راه های افزایش شیر در گاو

راه های افزایش شیر در گاو
زمان مطالعه: 4 دقیقه

دوشیدن شیر گاو مهمترین عامل پرورش گاو است بنابراین کاهش میزان شیر گاو باید زودتر رسیدگی و برطرف شود. کم شدن شیر گاو می تواند به دلیل بیمارهای متابولیکی چون اسیدوز، کتوز، تب شیر یا حتی کاهش علوفه به دلیل خشکسالی باشد. افزایش شیر گاو تنها تحت تاثیر خوراک دام نیست بلکه عوامل دیگری چون ژنتیک، بهداشت، جایگاه، آسایش و رفتار انسان با دام نقش مهمی دارد. افزایش شیر در فصل پر آبی و وفور علوفه و جیره با کیفیت کار سختی نیست پس بهتر است با راه های افزایش شیر در گاو در تمام فصول و حتی خشکسالی آشنایی پیدا کنید.

می توانید موضوع مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

خواص شیر گاو

تغییر ناگهانی تغذیه گاو

در شکمبه گاو نزدیک به ۱۰ میلیارد میکروارگانیسم وجود دارد که با ورود جیره غذایی جدید بر جمعیت میکروبی شکمبه تاثیر می گذارد. هر گاو باید به اندازه کافی علوفه و کنسانتره مصرف کند و اگر از حد استاندارد بگذرد زیان بار خواهد بود. به دلیل خشکسالی و کاهش میزان علوفه دام چون یونجه و سیلاژ ذرت مسلما برای افزایش تولید شیر گاو از کنسانتره بیشتری استفاده می کنند که تغییر ناگهانی آن کاملا زیان بار خواهد بود.

دسته بندی گاوهای تازه زا و پر تولید

افزایش شیر تا چهار ماه پس از زایمان گاو ادامه خواهد داشت که بعد از آن باید جیره مصرفی گاو توجه کنید تا دچار بیماری نشود. بیماری های متابولیکی چون تب شیر، کتوز، اسیدوز، جابجایی شیردان و کبد چرب پس از زایمان گاو بوجود می آید که با تغذیه مناسب گاو مانع از ابتلا به این بیماری ها می شوند. بنابراین توجه به میزان مصرف کنسانتره و علوفه در روز خیلی مهم است.

  1. مصرف روزانه کنسانتره باید بین ۴٫۵-۹ کیلوگرم افزایش یابد
  2. حتی الامکان جایگاه استراحت گاو شیری از نوع فری استال بوده همراه با تهوبه کافی
  3. خوراندن ۳ تا ۱۲ کیلوگرم نیاسین در هر روز را برای کاهش اجسام کتونی خون گاو توصیه می شود.

می توانید موضوعات مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

علل جابجایی شیردان و نحوه درمان آن

فلج شدن گاو پس از زایمان و درمان تب شیر

علل بروز سندرم کبد چرب در گاوها و نحوه درمان آن

افزایش کنسانتره مصرفی

  • پس از ۴ ماه از زایمان گاو باید میزان مصرف کنسانتره را افزایش دهید.
  • توجه کنید که تنها کمیت کنسانتره مهم نیست بلکه باید از کنسانتره با کیفیت استفاده کنید.
  • در کنار کنسانتره باید از موادی چون پودرماهی، پودر چربی، پسمان خشک صنایع تقطیری، ملاس، گلوتن ذرت و پروبیوتیکها، مخمرها، بافرها، مکمل های معدنی و ویتامینی استفاده شود.

افزایش دفعات خوراک دهی

با افزایش تعداد دفعات خوراک گاو حجم کمتری از غذا وارد شکمبه می شود و گاو مدت زمان بیشتری کنار آخور سپری می کند. اما اگر در هر وعده مقدار زیادی به گاو غذا دهید مسلما میل زیادی ندارد و ذخیره سازی چربی گاو افزایش می یابد که با کاهش میزان شیر گاو همراه خواهد بود. توجه به افزایش تعداد وعده های خوراکدهی بیشتر برای کنترل اسیدوز شکمبه گاو بوده که به دنبال آن می توان به افزایش تولید شیر امیدوار بود.

افزایش دفعات شیر دوشی

به طور معمول دو بار دوشش شیر گاو در دنیا رایج است که فاصله زمانی بین دو دوشش می تواند ۱۲، ۱۴-۱۰ یا ۱۶-۸ یا ۱۵-۹ ساعت یکبار باشد. اما تحقیقات نشان داده است که افزایش دفعات دوشش شیر از دو به سه بار می تواند باعث افزایش شیر در گاو شود.

در بررسی سه گله در کالیفرنیا در سال ۱۹۸۶ مشخص شد دامداری هایی که ۳ بار در روز عمل دوشش را انجام می دادند گاوهای شکم یک ۴/۱۹% ، گاوهای شکم دو ۵/۱۳% ، گاوهای شکم سه ۷/۱۱% و گاوهای شکم چهار به بالا ۴/۱۳% شیر بیشتری نسبت به ۲ بار دوشش تولید کردند. در مطالعه دیگری که در کالیفرنیا انجام شد مشخص شد به دنبال افزایش تعداد دفعات دوشش، تولید در گاوهای شکم یک ۱۲% و تولید در کل دوره ۱۴% افزایش نشان داد.

کیفیت جیره غذایی گاو و راه های افزایش شیر در گاو

تنها افزایش تعداد دفعات خوراک گاو کافی نیست بلکه باید جیره غذایی گاو کیفیت بالایی داشته باشد تا باعث افزایش شیر گاو شود. علوفه با کیفیت دارای رطوبت کافی است و باعث می شود که گاو میل زیادی به نشخوار کردن داشته باشد. بهتر است در کاشت و برداشت علوفه چون یونجه و سیلاژ ذرت دقت کنید تا پر از مواد مغذی باشد. منظور از کنسانتره با کیفیت، خوراک مخلوط شده ای است که از تنوع مواد غذایی و مغذی جهت تولید شیر بالا برخوردار باشد.

افزایش شیر در گاو یا حفظ شیر در شرایط خشکسالی

با کاهش بارندگی مسلما علوفه مصرفی دام کاهش می یابد بنابراین بهتر است از جایگزین های مناسب مثل تفاله ها، پوسته ها، کاه عمل آوری شده با ملاس یا اوره و انواع سبوس استفاده کرد. توجه داشته باشید که در تمام جیره های مصرفی برای گاوهای شیری باید ۵۵ درصد علوفه و ۴۵ درصد کنسانتره در نظر گرفته شود.

نتیجه گیری :

افزایش شیر در فصل پر آبی و وفور علوفه و جیره با کیفیت کار سختی نیست پس بهتر است با راه های افزایش شیر در گاو در تمام فصول و حتی خشکسالی آشنایی پیدا کنید.

گروه گوسفنده زنده به طور شبانه روزی و در هر کجای تهران در خدمت شماست. برای خرید گوسفند زنده ،گوساله و یا خروس زنده خود تنها کافی است با شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید. گوسفند زنده همچنین اقدام به ارسال دام و قصاب همراه با باسکول به آدرس مورد نظر شما خواهد نمود.

گوسفند زنده و خروس زنده
Rate this post

فهرست مطالب

‫7 نظرها

  1. سلام ی بزغاله دارم زاییده ولی پستونش اصلا شیر نداره چکار کنم واسه اینکه بزغتلش از پا نیفته شیر خشک میدم فعلا.ممنونم

  2. سلام من چند گاو شیرده دارم که یکی از انها خیلی شیر دهیش کم شده حتی نصف شده الان حدود چهار ماه هست که زایمان کرده ولی شیرش خیلی کم شده یه راهکار بهم بدین ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *