ارزيابي تيپ ظرفيت عمومي بدن گاو

پرورش گوساله های شیری
زمان مطالعه: 3 دقیقه

برای ارزيابي تيپ ظرفيت عمومی بدن گاو یا گوساله به پنج صفت نمره داده می شود:

  1. قد و قامت دام
  2. عرض سينه دام
  3. دور سينه
  4. عمق بدن
  5. زاويه دار بودن بدن

قد و قامت دام:

قد گاو در واقع اندازه كپل گاو تا سطح زمین است. قد گاوها از صفات مهم و تاثیر گذار بر سلامتی بدن و در نتیجه طول عمر بيشتر و توليد گوشت و شیر بیشتر گاوها می باشد. پرورش دهندگان گاو به قد گاو به دلایل ذکر شده و همچنین تاثیرش بر مقاومت بالای گاو در برابر تغییرات شرایط محیطی بسیار اهمیت می دهند.

گاو باید قدی در حدود 130 تا 154 سانتي متر داشته باشد و به ازای هر 3 سانتی متر یک امتیاز خواهد داشت.

  • گاو هایی کوتاه قد (130 سانتی متری) : 1 امتیاز
  • گاوهایی با قد متوسط (142 سانتی متری) : 5 امتیاز
  • گاوهایی با قد بلند (154 سانتی متری) : 9 امتیاز

گاوهای تلیسه باید قدی در حدود 128- 130، گاوهای آبستن در اولین بارداری باید 140 سانتی متر و در سومین بارداری باید قدی در حدود 145-147 داشته باشند.

 

 

عرض سینه:

به فاصله بین دو دست در كف قفسه سينه یک گاو عرض سینه آن گفته می شود. بزرگی عرض قفسه سینه بیانگر بزرگی حجم قفسه سينه گاو است. گاوهایی با عرض سینه کم امتیاز 1، عرض سینه متوسط امتیاز 5 و عرض سینه بزرگ امتیاز 9 دارند.میانگین استاندارد عرض سینه در گاوها 13 تا 29 سانتي متري است که هر 3 سانتی متر یک امتیاز خواهد داشت.

 

  • عرض سینه باریک و نامطلوب (13-18 سانتی متر): (امتیاز 1-3)
  • عرض سینه متوسط و نامطلوب (19-23 سانتی متر): (4-6 امتیاز)
  • عرض سینه بزرگ و ایده آل: (23-29 سانتی متر): (7-9 امتیاز)

 

دور سينه:

دور سینه گاو، محیط بدن قفسه سینه گاو است که برای اندازه گیری وزن دام نیز با استفاده از وزن متر از همین ناحیه استفاده کرده و وزن دام را تخمین می زنند. برای اندازه گیری دور سینه گاو پشت دست های گاو را اندازه گیری می کنند. برای دور سینه گاو امتیازی بین 1 تا 9 در نظر گرفته می شود.

 

 

عمق بدن گاو:

عمق بدن گاو در واقع فاصله بين مهره هاي كمر تا سطح زيرين شكم گاو است. هر چه عمق بدن بیشتر باشد ظرفیت شکمی گاو نیز بیشتر است. گاوهایی که عمق بدن بیشتری دارند بارداری های بهتری داشته و غذای بیشتری می خورند. گاوهایی با عمق بدن کم امتیاز 1، گاوهایی با عمق بدن متوسط امتیاز 5 و گاوهایی با عمق بدن زیاد امتیاز 9 می گیرند.

زاویه دار بودن بدن گاو:

آخرین صفت مهم در ارزيابي تيپ ظرفيت عمومي بدن گاو زاویه دار بودن بدن گاو است. برای تشخیص این زاویه باید از منظر پشت به دام نگاه کرد. پشت گاو باید مثلثی باشد و کپل گاو قاعده مثلث و گردن راس مثلث است.

Rate this post

فهرست مطالب

‫3 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *