب می شوند. در این روش برای پروابندی گوساله ها از مواد متراکم به عنوان ماده تغذیه ای استفاده می شود که موجب می شود گوساله ها رشد بسیار سریع داشته باشند.

این گوساله ها به سرعت رشد کرده و از سن 9 ماهگی تا پس از یک سالگی آماده کشتار می شوند. در این نوع پرواربندی گوساله در هنگام کشتار وزنی معادل 300-450 کیلوگرم خواهد داشت.

گوساله های بالغ 24 تا 30 ماهه

در این روش پرواربندی برای گوساله های بالغ و تلیسه ها در سن 2 سالگی تا 3 سالگی صورت می گیرد. در این نوع روش گوساله ها از همان هنگام تولد تا پایان دوره شیرخوارگی به طور کامل شیر مادر را استفاده کرده و پروار می شوند. چرای دام در مرتع یکی از بخش های این نوع پرواربندی است.

برخی از این دام ها پس از سن 16 ماهگی به فروش رسیده و کشتار می شوند اما در صورت لاغر بودن دام ها دوره تغذیه آن ها تا سن 24 تا 30 ماهه ادامه می دهند. دامها در این سن اغلب وزنی در حدود 600 تا 700 کیلوگرم خواهند داشت.

در این روش پرواربندی گوساله های بالغ، زمستان ها گوساله را با جیره های غذایی بیشتری تغذیه می کنند و به طور متوسط روزانه 300-400 گرم افزایش وزن خواهد داشت. اما در فصل بهار به دلیل امکان چرا در مرتع این افزایش وزن روزانه به 600-700 گرم می رسد.

سود دهی خوب و بازگشت سریع سرمایه یکی از بهترین مزایای آن است که موجب می شود سرمایه گذار پس از مدت کوتاهی موفق به بازگشت اصل سرمایه شده و پس از آن سوددهی سرشاری بدست خواهد آورد. رعایت بهداشت در جایگاه پرورش گاو و گوساله اهمیت بسیار بالایی دارد.

Rate this post

فهرست مطالب

‫13 نظرها

  1. سلام با عرض خسته نباشین
    این که میگه ۳۰ماه گوساله پرواری رو نگه داری جز زحمت با ضرر زیان چیزی در پیش نداره گوساله پرواری رو کلا ۱۲ماه الی ۱۵بیشتر نمیبندیم به وزن ایده عال برسه حدودا ۱۰۰۰تا ۱۳۰۰کیلو بعد فروش .شهرستان سمیرم

  2. ببخشین چون باعجله تایپ کردم اشتباهات تایپی شده،زحمت هایتان و ۱۵۰الی۲۰۰کیلومدنظرم بوده

    1. با سلام درود
      و خسته نباشید بنده گاوداری در سال 1368 با برادرام را اندازی کردیم یک مرحله 12عدد گاو شیری اسراییلی آوردیم با پیش رفت کاری بعد از مدتی دوباره رفتیم تهران 18راس تلیسه آبستن اوردیم خدایا شکر خوب جواب داد با همین تعداد بعد دوازده سال گاو گوساله جمعا رسیدن تا 150راس بعد متاسفانه به علت کمکم شروع کردیم به فروختن بعد دو سال گاوداری خالی شد الان حدود ده سالی هست که خالی شده و هر روز افسوس اوندموقع میخورم الان دوباره فکر ذکرم اینه که بزنم به پروار بندی به امید آن روز که دوباره به آرزوم برسم برام دعا کنید داریوش از خوزستان ایذه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *