مقایسه گوشت گوسفند و گوشت گوساله

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مقایسه گوشت گوسفند و گوشت گوساله

گوشت گوسفند و گوشت گوساله از پرطرفدارترین گوشت ها هستندکه برای طبخ انواع غذاها مناسب می باشند. این گوشت ها ارزش پروتئینی بسیار بالایی دارند و در اغلب نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرند. در ایران گوشت گوسفند گران ترین و محبوبترین گوشت موجود در بازار است. ما در این مطلب به بررسی دقیق این دو گوشت و مقایسه آن با دو با هم پرداخته ایم.

  1. رنگ

رنگ گوشت گوسفند قرمز روشن است اما رنگ گوشت گوساله و گاو قرمز پررنگ می باشد.

  1. بافت

بافت گوشت گوسفند بسیار نرم و لطیف است و به دلیل طعم و بوی بسیار عالی در طبخ انواع خوراک وخورشت های سنتی استفاده می شود. گوشت گوسفند با همه مزاج ها سازگار است و هضم آن راحتتر از گوشت گوساله است. بافت گوشت گوساله حجیم تر و عضلانی تر است اما گوشت گوسفند به دلیل رنگ زیبا و حداقل چربی مطلوب تر است.

  1. گوشت گوسفند تردترین و خوشمزه ترین گوشت قرمز است. این گوشت زود هضم حاوی مواد بسیار با ارزش غذایی، آهن و اسیدهای آمینه ضروری برای ساخت بافت های جدید در بدن است.

گوشت دام منبع غنی از مواد مورد نیاز بدن

  1. گوشت گوسفند دارای مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کلسیم و آهن است. گوشت گوسفند منبع بسیار خوبی از ویتامین های B و بخصوص B12 است. خوردن گوشت گوسفند برای متبلایان به کم خونی مثل خانم ها و پسران نوجوان بسیار مفید است. توصیه می شود این افراد روزانه به میزان ۶۰-۱۵۰ گرم گوشت گوسفند را در قالب های مختلف مانند کبابی، کوبیده، برگ و … مصرف کنند.
  2. خوردن گوشت گوسفند برای سالمندان و کودکان لاغر نیز بسیار مفید است. این گوشت خوشمزه و ترد باید حتما در برنامه غذایی کودکانی که از رشد کافی برخوردار نیستند گنجانده شود.
  3. حذف کامل گوشت قرمز از سبد غذایی اشتباه بسیار بزرگی است. برخی بر این باورند که گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی تر گلیسیرید و کلسترول است و به همین دلیل از خوردن این ماده با ارزش غذایی امتناع می کنند. عدم مصرف گوشت قرمز، بدن را با فقر کلسترول مواجه می سازد که این مساله منجر به فعالسازی غیر طبیعی آنزیم کلسترول شود. در این حالت کلسترول زیادی تولید می شود و در موراد شدیدتر منجر به افزایش کلسترول خون خواهد شد.
  4. چربی بافت های داخلی و بیرونی گوشت گوسفند بیشتر از گوشت گوساله است و به همین دلیل خوردن زیاد آن به افراد مبتلا به چاقی، چربی‌خون و فشارخون بالا توصیه نمی شود. افرادی که مبتلا به چربی خون بالا (البته از نوع کلسترول نه تری گلیسیرید) هستند باید میزان مصرف گوشت گوسفند را کاهش دهند.
Rate this post

فهرست مطالب

‫9 نظرها

  1. در کتاب های طب سنتی، عنوان شده که گوسفند رو گوشت شو استفاده کنید، گاو رو شیر اش رو
    اجازه بدید گوسفند شیر ما در شو بخوره تا بهتر رشد کنه و گوشت گاو هم خوب نیست.

  2. همونطور که خوردن هرروز گوشت میتونه مضر باشه، نخوردن اون هم میتونه مضر باشه.
    طبق روایاتی از پیامبر گرامی اسلام ص ، انسان را از هر روز گوشت خوردن منع کردن و از اینکه 40 روز گوشت نخورید نیز منع شده ایم ….

  3. گوشت گوسفند بیشتر خونسازه و انرژی بهتری داره. گوشت گوساله چربی و کلسترول کمتری داره ولی باعث غلظت خون میشه. باید در استفاده از دو نوع گوشت حد اعتدال رو رعایت کرد.

  4. دوست عزیز این تعریف گوشت گوسفند بود نه مقایسه گوشت گوسفند و گوساله چون هیچ مطلبی در رابطه با گوشت گوساله نداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *