آماده سازی میش ها در فصل باروری

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آماده سازی میش ها در فصل باروری

پیش از شروع فصل باروری باید از سلامت میشها اطمینان حاصل کرد. میش ها باید در زمان مناسب بارور شوند و قوچ ها نیز برای تولید بره های خوب باید از توانایی بارورسازی برخوردار باشند. قبلا شما را با روش های آماده سازی قوچ پیش از فصل باروری آشنا کردیم در این مقاله مهمترین راهکارهای آماده سازی میش ها برای سپری کردن یک فصل باروری موفق را برای شما آورده ایم.

حداقل یک ماه قبل از باروری باید تزریقات پیشگیری سقط جنین انجام شود و مراقبتهای بهداشتی خاص هر منطقه رعایت گردد. مشورتهای لازم را با دامپزشک ناحیه انجام دهید. بعضی اوقات تزریقات باعث چندروز ناخوشی میش می شود و ممکن است دوره فحلی را دچار تغییراتی کند. بعد از واکسن زدن تا ایجاد مصونیت یا حفاظت در برابر بیماری زمانی کوتاه باید سپری شود.

  1. انگل زدایی:

میش ها باید پیش از شروع فصل بره زایی انگل زدایی شوند.

  1. خنک نگهداشتن میش ها:

میشهایی که در مناطق گرم هستند باید 4 تا 5 هفته پیش از فصل باروری پشم چینی شوند تا دوره فحلی را زودتر شروع کنند. پشم چینی ترنش گرمایی را کاهش داده و میش ها را برای دوره آبستنی آماده تر می کند، اما پشم چینی درست پیش از فصل باروری تاثیر منفی داشته و موجب تنش گرمایی در میش ها می شود زیرا خود پشم نقش عایق در برابر گرما دارد.

بهتر است پشم چینی چند هفته پیش از شروع فصل باروری انجام شود تا در زمان باروری گوسفند پشمی در حدود 12 میلی متر داشته باشد. این میزان پشم گوسفند را در برابر نور خورشید محافظت می کند و تنش گرمایی را کاهش می دهد. تنش گرمایی باعث مرگ و میز زیادی در جنین میش ها می شود. پشم چینی و ساخت اماکن سایه دار برای گوسفندان می تواند تنش گرمایی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

  1. افزایش وزن:

افزایش وزن پیش از باروری برای میش ها امری مفید است. بهتر است میش ها ماهیانه افزایش وزنی در حدود 4.5 کیلوگرم داشته باشند زیرا این مساله نشان از تغذیه خوب و مناسب برای آن ها دارد. بره میش ها باید افزایش وزن بیشتری نسبت به میش ها داشته باشند و در فصل باروری وزنی در حدود 45 کیلوگرم داشته باشند.

آماده سازی میش ها در فصل باروری

  1. بیماری پرخوری:

دام هایی که پرخور بوده اند یا به بیماری آنتروتوکسمی (مسمومیت روده ای یا زهره درد و یا بیماری علفی) یا قلوه نرمی مبتلا هستند باید سه یا 4 هفته پیش از شروع بره زایی  واکسینه شوند. این کار کمک می کند که بره ها تا رسیدن به سن واکسیناسیون ایمن باشند.

آماده سازی میش ها در فصل باروری

  1. پشم چینی موضعی:

میش هایی که پشم بدنشان در اطراف فرج آغشته به مدفوع یا ادرار شده است باید پیش از شروع فصل باروری پشم چینی موضعی شوند. این کار باروری را آسانتر می کند. همچنین 4 تا 6 هفته پیش از بره زایی پشم چینی موضعی باید صورت بگیرد. پشم چینی موضعی یعنی چیدن پشم های اطراف ناحیه تناسلی و پستان ها و فرج میش ها.

پشم چینی به شناسایی سریع تر نشانه های بره زایی کمک می کند. پشم چینی بهداشت میش ها را افزایش می دهد. پشم چینی پهلوها و پستان میش، پیدا کردن نوک پستان را برای بره ها آسانتر می کند. در پشم چینی موضعی حدودا 6 الی 9 میلی متر از پشم را روی پوست باقی بگذارید. میش هایی که در مناطق سرد و مرطوب هستند باید تا چند روز پش از پشم چینی محافظت شوند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *