اهمیت پشم چینی در پرواربندی و زمان مناسب آن

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در این مقاله به بررسی اهمیت پشم چینی در پرواربندی و زمان مناسب پرواربندی می پردازیم.

⚪️تجهیزات مورد نیاز پشم چینی:

  • لباس مخصوص کار، چکمه، دستکش و دهان بند

⚪️انتخاب گوسفندان برای پشم چینی:

  • شخص پشم چین باید ابتدا لباس مخصوص کار، دستکش ها و چکمه را بپوشد و دهان بند را نیز ببندد.
  • پیش از پشم چینی وضعیت آب و هوا و وزش باد را بررسی کند.
  • گوسفندان آبستن را جدا کرده و همچنین گوسفندان را بر اساس سن و سلامت تقسیم بندی کند.
  • با علامت گذاری گوسفندهای مختلف را برای پشم چینی جدا کند.

اهمیت پشم چینی در پرواربندی:

از دبرباز تاکنون پشم یکی از اصلی ترین مواد اولیه در صنایع نساجى و تهیۀ پوشاك بوده است. پشم مادۀ اولیه مورد نیاز هنر قالیافی که از مشهورترین هنرهای ایران در جهان به شمار می آید است و به همین دلیل تولید پشم توسط عشایر ایرانی تاریخی طولانی دارد.

علاوه بر نساجی و قالیبافی پشم در زمینه های متعدد دیگر همچون بافندگی و … نیز پرکاربرد است.

تولید پشم به روش قدیمی، کمیّت و کیفیت مطلوبی برای دامدار نخواهد داشت و به همین دلیل در سالهای اخیر لزوم به کارگیری روش های نوین در زمینه تهیه و عرضۀ پشم برای کسب درآمد و سوددهی بیشتر برای دامداران مساله ای حائز اهمیت است. از طرفی پشم چینی به خنک نگه داشتن بدن گوسفند و رعایت بهداشت نیز کمک می کند.

دام هایی که در مناطق سردسیر و مرتفع زندگی می کنند پوشش ضخیم تری از پشم دارند زیرا سرما موجب تحریک رشد پشم این حیوانات می گردد. پشم برای گوسفند نقش حفاظتی داشته و بدن دام را در برابر سرما حفظ می کند.

⚪️گوسفندان مناسب برای پشم چینی:

دامداران ابتدا گوسفندان چاق مانند قوچ ها، میشهای قصر و شیشك را پشم چینی کرده و سپس میش های شیرده را پشم چینی می کنند. گوسفندان لاغر، ضعیف و آبستن نباید پشم چینی شوند. گوسفندان لاغر برای پشم چینی مناسب نیستند زیرا پشم ها بیش از حد الیاف به پوست چسبیده اند و چیدن پشم آن ها سخت است و امکان آسیب دیدگی پوست دام وجود دارد.

دام هایی که پشم رنگی دارند و همچنین دام های یک ساله باید به طور جداگانه پشم چینی شوند.

دامدار پیش از پشم چینی باید از سلامت گوسفند مطمئن شود زیرا امکان انتقال بیماری هایی چون تب مالت، سیاه زخم …از دام بیمار به فرد پشم چین وجود دارد.

⚪️زمان مناسب پشم چینی:

دامدارن ایرانی معمولا سالی یک بار در فصل بهار و در ابتدای اردیبهشت ماه دام های خود را پشم چینی می کنند. همچنین موی بزها نیز سالی یک بار در ابتدای تیرماه چیده می شود. گوسفندان با توجه به نوع نژاد، نوع پرورش، هدف از تولید (پرواری یا داشتی) پشم چینی میشوند. پشم چینی زودهنگام ممکن است دام را بیمار کند و پشم چینی دیر هنگام نیز امکان ایجاد تنش حرارتی در گوسفند را بالا می برد و همچنین در ماههای گرم سال رشد پشم متوقف می شود. در واقع عدم پشم چینی به موقع می تواند منجر به کاهش کیفیت پشم، کم شدن رشد و  مشکلات دیگر برای دام شود.

بهترین زمان برای پشم چینی با توجه به نوع آب و هوا و درجۀ حرارت تعیین می شود. در جایگاه های پرورش گوسفند پرواربندی و داشتی پشم چینی بیشتر در فصل زمستان صورت می گیرد. اما در مناطق روستایی و عشایری معمولا پشم چینی در زمستان انجام نمی شود زیرا در این زمان به دلیل سرمای زیاد و تغییرات شدید جوی گوسفندان به پشم هایشان برای مقاومت در برابر سرما احتیاج خواهند داشت.

پشم چینی در فصل بهار به دلیل وجود باران های بهاری، تگرگ و کولاک احتمال سرماخوردگی و مرگ و میر دام ها را بالا می برد زیرا دام ها به دلیل از دست دادن پشم در برابر سرماخوردگی ضعیف می شوند.

⚪️نکات مهم در مورد زمان مناسب پشم چینی:

  1. اگر بره ای تا مرداد ماه فروخته نشد باید حتما پشم چینی شود تا پروارتر شود.
  2. پشم چینی در هوای گرم بهتر است زیرا عدم پشم چینی در ماه های گرم به حساس بودن پوست گوسفندان و به دلیل تابش مستقیم آفتاب ممکن است موجب بیمار شدن دام گردد.
  3. در بعضی مناطق کوهستانی ایران پشم گوسفندان در طول سال عوض می شود و به همین دلیل برای جلوگیری از ریزش پشم بهتر است پشم چینی دوبار در طول سال و پیش از ریزش پشم ها صورت گیرد.
  4. پشم چینی برای نژادهای پشمی بهتر است پیش از زایش و آبستنی صورت گیرد زیرا پس از زایش کیفیت پشم کاهش می یابد.
3.7/5 - (6 امتیاز)

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *