آشنایی با بز نژاد مورسیانا گرانادا

بز مورسیانا گرانادا
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بز مورسیانا گرانادا یکی از مشهوترین نژادهای بز در جهان است که محل اولیه پرورش آن کشور اسپانیا بوده است. این بزها به دلیل داشتن ظاهری زیبا مشهور بوده و از نژادهای بزهای شیری به حساب می آیند. بزهای مورسیانا مقاومت خوبی در شرایط مختلف محیطی از خود نشان داده و سریعا به بلوغ میرسند. هم اکنون این بزهای زیبا در نقاط مختلف جهان پرورش داده میشوند. در این مطلب قصد داریم شما را با تمام ویژگی های بز نژاد مورسینا گرانادا آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه پرورش بزهای مورسینا گرانادا

تاریخچه پرورش بزهای مورسینا گرانادا به قرن 16 میلادی در اسپانیا میرسد اما در نقاط دیگر مانند آمریکای لاتین و موسیا، آلمریا، گراناتا و آلیکانته اسپانیا نیز پرورش داده میشدند. در قرن نوزدهم نژاد بز مورسیانا به آمریکا برده شد که به دلیل زیبایی و مقاوم بودن مورد توجه بسیاری از دامپروران قرار گرفت. بزهای مورسیانا گرانادا علاوه بر زیبایی و مقاوم بودن از نظر تولید شیر نیز بسیار حائز اهمیت هستند.

بز مورسیانا گرانادا

ویژگی های ظاهری

رنگ بدن بزهای نژاد مورسیانا گرانادا غالبا سیاه یا قهوهای ماهونی بوده و بزهای سفید در دسته این نژاد قرار نمیگیرند. این بزها پوستی بسیار زیبا و براق دارند که ظاهر منحصر به فردی به آنها داده است. بزهای مورسیانا گرانادا اندازه متوسطی دارند به طوری که قد متوسط بز نر این نژاد حدودا 76 سانتی متر بوده و قد متوسط بز ماده این نژاد در حدود 70 سانتی متر است. این بزها دارای گوش هایی هم رنگ با بدن بوده که هم در نوع ماده و هم در نوع نر این نژاد ظاهری لوله ای و ایستاده دارند. این بزها دارای شاخ نیز بوده که باید در 3 هفتگی چیده شود. دم این بزها متوسط بوده و ظاهری ایستاده دارد. بزهای مورسیانا گرانادا پاهای محکم و پستان های ایده آلی دارد. پستان های این بزها در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته که دوشیدن شیر آنها را برای دامداران بسیار راحت کرده است.

ویژگی های وزنی

متوسط وزن در بزهای نر مورسیانا گرانادای بین بین 50 تا 60 کیلوگرم و در بزهای ماده این نژاد 40 تا 50 کیلوگرم میباشد. معمولا با ذبح این بزها به طور میانگین بین 25 تا 50 کیلوگرم گوشت بدست می آید که کیفیت بسیار خوبی نیز دارد.

ویژگی های رفتاری

بزهای مورسینا گرانادا بزهای بسیار خوش رفتار، مهربان و آرام هستند که به سرعت میتوانند با محیط جدید خود را تطبیق دهند. حتی برخی از افراد این بزهای زیبا را به عنوان حیوان خانگی خود پرورش میدهند. این بزها مقاومت بسیار خوبی برای زندگی در مناطق و آب و هواهای مختلف جهان را دارند اما بهترین مکان برای نگهداری از آنها مناطق گرم و نیمه خشک است. این بزها حتی در شرایط بسیار سخت و نیمه خشک نیز تولید شیر بسیار خوبی دارند. بزهای مورسیانا بسیار چابک و سریع هستند و میتوانند به سرعت با هم نوعان خود سازگار شوند اما نیمتوانند دیگر دامها را به قلمرو خود راه دهند.

ویژگی های تولید مثلی بز مورسیانا گرانادا

بزهای مورسیانا گرانادا نسبه دیگر بزها سریع تر به بلوع جنسی و فیزیکی میرسند به طوری که بز ماده این نژاد در سن 5 تا 15 ماهگی و بز نر این نژاد در سن 3 تا 15 ماهگی به بلوغ میرسد. بزهای نر این نژاد در سن 1 سالگی و بزهای ماده نیز از سن 18 ماهگی میتوانند تولید مثل خود را آغاز کنند و از این جهت نسبت به دیگر نژادهای بز سریع تر هستند. بزهای ماده مورسیانا گرانادا میتوانند در هر بار زایمان دو بزغاله به دنیا بیاورند. دوره آبستنی این بزها حدودا 148 تا 155 روز بوده و بزغاله ها پس از تولد باید تا 210 روز شیردهی شوند.

ویژگی های تولیدی

بزهای مورسیانا گرانادا از نظر تولید شیر و پنیر وضعیت بسیار خوبی دارند. دوشیدن شیر این بزها به دلیل موقعیت بسیار خوب پستان ها آسان است و میانگین شیردهی سالیانه این بزها بین500 تا 1000 لیتر شیر میباشد. این بزها روزانه بین 2 تا 3 کیلوگرم شیر تولید میکنند که کیفیت بسیار بالایی دارد. چربی شیر این بزها حدودا 5 درصد بوده و میزان پروتئین آن نیز در تقریبا 3 درصد است.

اهمیت تغذیه بزها

تغذیه صحیح و اصولی بزها بسیار مهم بوده و بر تولید شیر و کیفیت گوشت آنها تاثیر زیادی دارد. بزها برخلاف دیگر دامها خود به دنبال غذا میروند زیرا از نظر ذاتی تمایل دارند که مسافت های طولانی را راهپیمایی کرده و علوفه محبوبشان را پیدا کنند. این حس به قدری در بزها قوی است که حتی وقتی علوفه کافی در اختیار آنها قرار میدهید باز هم تمایل دارند در جستجوی غذا باشند. تغذیه ای که بزها مصرف می کنند خیلی سریع تبدیل به گوشت و شیر میشود. بزها به طعم غذایشان اهمیت میدهند و هیچگاه پس مانده غذای دیگر بزها را نمیخورند.

نقش تغذیه در پرورش بز مورسیانا گرانادا

تغذیه بزهای مورسیانا گرانادا باید مانند دیگر بزها سرشار از پروتئین، چربی، مواد معدنی و ویتامین های لازم برای رشد آنها باشد و باید آب کافی و بهداشتی در اختیار آنها باشد. بزهای مورسیانا گرانادا باید از غلات غنی و دارای پروتئین، چربی و کروهیدرات تغذیه کنند که هضم آسانی داشته باشند. غلاتی شامل گندم، برنج، ذرت، نخود، چاودار و سیب زمینی از بهترین منابع تغذیه ای برای بزها هستند که دارای 60 درصد ماده قابل هضم، 18 درصد فیبر و مقداری کمی آب است. غلات دیگری چون کنجاله خردل، کنجد، ملاس ها و … نیز باید در برنامه غذایی این دام ها باشد زیرا ویتامین و مواد معدنی لازم برای بزها را فراهم می کند.

جیره غذایی بزها و بزغاله ها

بهترین جیره غذایی برای بزهای گوشتی باید حاوی 20 درصد نخود، 30 درصد کنجاله کنجد، 24 درصد پودر گندم،23 درصد ذرت شکسته،  2.5 درصد مواد معدنی و کمی نمک است. این برنامه برای بزغاله ها باید شامل 20 درصد نخود، 35 درصد کنجاله کنجد، 22 درصد ذرت شکسته، 20 درصد پودر گندم، 2.5 درصد مواد معدنی و کمی نمک باشد. برای بزهای شیری نیز برنامه تغذیه باید دارای 15 درصد نخود، 37 درصد ذرت شکسته، 25 درصد کنجاله کنجد، 20 درصد پودر گندم، 2.5 درصد مواد معدنی و کمی نمک است.

Rate this post

فهرست مطالب

‫3 نظرها

  1. سلام
    یک راس قوچ افشاری حامل ژن چند قلو زا ترجیحا هترو میخواهم.
    لردگان چهار محال وبختیاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *