تغذیه بره شیری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تغذیه بره شیری

بره درست بلافاصله پس از تولد، به شیر مادر نیاز دارد. زیرا شیر مادر دارای ماده ای به نام کلستروم است که برای ادامه حیات بره تازه متولد شده ضروری میباشد. این ماده بره را در برابر ابتلا به عفونت حفظ میکند و همچنین ماده کلستروم دارای پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌های مورد نياز بره است. در پرواربندی پس از گذشت دو هفته از تولد بره، می توان کنسانتره نیز به بره داده شود.

کنستانتره باید حاوی ۱۴-۱۶ درصد پروتئين باشد و تنها باید بره های شیری از آن تغذیه کنند. دادن کنستانتره برای افزایش رشد بره ضروری به نظر میرسد تا با افزایش وزن سریع، زودتر فروخته شوند. برای پرورش و فروش بره شیری نیاز به داشتن اطلاعات درست و مفید راجب تغذیه بره شیری دارید.

معمولاً بره ها تا سه ماه شیرخواره هستند و سپس از شیر گرفته می شوند. در طول دوران شیرخواره بودن باید به آن ها آنتی بیوتیک نیز داده شود تا دچار بیماریهای عفونی نشوند.

چگونگی تغذیه بره های بی مادر

در هر دوره زایش، بعضی میش های مادر هنگام زایمان می میرند یا دچار کمبود شیر می شوند، در نتیجه تعدادی بره بی مادر وجود خواهد داشت. در مواردی نیز میش مادر بره اش را قبول نمی کند و بالعکس.  برای حل این مشکل چند روش وجود دارد مثلا می توان با قرار دادن بره و میش در یک آغل به آنها کمک کرد، و یا میتوان کمی از شیر مادر را به ران بره مالید تا به آن عادت کند. در مواردی که میش بره اش را قبول نمی کند نیز می توان ترشحات بره را به بینی میش مالید تا بره را بپذیرد.

به دلیل اهمیت شیر برای سلامت و حیات بره ها باید در چنین شرایطی به سرعت مشکل را حل کرد. در بره های بی مادر نیز باید برای آنها مادر جایگزین گذاشت. مادر جایگزین میش هایی هستند که بره خود را از دست داده اند اما شیرده هستند.

در صورتی که این روش کارآمد نبود باید از طریق پستانک بره راوادار به خوردن شیر کرد.  همچنین برای کمک به زنده ماندن بره های بی مادر باید به آن ها کلستروم میش های دیگر داده شود. یک پرورش دهنده گوسفند همیشه باید کلستروم منجمد را برای شرایط خاص داشته باشد. در صورت نبود شیر میش های دیگر، یا کمبود آن میتوان از شیر گاو برای تغذیه بره استفاده کرد. در صورت استفاده از شیر گاو برای تغذیه، باید به هر یک لیتر آن یک قاشق روغن ماهی اضافه کرد.

شیری که با پستانک به بره داده میشود باید به اندازه درجه حرارت بدن بره گرم شود . هر 3 ساعت یک بار، باید 100 گرم شیر با کمک شیشه و پستانک به بره بی مادر داده شود. نکته مهم دیگر این است که جایگاه زندگی بره های شیری باید همیشه خشک و تمیز باشد.

اگر بره ها به سرعت (هفته دوم) با کنستانتره تغذیه شوند می توان در هفته چهارم تا ششم آنها را از شیر گرفت.

تغذیه بره ها پس از شیرگیری

تغذیه بره های پرواری پس از شیر گیری مساله مهمی می باشد. اگر وزن بره از 18 کیلوگرم بیشتر است بهتر است به مرتع برده نشوند تا رشد آن ها کاهش نیابد. در صورت بردن به مرتع باید پیش از آن به آن ها داروی ضد انگلی داد تا بیمار نشوند.

همچنین باید شرایطی مانند مکان نگهداری تمیز و علوفه زیاد برای آنها فراهم کرد تا دچار استرس و درنتیجه کاهش وزن نشوند. همچنین بره های مریض را باید جدا کرد و آغل و مکان زندگی گوسفندان باید مرتبا سم پاشی و ضد عفونی گردد.

فروش بره شیری با تغذیه مناسب

برای اینکه بتوانید بره های شیری با وزن بالا داشته باشید، حتماً باید از زمان تولد بره تا از شیر گرفتن به بره ها به تغذیه آنها توجه ویژه ای داشته باشید. ممکن است با خود بگویید به دلیل ارزش غذایی بالای کنسانتره از بدو تولد بره در کنار شیر مادر آنها را به کنسانتره عادت دهید. این کار کاملا اشتباه است شما تنها دو هفته اول مجاز به دادن شیر مادر به بره هستید زیرا حاوی کلستروم است که باعث مقاوم بودن بدن بره در برابر بیماری ها و عفونت ها می شود.

فروش بره شیری
فروش بره شیری

توجه داشته باشید که هنگام از سرشیرگیری بره ها و دادن کنسانتره و یونجه به آن ها باعث ایجاد بیماری آنتروتوکسمی یا همان پرخوری نشوند. برای این کار بهتر است واکسن آنتروتوکسمی را دائما به بره ها بزنید.

✅تمیز نگه داشتن بره ها با حمام آگنه و ضدعفونی کردن جایگاه دام باعث می شود بره ها از بیماریهای به دور باشند. حتی اگر بره ای بیمار باید بره های دیگر را سوا کنید تا مانع از بیمار شدن بره شوید.

پرورش بره شیری با روش اصولی

همانطور که گفته شد طول شیرخوارگی بره ها سه ماه است اما شما می توانید پس از دو هفته با دادن کنسانتره، یونجه تازه و دانه ذرت و خشک باعث افزایش وزن بره ها شوید. پرورش بره باید اصولی انجام شود تا پس از چند ماه شاهد افزایش وزن بره شوید و در زمان مناسب با فروش بره پول کلانی به دست آورید. حتی می توانید با پرورش بره شیری باعث شوید گوسفندان چاقی بدست آورید.

آماده کردن بره ها برای جفت گیری

پس از چندین ماه و درست در سن هشت ماهگی سن بلوغ بره فرا می رسد. حال شما باید بغیر از اینکه به فکر افزایش وزن بره باشید به فکر فصل جفت گیری بره ها باشید. حتماً بره قوچ را با مواد مغذی آماده جفت گیری کنید. در صورت ضعیف بودن بره برای جفت گیری آنها را در کنار قوچ های پیر که فحل شده است قرار دهید تا با جفت گیری گوسفندان آشنا شوند. برای اینکه میزان درصد و قدرت جفتگیری بره قوچ را متوجه شوید زیر شکم و بالا الت بره قوچ را رنگ بزنید تا متوجه میش هایی که با بره قوچ با آن جفت گیری کرده شوید.

  • ✅خوراندن دانه ذرت برای افزایش قدرت جفت گیری بره قوچ
  • ✅علوفه تازه و یونجه به بره قوچ دهید.
  • ✅جیره غذایی مناسب برای بره میش ضروری است تا قدرت باروری و دوقلوزایی آن بالا برود.
Rate this post

فهرست مطالب

‫133 نظرها

  1. سلام من بره هام ۴۰ روزه هستند چه نوع خوراکی بهشون بدم خوب رشد کنند ؟ الان فقط یونجه باکیفیت میدم کنسانتره میدم اسهال میشن با تشکر از سایت خوبتون

  2. سلام خواهشا راهنمای کنید بره ای دارم شاید ۲۰ روزه باشه با پستونک شیر می بهش ولی چند روزی هست اسهال شده به نظرم چیزی نمی خوره شیر خشک بره بهش میدم ولی قبلش شیر گاو میدادم بهش

    1. حجم شیر خشکی که با آب حل میکردین طبق دستور دامپزشک هستش؟
      ما قبل 2 بره داشتیم رفتیم دکتر و بهشون شیر خشک داد پدرم که رفته بود گرفته بود از دکتر نپرسیده بود چقدر بهشون بدیم و ما به اندازه شیر خشکی که برای نزار اماده میکردیم داخل شیشه شیر میریختم و به بره ها میدادیم بعدشم شکم بره ها گرفت و متأسفانه مردن حتما باید طبق دستور دامپزشک بهش شیر خشک بدین

  3. سلام
    فقط گندم و کاه دادن به گوسفند خوبه یا بد؟
    ممنون میشم هرکسی تجربه ای داره راهنماییم کنید

    1. اگه گندم دادی به گوسفند فقط باید بزاری فرار کنی دادن گندم به گوسفند باعث لاغری گوسفند میشه زیاد بهش بدی میگیرتش دم میکنه در نتیجه کم شیر میشه بره ریز میمونه گوسفند بدپشم میشه . و…..

  4. سلام چند تا بره شیری داریم که از دو هفتگی اسهال میشوند تغذیه با شیر مادرشون و بیده وجو اسیاب شده چغندر قندی خورد شده و اسهالی شون رنگ خاکستری و بد بو ست لطفا راهنمای کنید که همه بره های دارن تلف میشن

  5. سلام دوستان اگ مشاوره بیماری و..هر اطلاعاتی در مورد گوسفند و بز خواستید درخدمتم واتساپ.سالنه مشاوره 300هزار .فقط با یک شماره موبایل ثبت میشه .عکس رسید میفرستید شمارتون ثیت میشه .درخدمتم. 09178550804

  6. سلام من یه بره دارم مادرش مرده ولی الان پستونک نمیگیره باید به زور بهش شیر بدیم چیکار کنم

    1. عادت نداره یاید اول باسرنگ شردع کنی کم کم عادت بده .اول ببین مشکلی نداره اسهال یا…

  7. سلام
    اونایی که گوسفنداشون سرفه میکنن دو دلیل میتونه داشته باشه
    اولی کرم روده داشته باشن و دومی کبدشون خراب باشه
    برای کرم روده و انگل های روده و کرم جگر میتونین از دامپزشکی قرص ابی و زرد برای انگل هست بگیرین و دوره مصرف و جزئیات بیشترو ازشون بپرسین(گوسفندای خودم سرفشون با قرص رفع شد)
    برای کبدشون هم اگه زیاد کبدو خراب نکرده باشه واکسن هست که بازم از دامپزشک بپرسین راهنمایی بهتر میکنه
    و در اخر اینکه نذارین گوسفندتون همونجور باشه چون هرروز زودتر با دامپزشک مشورت کنین ضرر کمتری میبینین

    1. دوستان اگ برای بیماری و…کسی مشاوره خاست شماره واتس اپ میدم فقط پیام بده درخدمتم. مشاوره سالی فقط 300هزار تومان.رسید واتساپ بفرستید.
      09178550804
      برای سرفه نوفلوفان عظلانی 3روز بزن و لینکو .خوب میشه .همرااش ادجکت بزن بهتره

  8. سلام من ی گوسفند خانگی دارم کمی سرفه میکند و نمیدونم غذا بهش چی بدم بره ی من ۲ ماهشه چی باید بهش بدم جز شیر

    1. سلام
      اونایی که گوسفنداشون سرفه میکنن دو دلیل میتونه داشته باشه
      اولی کرم روده داشته باشن و دومی کبدشون خراب باشه
      برای کرم روده و انگل های روده و کرم جگر میتونین از دامپزشکی قرص ابی و زرد برای انگل هست بگیرین و دوره مصرف و جزئیات بیشترو ازشون بپرسین(گوسفندای خودم سرفشون با قرص رفع شد)
      برای کبدشون هم اگه زیاد کبدو خراب نکرده باشه واکسن هست که بازم از دامپزشک بپرسین راهنمایی بهتر میکنه
      و در اخر اینکه نذارین گوسفندتون همونجور باشه چون هرروز زودتر با دامپزشک مشورت کنین ضرر کمتری میبینین

    2. لینکو مایسین یا نوفلوفان بزن. شیر بده و یونجه با کاه قاطی کن بده .هرچه گوسفندا میخورن بره هم از دوماه ب بالا میخوره

    3. تا 3ماهگی شیر .از ماه دوم علوفه سبز یا کاه یونجه با کاه سفید قاطی بده. کاه عدس .
      برای سرفه تو سایت زدم .نوفلوفان یا لینکو بزن

  9. سلام یه بره سه هفته آیی دارم باشی خشک تغذیه میشه اول شیر خوب میخورد اما الان سؤتغذیه گرفت دهنش سرد شده چیکار کنم خوب بشه یه بره ام اینطوری بود مرد نمیخام اینم بمیره.توروخدا بگید چیکار کتم

    1. دوستان اگ برای بیماری و…کسی مشاوره خاست شماره واتس اپ میدم فقط پیام بده درخدمتم. مشاوره سالی فقط 300هزار تومان.رسید واتساپ بفرستید.
      09178550804
      برای سرفه نوفلوفان عظلانی 3روز بزن و لینکو .خوب میشه .همرااش ادجکت بزن بهتره

    2. سلام شما نباید گندم به گوسفند بدین چون باعش میشه شکمش بگیر و احتمال مردنش خیلی زیاده

  10. بزی دارم ک یک روزه زایمان کرده قطره ای شیر ندارد وپستانش سفته دارو.هم استفاده کردم خوب نشده چکارکنم بشیر بیاد ؟اگه شیرگاوبدم نمیمیره؟

    1. ورم پستان داره .بکمپلکس بزن .ترامیایسین و دگزا.شیر گاو با زرده تخم مرغ قاطی کن بده مشکلی نیست یا شیر خشک

  11. سلام یه بره داریم که دوروزبی حال نمیتونه خوب راه بره یکم شیرمیخوره یکم یونجه ولی خیلی کم یه روزقبلش بهش بلغوردادیم میگن معده اش سنگ شده چیکارش کنیم توروخداراهنمایی کنیدامکان داره بمیره

    1. اگر شکمش باد کرده زود گوش حیوان را به صورت از نوک کوشش تا وسط گوش با قیچی تیز ببر تا بادش بخوابه خوب میشه

    2. روغن پارافین بده .وقتی جو و بلغور و.. میدی تا 5ساعت اب نده. روغن میایع میشه داد .و..

  12. سلام یه بز دارم که تازه زایش کرد ولی از همون اول اصلا به بچه اش نزدیک نمیشه پسش میزنه چیکار کنم

    1. سلام توی یه جایی جدا
      دست های بز رو ببند و بچش رو بزار کنارش و کاه و بعدش درو ببند تا ۱۰ ساعت بزار اون جوری با سه غذا به بزه بده بعد دیگه پیشش می مونه

    2. اینو سخت قبول میکنه وقتی زایش کرد باید از جلو ش بر نداریش ..
      یه پارچه بزار تد رحمش تا قاطی مخاط داخل رحم بشه بمال به سر بچش و مقداری شیر و نمک بمال .بعد دوتا رو جای تنگ و تاریک دو روز بزار .شیر باش بده

  13. سلام یه بره ۳ هفته ای دارم که با شیر گاو تغذیش میکنم الان دوهفتس که دارم شیر میدم اما رشد نکرده به نطرم بیحاله انگار سوئتغذیه داره.علفم نمیتونه بخوره تازه یکم اب میخوره تورو خدا کمکم کنید هرکی میدونه تا کی بهش شیر بدم از کی شرو به علف خوردن میکنه ؟ ایا خودش غریصه علف خوردنو داره یا حتما باید مادرش یادش بده ممنون

    1. سلام الان وقتشه ینی دیگه میتونه علف و غذا بخوره باید کم کم جلوش بریزین و مقدار شیری ک بهش میدین رو کم تر کنین تا مجبور شه غذا بخوره و خودش یاد میگیره شیر مثلا فقط صبح و اخر شب بهش بدی تو گرما ندین بزارین روزا مجبور شه غذا بخوره

    2. تو که نمیدونی بره خودش علف میخوره یا باید یادش داد گه میخوری بره نگه میداری

  14. سلام یه میش دارم تازه زایمان کرده ولی سینش عفونت داره انگاربه جای شیر عفونت میاد چکار کنم به بره چی بدم ممنون میشم راهنمایی کنید

  15. سلام بره ای دارم ک بسیار بیحال است وغذا نمیخورد. اگرغذا را در دهانش بگذاریم میخورد وگرنه ک ن. همچنین سه چهار روزی درراه بوده تاب مقصد برسد. چیکارکنم؟

  16. سلام.یه کاور بره دارم تازه زاییده ولی شیر کم داره چیکار کنم ک مادرش شیر کنه راه حلی وجود داره.

    1. آمپول تزریقی برای افزایش شیر هست به مادرش بیشتر یونجه بده بعد چند روز شیرش زیاد میشه

  17. سلام.ی میش شیشک دارم.بره اولش هم هست
    یک هفته زایمان کرده.شیر کم داره.چکار کنم پُر شیر بشه تا بره اش هم خوب بخوره

  18. سلام.ی میش شیشم دارم یک هفته زایمان کرده بره اول هم هست.شیرکم داره.چکار کنم در شیر بشه بره اش هم خوب بخوره

    1. جوش شیرین بدین و علوفه خوب .مثل کنسانتره و جو و یونجه کیفیت خوب .مخصوص جو .از شیر میش دیگه یا گاو میتونید بدید تا دو سه هفته بعد خودش شروع به خوردن علوفه میکنه .اگ شیر کم بدید شیر سوز میشه و رشدش ضعیف میشه.

    1. شیر میش بدوشید کمتر شیر بخوره بعد بره را جای خنک نگه دارید تا هفته اول شیر میش بدوشید که کم بخوره مریض نشه .

    2. اگه اسهال گرفته سع کن یکم نمک اندازه پشت ناخن بهش بدی بخوره اگه هم اسهال نداره یکم برمه همون یونجه خورد شده بهش بدی بخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *