مهمترین احتیاجات غذایی گوسفندان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مهمترین مواد غذایی مورد نیاز برای سلامت گوسفندان عبارت است از: آب، انرژی (مواد غذایی قابل هضم یا TDN)، پروتئین (پروتئین های قابل هضم)، مواد معدنی (نمک، کلسیم و فسفر) و ویتامین ها (A  و D)

⚪️آب

خوردن آب تمیز و فراوان یکی از مهمترین احتیاجات گوسفندان است. نیاز به خوردن آب در هوای گرم به مراتب بیشتر از هوای سرد است. میش های شیرده در مقایسه با میشهای غیر شیرده نیاز بیشتری به آب دارند. همچنین گوسفندانی که منبع تغذیه آن ها علوفه خشک می باشد نسبت به گوسفندانی که از علوفه سبز، تازه و آبدار تغذیه می کنند نیاز بیشتری به آب دارند.

⬅️اگر آب کثیف و راکد باشد گوسفندان کمتر از حد نیاز آب می خورند و همین مساله موجب می شود گوسفندان غذای کمتری خورده و انرژی کمتر دریافت کنند که موجب فعالیت کمتر آن ها و در نتیجه به خطر افتادن سلامتی آن ها می شود.

⚪️انرژی

گوسفندان به انرژی زیادی برای انجام فعالیت ها و حفظ سلامتی نیاز دارند. انرژی گوسفندان اغلب از چرا و خوردن علوفه بدست می آید که این علوفه می تواند به صورت خشک، مرتع یا علوفه تازه باشد. البته این علوفه ها انرژی کمی دارند و همه انرژی مورد نیاز میش ها مخصوصا در 6 هفته آخر دوران آبستنی، دوران شیردهی و یا نیازهای تغذیه ای میش های جوان و در حال رشد را تامین نمی کند.

⬅️برای جبران این کمبود انرژی باید گوسفندان را با مواد غذایی مکمل مانند ذرت، درت خوشه ای، جو و گندم تغذیه کرد.

⚪️پروتئین

یکی دیگر از مهمترین احتیاجات غذایی گوسفندان پروتئین است که بیشتر از راه تغذیه با علوفه های مرغوب تامین می شود. اگر گوسفندی با علوفه های مغذی تغذیه نمی شود بهتر است مواد غذایی پروتئین داری مانند کنجاله تخم پنیه و کنجاله سویا به برنامه غذایی اش اضافه کرد.

 

⚪️مواد معدنی

⬅️هر گوسفند سالم هر روز به 7 تا 15 گرم نمک احتیاج دارد. نمک یکی از مواد غذایی مهم برای گوسفندان است. بهتر است نمک خرد شده یا نرم را به جای نمک سنگی به گوسفندان بدهید. زیرا در این حالت گوسفند سنگ را نمی لیسد بلکه آن را می جود که این مساله ممکن است موجب شکستن دندان های گوسفند شود. گوسفند نمک نرم را خیلی سریع خورده و زمان بیشتری برای تغذیه خود دارد.

⬅️از دیگر مواد معدنی لازم برای رشد گوسفندان فسفات و کلسیم است. غلات، فسفات بیشتری نسبت به کلسیم دارند در حالی که علوفه، کلسیم بیشتری نسبت به فسفات دارند. از طرفی گوسفنان اغلب با علوفه تغذیه می شوند و به همین دلیل فسفات کمی دریافت می کنند.

برای رفع این مشکل می توان مخلوطی از نمک و فسفات کلسیم به نسبت 4 به 1 تهیه کرد و به تغذیه گوسفندان اضافه کرد تا نمک و فسفر مورد نیاز بدن آن ها تامین شود.

⚪️ویتامین ها

⬅️ویتامین ها یکی از مواد مهم تغذیه ای برای گوسفندان است. مهمترین ویتامین های مورد نیاز گوسفندان ویتامین های A, D, E, K می باشد. ویتامین های B وC توسط باکتری های موجود در شکمبه گوسفند تولید می شود.

⬅️اغلب میش ها رژیم غذایی حاوی مقدار مناسبی از ویتامین های A, D, E, K دارند اما گوسفندانی که با علوفه خشک تغذیه می شوند ممکن است دچار کمبود این ویتامین های حیاتی مخصوصا ویتامین A باشند. برای رفع این مشکل لازم نیست حتما ویتامین A به رژیم غذایی گوسفند اضافه شود.

برای گوسفندانی که دچار مشکل کمبود ویتامین D هستند نیازی به خوراندن ویتامین D به آن ها نیست بلکه تنها کافی است این گوسفندان در طول روز به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرند و یا علوفه آن ها به اندازه کافی در برابر نور خورشید قرار داده شود.

Rate this post

فهرست مطالب

‫8 نظرها

  1. سلام
    برای درمانش
    لینکو و
    تکزا را باهم بزن
    هر کدوم ۵سی سی
    عضلانی
    به رون بزنی بهتره
    هرکدومو ی طرف بزن

  2. باعرض سلا و خسته نباشید. برای انباشتگی معده ونشخوارنکردن یک قاشقجوش شیرین و نصف استکان آب.خورانده شود. یا تیکه چوب بین فک گوسفند گذاشته شود و وادار به راه رفتنش بکنید تا 3یا4دقیقه. برای آبریزش بینی گوسفند دود اسپند جلوبینی گوسفند گرفتن. برایه افت دهان گوسفند تو ظرف سرکه سیب یا انگور قرار بدهید.سم زخم شده رو داخل یک ظرف گازوئیل بکنید . اسهالی بره دوسانت تایلو زین

  3. برای کمک به مشکلات زیر(ارائه جیره ی رایگان) در خدمتم :
    درمان پشمخواری و گندخواری
    درمان پشم ریزی
    درمان لنگش
    درمان اسهال بره های تازه متولد شده
    افزایش درصد چندقلوزایی
    تغذیه بهتر دوران فلاشینگ و ارائه جیره ی رایگان
    آغوز غنی و جلوگیری از بره میری توسط میش های ضعیف
    تقویت سیستم ایمنی
    ۰۹۱۵۱۱۷۶۹۶۶
    ۰۹۳۷۶۲۴۶۳۶۰

    1. تب برفکی. ادوجیکت و تترونیکس هر ده کیلو1 سانت درصورت لزوم تکرار شودمعمولا با بار اول تاثیر خود را نشان میدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *