معرفی گوسفند نژاد دورست هورن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

این نژاد یکی از متمایزترین نژادهای گوسفند در جهان است زیرا هم میش و هم قوچ این نژاد دارای شاخ می باشند. البته گونه بدون شاخ نیز از این نژاد وجود دارد. این گونه ها در سال 1951 در گوسفندان مورد آزمایش متعلق به دانشکده ایالتی کارولینای جنوبی به واسطه عمل موتاسیون یا جهش ناگهانی متولد شدند که بعدا موجب پیدایش گونه بی شاخ دورست هورن شدند.

چند سده پیش پس از ورود ارتش اسانیا به کشور انگلستان، تعدادي گوسفند مرینوس توسط اسپانیایی ها به جنوب غربی انگلیس برده شد. این گوسفندان با گوسفندان نر شاخ دار بومی این منطقه آمیزش کرده و نژاد دورست هورن را بوجود آوردند. پس ار مدت کوتاهی این نژاد به مناطق درست، سامرست، دوون و ولز بده شد و مورد پرورش قرار گرفت.

هر چند این نژاد یک نژاد گوشتی محسوب می شود اما یکی از نژاد های شیری مشهور انگلستان نیز می باشد. این نژاد بومی جنوب انگلیس در مناطق دورست و سامرست است که بیشتر در دشت و جلگه زندگی می کنند.

رنگ: این نژاد صورت و گوش های سفید و عاری از هر گونه پشم دارد. پوست بدن غالبا زرد رنگ و پشم آن سفید رنگ است.

وزن در هنگام بلوغ: قوچ نژاد دورست هورن در هنگام بلوغ 85 تا 125 کیلوگرم و گوسفند ماده آن وزنی در حدود 60 تا  85 کیلوگرم دارد.

معرفی گوسفند نژاد دورست هورن

یکی از ویژگی های بارز این نژاد توانایی جفت گیری در تمام فصول است برخلاف گوسفند مرینوس که فصل طبیعی جفت گیری خاصی دارند. درصد بره زایی در گله های دورست هورن زیاد بوده و تقریبا 150 تا 160 درصد است. در واقع  احتمال دوقلو زایی برای یک میش دورست هورن بیش از احتمال تک زایی است.

ویژگی های ظاهری:

سر: پهن و پر و پوشیده از پشم در ناحیه پیشانی

گوش: نازک و متوسط

گردن: کوتاه و گرد و در قوچ ها بسیار عضلانی و قوی

سینه: پر، عمیق و به سمت جلو آمده

زیر شانه: پر و ممتد با شانه

پشت و کمر: پهن و دراز

کپل: پر، پهن، عمیق و عضلانی

دنده ها: قوس دار با انحنایی متناسب

بخش دم: پهن، عضلانی و پهن

ساق ها: دارای ساق هایی مستقیم با طول متوسط و پوشیده از پشم تا زیر مفصل خرگوشی

پشم: پشم های متراکم و محکم

هر راس گوسفند این نژاد سالیانه 2.25 تا 4 کیلوگرم تولید می کند که دارای 50 تا 70 تا درصد خلوص می باشد. رشته های پشم این نژاد 6 تا 10 سانتی متر طول و 27 تا 32 میکرون قطر دارد. یکی از عیوب گوسفندان این نژاد وجود لکه هایی در پوست یا پشم و موهای زبر در ساق است. این نژاد از جمله نژادهای گوسفند دارای پشم نسبتا ظریف است.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *