پرورش گوسفندان به روش پرواربندی

پرورش گوسفندان به روش پرواربندی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

همیشه گوسفندان جز حیوانات اهلی بودند که انسان ها از آن برای تهیه غذا، پشم و .. استفاده می کردند. بنابراین از زمان قدیم تا به حال پرواربندی گوسفندان اهمیت خاصی داشت. با این تفاوت که امروزه روش های پرواربندی سنتی گوسفند به حالت مکانیزه تبدیل شده است. در واقع گوسفندان با نژادهای مختلفی در ایران وجود دارد که باعث می شود در زمان پرواربندی با توجه به مقاومت گوسفند و و نوع گوسفند و شرایط آب و هوایی که در آنجا هستید اقدام به پرواربندی گوسفند کنید. در پرورش گوسفندان به روش پرواربندی اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید زمان مناسب خرید دام می باشد.

در واقع پرورش گوسفندان جز مشاغلی هست که نه تنها در آن هیچ ضرری شامل شما نمی شود بلکه کل سرمایه شما بر می گردد. اما به این معنا نیست که پرواربندی گوسفند کار راحتی است. شما باید با کسب اطلاعات راجع بیماری گوسفندان در زمان نگهداری آنها کاملا از آنها مراقبت کنید. و حتی زمانی که می خواهید این شغل را شروع کنید به این نکته توجه کنید که چه زمانی اقدام به خرید گوسفند و بره کنید. و اینکه در روستایی که شما هستید با توجه به شرایط آب و هوایی چه نوع نژاد گوسفندی مناسب شما می باشد.

روش های پرواربندی گوسفند

  • تهیه خوراک دام و کنسانتره به عنوان مکمل غذایی
  • تهیه جو و یونجه برای دام
  • بردن آنها به مراتع و چرا در زمان های مناسب

البته چرا و بردن گوسفندان به مراتع با اینکه حجم هزینه های پرواربندی را به شدت کاهش می دهد اما باید به این نکته هم توجه کنید تنها ماه هایی از سال می توانید این کار را انجام دهید و در عین حال باید مراقبت لازم از گوسفندان به هنگام چرا صورت گیرد. زمستان فصلی نیست که گوسفندان به چرا برده شوند و شما باید با تهیه خوارک آنها را در آغل و طویله نگهداری کنید. پس مهم است که بتوانید محل نگهداری گوسفندان را تمیز کنید و جای محکمی برای آنها بسازید.

⬅️البته باید به شما این نکته را متذکر شویم که هنگام پرواربندی گوسفند تنها خرید گوسفند زنده و بردن آنها به چرا کافی نیست بلکه شما باید محل نگهداری آنها را تمیز کنید یا در هنگام خرید گوسفند به دقت آنها را چک کنید تا گوسفندان بیمار را پرورش ندهید.

تخلیه کود در جایگاه گوسفند

این نکته حائز اهمیت است که به صورت مرتب بتوانید جایگاه پرورش گوسفند و بز کود بریزید زیرا در صورت انجام ندادن این کار محیط محل مگس و انواع شپش می شود که همین امر موجب ایجاد بیماری برای گوسفندان می شود.

خرید گوسفند سالم

زمانی که می خواهید وارد شغل پرواربندی گوسفند شوید باید به این توجه کنید که حتما اطلاعات کامل راجع به گوسفند داشته باشید. با توجه به شرایط آب و هوایی که دارید انواع نژاد گوسفندان را انتخاب کنید که مناسب رشد و پرواربندی در آنجا باشند. و البته اینکه شما باید بتوانید وارد گله شوید و هنگام خرید به صورت کامل گوسفندان را چک کنید و تنها گوسفندان سالم را انتخاب کنید. و البته اینکه شما باید بتوانید با تشخیص سن گوسفند به نوعی گوسفند پیر خریداری نکنید زیرا سوددهی چنین گوسفندانی خیلی کم است.

مسمومیت آبستنی در گوسفند زنده و بز و راههای پیشگیری
مسمومیت آبستنی در گوسفند زنده و بز و راههای پیشگیری

شستشو به موقع محل گوسفند

برای جلوگیری از ایجاد بیماری باید بتوانید محل نگهداری گوسفندان که به آن آغل یا طویله گفته می شود را به خوبی درست کنید و علاوه بر آن در زمان های مناسب هنگامی که گوسفندان داخل آن نیستند محل نگهداری آنها را بشورید که همین عامل باعث جلوگیری از انتقال بیماری گوسفندان می شود. ضدعفونی کردن محل گوسفندان خیلی مهم است زیرا انواع بیماری ها را از بین میبرد.

در صورتی که برای مراسمات خود و یا حتی مصارف گوشتی و پروتئینی خود قصد خرید دام و یا گوسفند را دارید می توانید دام و گوسفند خود را از مرز خرید و فروش دام زنده در تهران به صورت غیر حضوری و آنلاین سفارش دهید. در این روش می توانید که وزن گوسفند زنده را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید و توجه کنید که این گوسفندان دارای گوشت هایی هستند که مرغوبیت بالایی دارند. فروش آنلاین گوسفند زنده از طریق قیمت گوسفند زنده امروز صورت می گیرد.

Rate this post

فهرست مطالب

‫30 نظرها

  1. یک گوسفند در حالت طبیعی در فک پایین خود دارای ۸ دندانِ پیش است که تعیین سن گوسفند نیز از روی همین دندان‌های پیش صورت می‌گیرد. اگر قصد دارید نگهداری گوسفند را شروع کنید دقت داشته باشید که اگر گوسفند مورد نظر ۲ دندانِ پیش دائمی در فک پایین خود داشت، به این معنا است که سن آن در حدود ۱ سال است. اگر گوسفند دارای ۴ دندان پیش دائمی در فک پایین بود، سن این گوسفند در حدود ۲ سال بوده، داشتن ۶ دندان در فک پایین به معنای ۳ ساله بودن گوسفند و نهایتا داشتن ۸ دندان پیش دائمی در فک پایین نیز نشان‌دهنده ۴ سالگی گوسفند خواهد بود. بهتر است بدانید که سن‌های بیش از ۴ سال را باید از روی میزان تیرگی دندان‌های گوسفند، شکستگی یا خوردگی‌ آن‌ها تشخیص داد.

  2. سلام ما برج دو 1399چند تا گوسفند خریدم با اون که هم چرا میبردیم هم به غذا دستی می دادیم ولی بازلاغرن لطفا رهنمای کنید چه کار کنیم هر کی میگه لاغر هستن هم بره بود هم میش هم نر

  3. برای تغذیه بره پرواری بعد از دادن دارو و واکسن اترو باید 3 درصد وزن گوسفند تغذیه بشه، 60 درصد دان و 40 درصد علوفه.

  4. خودتونو زدین به گشادی چه ربطی به رضا خان داره .رضا خان ییلاقها را که تبعید نکرد پسرم ….

  5. براي خريد با اين شماره تماس بگيريد
    قيمت مناسب
    وزن گيري عالي
    نژاد اصلاح شده
    واكسناشم خود شون ميزنن
    09131094192

  6. براي خريد با اين شماره تماس بگيريد
    قيمت مناسب
    وزن گيري عالي
    نژاد اصلاح شده
    واكسناشم خود شون ميزنن
    09131094192

  7. سلام ،لطفا راجب تغذیه و محل نگهداری و امراض گوسفند توضیحات بیشتری بدهید ،تا واقعا هرکس میخواهد دست به پرورش گوسفند بزند ،با خیال راحت و آگاهی کامل به این کار اقدام کند ،با تشکر زیاد

  8. رضا خان لعنتی مارو از تبریز و اذربایجان به جوین و جغتای و… تبعید کرد وگر نهما هم بیلاق داشتیم لعنت به رضا خان

  9. خوب که چی منطقه ما رو همش زمین کشاورزی ماشاالله فقط بعضی جاها هست که معمولا خیلی فقیر و کثیفه

  10. من می خوام دو تا بره یک نر و یکی ماده بخرم در حد شونزده و بیست کیلویی بهنظر تون می تونن بیشتر بشن یا زنده بمونن

  11. یکی از مهم ترین و با صرفه ترین حوزه های کشاورزی برای سرمایه گذاری، حوزه دام بخصوص گوسفند هست.

    1. اگر دندان های گوسفند افتاده باشد و کم باشد می توان گفت پیر شده است

    1. دوست مون گفتن ااز دندوناش یعنی اگه دندون عاریه داشت پیره وگرنه جوونه ؟توضیخ بیشتر من متوجه نشدم.لطفا ……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *