ورم پستان استرپ یوبریس

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ورم پستان استرپ یوبریس

ورم پستان استرپ یوبریس یکی از مشکلات تابستانی برای گاو ها می باشد. این ورم که نوعی ورم پستان محیطی است در بین تمامی نژادهای گاو دیده می شود. حدودا ۳۰ درصد گاوها به این بیماری مبتلا شده و به ندرت درمان می شوند.

در این بیماری میزان عفونت بسته به فصل و محیط متغیر است. گاوهایی که تحت برنامه کشت دایم باشند کمتر دچار بیماری ورم پستان استرپ یوبریس می شوند زیرا تغییرات باکتریایی مسبب این بیماری، در بدن این گاوها کمتر است. این بیماری اغلب به دلیل افزایش ناگهانی تعداد سلولهای بدنی می باشد.

برای پیشگیری از ایجاد ورم پستان استرپ یوبریس و عفونت سه مساله هم وجود دارد:

  • بیشتر عفونت ها در طی دوره خشکی ایجاد می شود.
  • فصل تابستان احتمال ایجاد عفونت را افزایش می دهد.
  • کاهش تماس گاوها با باکتری ها بهترین روش برای پیشگیری از ابتلای گاوها به این بیماری است.

ورم پستان استرپ یوبریس

  1. دوره خشکی

گاوهایی که در دورخ خشکی به سر می برند حدودا 2 برابر گاوهای دوشا در معرض عفونت های جدید هستند. گاهی اوقات گاوهای خشکی که دچار عفونت می شوند تا دوره شیردهی بعدی نیز عفونی هستند و دچار ورم پستان استرپ یوبریس می شوند.

برخی از گاوها در دوره خشکی دچار عفونت استرپ یوبریس می شوند و تا بعد از زایمان نیز بیمارند و برخی دیگر نیز در نزدیکی زایمان دچار این عفونت می شوند. شاید بتوان مهمترین عامل ابتلای گاوها به عفونت را عدم بهداشت محیط دانست. عدم بهداشت جایگاه زایش، گاوها را  در معرض انواع عوامل بیماری زای محیطی قرار می دهد.

سیستم ایمنی بعضی گاوها پیش از زایمان یا در روزهای نخست پس از زایمان تضعیف می شود. دانشمندان علت این مساله را بیشتر به دلیل کاهش شدید ویتامین E، سلنیوم  و روی  پلاسمای خون می دانند.  ضعف سیستم ایمنی دام را در برابر عوامل بیماری زا و عفونت ضعیف می کند. این عفونت ها ممکن است تا زمانی طولانی نهفته باشند و نشانه ای آن ها در دوره شیردهی ظاهر شود.

 

میزان ابتلا به عفونت های مختلف در فصل تابستان تقریبا دو برابر پاییز و تابستان است. عدم مراقبت صحیح از گاوها در دوره خشکی نیز یکی از عوامل اصلی ضعف سیستم ایمنی گاوها در برابر عفونت های مختلف است. گاوها چه در دوره خشکی و چه در دوره دوشا نیازهای مشابهی به آب و هوا و جایگاه های بهداشتی دارند. وجود آب های تیز در جایگاه های نگهداری یکی از ملزومات سلامتی گاوها است. گرمای تابستان و کمبود آب تمیز دو عامل مهم در ابتلای دام به عفونت های مختلف است.

واکسیناسیون

برای کاهش احتمال تاثیر استرپ یوبریس راه های مختلفی آزمایش شده است. یکی از روش هایی که بررسی شده است واکسیناسیون گاوها با واکسن های  حاوی باکتری کشته شده است که با موفقیت چندانی روبرو نبوده است.

نوع دیگری از واکسن این بیماری که حاوی باکتری واقعی کشت داده شده از عوامل ورم پستان داخل گاوداری نیز به گاوها تزریق شد. این روش موفقیت بیشتری نسبت به روش قبل داشت اما هنوز به صورت عمومی درنیامده است.

عامل ایجاد این عفونت استرپ می باشد. بهترین راه مبارزه با بیماری ورم پستان استرپ یوبریس، پیشگیری از ابتلا به باکتری این بیماری است. استرپ های این بیماری در کود و دیگر ترشحات گاوها وجود دارد. اگر سر پستانکهای گاو زخمی باشد مراقبت از آن ها در برابر باکتری ها بسیار ضروری می باشد.

در صورتی که گرمای تابستان طولانی شد باید از افزایش ورم پستان تا پاییز جلوگیری کرد. یکی از روش های مبارزه با بیماری ورم پستان استفاده از پمادهای مناسب برای درمان خشکی است. تمامی نتایج حاصل از درمان را یادداشت کنید تا از تاثیر آن ها در طی زمان آگاه باشید.

در نزدیکی زمان زایمان به تغذیه گاو بسیار توجه کنید. از مواد کمکی برای تغذیه بهتر گاوها استفاده کنید. در تابستان کاهش وزن اجتناب ناپذیر است اما می توان با تغذیه صحیح آن را به حداقل رساند. با تغذیه صحیح از کاهش کلسیم و ویتامین E جلوگیری کنید.

سر پستانک ها مکانی برای رشد باکتری های این بیماری است. از تماس سر پستانک ها با کود باید جلوگیری کرد. بهتر است در دوره خشکی و قبل از زایمان از مسدود کننده های سرپستانک برای گاوها استفاده شود. در صورت مشاهده ورم پستان در گاوها، درمان را سریعا آغاز کنید.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *