تغذیه بره شیری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تغذیه بره شیری

بره درست بلافاصله پس از تولد، به شیر مادر نیاز دارد. زیرا شیر مادر دارای ماده ای به نام کلستروم است که برای ادامه حیات بره تازه متولد شده ضروری میباشد. این ماده بره را در برابر ابتلا به عفونت حفظ میکند و همچنین ماده کلستروم دارای پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌های مورد نياز بره است. در پرواربندی پس از گذشت دو هفته از تولد بره، می توان کنسانتره نیز به بره داده شود.

کنستانتره باید حاوی ۱۴-۱۶ درصد پروتئين باشد و تنها باید بره های شیری از آن تغذیه کنند. دادن کنستانتره برای افزایش رشد بره ضروری به نظر میرسد تا با افزایش وزن سریع، زودتر فروخته شوند. برای پرورش و فروش بره شیری نیاز به داشتن اطلاعات درست و مفید راجب تغذیه بره شیری دارید.

معمولاً بره ها تا سه ماه شیرخواره هستند و سپس از شیر گرفته می شوند. در طول دوران شیرخواره بودن باید به آن ها آنتی بیوتیک نیز داده شود تا دچار بیماریهای عفونی نشوند.

چگونگی تغذیه بره های بی مادر

در هر دوره زایش، بعضی میش های مادر هنگام زایمان می میرند یا دچار کمبود شیر می شوند، در نتیجه تعدادی بره بی مادر وجود خواهد داشت. در مواردی نیز میش مادر بره اش را قبول نمی کند و بالعکس.  برای حل این مشکل چند روش وجود دارد مثلا می توان با قرار دادن بره و میش در یک آغل به آنها کمک کرد، و یا میتوان کمی از شیر مادر را به ران بره مالید تا به آن عادت کند. در مواردی که میش بره اش را قبول نمی کند نیز می توان ترشحات بره را به بینی میش مالید تا بره را بپذیرد.

به دلیل اهمیت شیر برای سلامت و حیات بره ها باید در چنین شرایطی به سرعت مشکل را حل کرد. در بره های بی مادر نیز باید برای آنها مادر جایگزین گذاشت. مادر جایگزین میش هایی هستند که بره خود را از دست داده اند اما شیرده هستند.

در صورتی که این روش کارآمد نبود باید از طریق پستانک بره راوادار به خوردن شیر کرد.  همچنین برای کمک به زنده ماندن بره های بی مادر باید به آن ها کلستروم میش های دیگر داده شود. یک پرورش دهنده گوسفند همیشه باید کلستروم منجمد را برای شرایط خاص داشته باشد. در صورت نبود شیر میش های دیگر، یا کمبود آن میتوان از شیر گاو برای تغذیه بره استفاده کرد. در صورت استفاده از شیر گاو برای تغذیه، باید به هر یک لیتر آن یک قاشق روغن ماهی اضافه کرد.

شیری که با پستانک به بره داده میشود باید به اندازه درجه حرارت بدن بره گرم شود . هر 3 ساعت یک بار، باید 100 گرم شیر با کمک شیشه و پستانک به بره بی مادر داده شود. نکته مهم دیگر این است که جایگاه زندگی بره های شیری باید همیشه خشک و تمیز باشد.

اگر بره ها به سرعت (هفته دوم) با کنستانتره تغذیه شوند می توان در هفته چهارم تا ششم آنها را از شیر گرفت.

تغذیه بره ها پس از شیرگیری

تغذیه بره های پرواری پس از شیر گیری مساله مهمی می باشد. اگر وزن بره از 18 کیلوگرم بیشتر است بهتر است به مرتع برده نشوند تا رشد آن ها کاهش نیابد. در صورت بردن به مرتع باید پیش از آن به آن ها داروی ضد انگلی داد تا بیمار نشوند.

همچنین باید شرایطی مانند مکان نگهداری تمیز و علوفه زیاد برای آنها فراهم کرد تا دچار استرس و درنتیجه کاهش وزن نشوند. همچنین بره های مریض را باید جدا کرد و آغل و مکان زندگی گوسفندان باید مرتبا سم پاشی و ضد عفونی گردد.

فروش بره شیری با تغذیه مناسب

برای اینکه بتوانید بره های شیری با وزن بالا داشته باشید، حتماً باید از زمان تولد بره تا از شیر گرفتن به بره ها به تغذیه آنها توجه ویژه ای داشته باشید. ممکن است با خود بگویید به دلیل ارزش غذایی بالای کنسانتره از بدو تولد بره در کنار شیر مادر آنها را به کنسانتره عادت دهید. این کار کاملا اشتباه است شما تنها دو هفته اول مجاز به دادن شیر مادر به بره هستید زیرا حاوی کلستروم است که باعث مقاوم بودن بدن بره در برابر بیماری ها و عفونت ها می شود.

فروش بره شیری
فروش بره شیری

توجه داشته باشید که هنگام از سرشیرگیری بره ها و دادن کنسانتره و یونجه به آن ها باعث ایجاد بیماری آنتروتوکسمی یا همان پرخوری نشوند. برای این کار بهتر است واکسن آنتروتوکسمی را دائما به بره ها بزنید.

✅تمیز نگه داشتن بره ها با حمام آگنه و ضدعفونی کردن جایگاه دام باعث می شود بره ها از بیماریهای به دور باشند. حتی اگر بره ای بیمار باید بره های دیگر را سوا کنید تا مانع از بیمار شدن بره شوید.

پرورش بره شیری با روش اصولی

همانطور که گفته شد طول شیرخوارگی بره ها سه ماه است اما شما می توانید پس از دو هفته با دادن کنسانتره، یونجه تازه و دانه ذرت و خشک باعث افزایش وزن بره ها شوید. پرورش بره باید اصولی انجام شود تا پس از چند ماه شاهد افزایش وزن بره شوید و در زمان مناسب با فروش بره پول کلانی به دست آورید. حتی می توانید با پرورش بره شیری باعث شوید گوسفندان چاقی بدست آورید.

آماده کردن بره ها برای جفت گیری

پس از چندین ماه و درست در سن هشت ماهگی سن بلوغ بره فرا می رسد. حال شما باید بغیر از اینکه به فکر افزایش وزن بره باشید به فکر فصل جفت گیری بره ها باشید. حتماً بره قوچ را با مواد مغذی آماده جفت گیری کنید. در صورت ضعیف بودن بره برای جفت گیری آنها را در کنار قوچ های پیر که فحل شده است قرار دهید تا با جفت گیری گوسفندان آشنا شوند. برای اینکه میزان درصد و قدرت جفتگیری بره قوچ را متوجه شوید زیر شکم و بالا الت بره قوچ را رنگ بزنید تا متوجه میش هایی که با بره قوچ با آن جفت گیری کرده شوید.

  • ✅خوراندن دانه ذرت برای افزایش قدرت جفت گیری بره قوچ
  • ✅علوفه تازه و یونجه به بره قوچ دهید.
  • ✅جیره غذایی مناسب برای بره میش ضروری است تا قدرت باروری و دوقلوزایی آن بالا برود.
Rate this post

فهرست مطالب

‫133 نظرها

    1. سلام
      آب برای بره مشکلی نداره. شاید چیز دیگری خورده باشه الان اسهال داره یا نه

  1. سلام بره دارم کوچیک شیر خوار اب خورده حالش بده شیر داره نمیخوره چیکار باید کنم؟؟؟؟؟

  2. یک دوتا بره یک ماهه دارم د وقلو سر زاییدن مادرش تلف شده ویک ماه شیر گوسفند خوردن الان سه روز است هر ۱۲ ساعت ۲ کیلو شیر گاو میدم ایا به خاطر هزینه کمتر شیر خشک بدم یک وعده وچقدر در روز شیر گاو باید بدم وچه غذای بهتر است تا زود بزرگ وایا دارو هم میخاد واگه روغن ماهی به شیر اضافه کنم خوبه یا نه

  3. سلام یه بره ۱۳ روزه دارم که چندروز پیش مادرش مرده الان دارم شیرخشک بهش میدم از چندروزگی باید بهش یونجه بدم و کنسانتره چی هست لطفاً راهنمایی کنین ممنون

  4. سلام دوستان یه بره شیری دارم اسهال میکنه چند روز هست شیر نمیخوره ولی شیر مادرشو میدوشم باسرنگ میدم خواستم بدونم چیکار کنم خوب بشه

  5. سلام ممنون میشم راهنماییم کنید.دوتا میش خریدم هر کدوم دوتا بره دارد بره ها نزدیک ۴۰روزشون هست اما رشدی آن چنان نکردند میش ها هم دو گله بودند.آذوقه هم کاه یونجه وهم کاه سفید با آرد جو و تفاله و سبوس مخلوط میکنم میدم.شبها هم جو میدم.لطفا راهنماییم کنید چی بدم به بره ها که رشد کنند.ممنون.

  6. سلام من 20,تا بره دارم هرروز تلفات دارم دامپزشکی م بردم جواب نگرفتم اسهال می گیرن اسهال سیاه سبز زرد بعد میان ناف زدن ولرزیدن بعدشم می میرن راهنمایبم کنید کسی ک واقعا تجربه داره من خودم چند ساله ک دامدارم

  7. سلام،میخواستم بدونم وقتی که بره تازه متولد میشه باید چه اندازه از شیر مادرش بخوره؟اگه زیاد بخوره چی میشه اگه کم بخوره چی میشه؟

  8. من یه بره دارم فقط یه روز از شیر مادرش خورده و مادرش مرده حالا فقط شیر خشک بهش میدم.خواستم بپرسم که مشکلی براش پیش نمیاد؟؟؟ممنون میشم جوابمو بدید

  9. من ی بره دارم حدود 1 ماهش سالم ی بزار صبح بهش شیر میدم ی بار شب در کل میشه 600 گرم خوبه به جز این باید چی بدم الان چی بدم خوبش

    1. کم کم بزار یونجه بخوره زیاد ن بعد سه ماه کنسانتره آماده بهش بده تا وزن بگیره

  10. سلام یه بره خریدم نمیدونم چند وقته اشه دندون های
    جلوش دراومده دوهفته دست خودمه شیر گاو میدادم اسهال شدید شد ولی اشتهایی خوبی داره دامپزشکی گفت شیر سگ وگربه بده خریدم الان از هر دو میدم میخوره اسهالش کامل بند نیومده یعنی از اون شل شل در اومده اسهالش ولی باز اسهال تغریبا میخواستم یکی بگه بره من چند وقتشه چی بدم بخوره واینم بگم خیلی بازیگوشه وشکمو هر روزم میشورمش مگس دورش جمع نشه

    1. مک بره رو میشورن برو دامپزشکی بگو قرض اسهال بره میخوام بهت میده تغزیه ش شیره

    2. اوکسی تتراسیکلین ۵۰۰ بده بعد امپول اوکسی به ازای هر ۱۰ کیلو ۱سیسی وتقویتی

  11. سلام روزتون به خیر حدودا ۳۰ بره دارم که دو سه ماهه هستن ۳ هفتس که از مادرشون جدا کردم یه هفتس که هر روز یکی دو تاش می میرن علتش چی می تون باش

    1. تا نیم ساعت بیشتر طول نکشه باید حتما شیر بخوره تا به اصتلاح خودمون گوش بگیره.اگر بیشتر از نیم ساعت بشه زمان تولد و شیر مادرشو نخوره.بعدا هر جور باشه بره از بین میره حتی چند ماه هم بگذره.مقدار شیر هم زیاد نباید باشه چون شیر اولیه سفت هستش و بره ضعیف هستش نمیتونه هزم کنه.و میگن شیر گرفته بره را.یعنی معدشو میگیره نمیتونه اسهال بشه که بده بیرون.و ممکنه بره از بین بره.

  12. سلام دوستان یه بره شیری دارم 40روزشه خیلی ضعیف خوراکم میکنه ولی کم باید چه داروی بهسم برم تا بهتر رشد کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *