تغذیه گوسفند پرواری باید به چه شکل باشد

تغذیه گوسفند پرواری باید به چه شکل باشد؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

تغذیه دام پرواری باید به چه شکل باشد؟

تغذیه گوسفند پرواری باید به چه شکل باشد شاید سوالی باشد که برای افراد پرورش دهنده گوسفند پیش می آید. معمولاً زمان پرواربندی گوسفندان در کشور ما بستگی به سن و یا نژاد گوسفند بین ۸۰ تا ۱۲۰ روز می باشد و زمانی که اضافه وزن به دلیل زیاد شدن چربی بدن باشد، پرواربندی باید تمام گردد. در این مقاله قصد داریم نحوه تغذیه این گوسفند پرواری و برنامه جیره غذایی آن ها را توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

تغذیه مناسب جهت پرورش دام

خوراک کنسانتره

خوراک کنسانتره برای مصرف گوسفندان محصولی لذیذ است و برای آن ها مطلوب می باشد. این غذای صنعتی برای تغذیه در منطقه های روستایی که نمی توانند میش، بره و گوسفند را از هم جدا کنند تولید می شود. موادی که این کنسانتره را تشکیل می دهند شامل ذرت، خرما، ملاس چغندر قند، جو، کنجاله آفتابگردان، ویتامین ها و … می باشد که در بره های پرواری از ماه سوم به بعد قابل استفاده می باشد.


دانه جو
جو از زمان های قدیم در خوراک دام ها استفاده می شود و ماده بسیار مناسبی برای تامین کردن انرژی و همچنین پروتئین در گوسفندان می باشد. میزان پروتئین جو بین 11 الی 12 درصد می باشد و دارای وزن حجمی می باشد. جو در قیاس با ذرت دارای لیزین، پروتئین و متیونین بیشتری دارد. جو همچنین به دلیل داشتن تخمیر سریع تر می توان ترکیب نیتروژن و انرژی را ایجاد کرده و باعث جذب کردن مواد مغذی میکروبی خواهد شد.دانه های جو در صورتی که به گوسفندان پرواری به صورت بلغوری داده شود از منبع های مهم جهت تامین انرژی دام می باشد.


کاه
کاه محصولی است که از لحاظ تغذیه برای گوسفند پرواری ماده ضعیفی می باشد و از جدا شدن دانه های تیره غلات و حبوبات به دست می آید. برای تغذیه باید کاه را با موادی مخلوط کنید که مقوی گردد. در برخی نقاط پروش دهندگان گوسفندان از مکمل های غذایی در فواصلی استفاده می کنند که غذای گوسفندان کاه با کیفیت کم و یا علف خشک می شود. کاه به تنهایی نمی تواند غذای کاملی برای گوسفندان حساب گردد. استفاده از این خوراک خشک به دلیل این است که گوسفند بتواند غذای خشک را دریافت نماید ولی حتماً نیاز به خوراکی هایی با کیفیت بالاترجهت پروار شدن می باشد. دادن خوراکی های مکمل خواهند توانست که مواد مغذی که باعث بالارفتن بهره وری استفاده از خوراک کاه می شوند را نیز تامین نماید.


یونجه

یونجه یکی از گیاهانی است که بسیار زیاد جهت تغذیه دام ها استفاده می گردد. این ماده خوراکی خشک نزدیک 60 درصد از خوراک خشک گوسفندان را تشکیل می دهد. این گیاه یک نوع گیاه قابل هضم راحت خواهد بود که برای گوسفندان وکل دام ها استفاده می گردد. می توان گفت که در همه دام ها این ماده غذایی خورده می شود و تبدیل به شیر و همچنین گوشت گردد. خوراک یونجه جهت خوراندن به گوسفند پرواری خوراکی خوش خوراک می باشد و دارای منبع مهمی از کلسیم، ویتامین و پروتئین می باشد. البته ارزش غذایی برگ یونجه از ساقه آن بیشتر می باشد و باید به زمان و مدل برداشتن آن جهت تاثیر پذیری بیشتر توجه نمود.


کنجاله

کنجاله به باقیمانده جامدی می گویند که بعد از روغن کشی دانه های روغنی دیده می شود. این باقیمانده های روغنی شامل موادی مانند کنجد،آفتاب گردان، هسته زیتون، سویا، کرچک و … خواهد بود که به صورت فشرده و یا کوفته شده عرضه می شوند. کنجاله‌ها از لحاظ پروتئینی بسیار ماده غذایی غنی می باشد و برای غذای گوسفندان پرواری بسیار توصیه می گردد. کنجاله‌ها را قبل از فروختن به قطعه های کوچک تر قسمت می کنند و یا به صورت آرد درمی آوردند. می توان گفت کنجاله‌های روغنی به دلیل داشتن مقدار پروتئین بالایی که دارند یک نوع مکمل عالی برای غذای گوسفندان پرواری حساب می شوند.


ملاس چغندر و تفاله

مازاد کارخانجات قند را با نام تفاله وملاس چغندر می گویند که به دلیل قندی و لذیذ بودن جهت پرواربندی بسیارعالی است. این تفاله چغندر دارای مزایای زیادی می باشد که باعث انرژی زیادی مانند جو خواهد شد ولی از لحاظ پروتئین کم یا متوسط می باشد. از خصوصیات خوب آن برای گوسفندان پرواری داشتن الیافی مانند سلولز است که قابلیت هضم دارند و باعث ثابت نگه داشتن محیط شکمبه خواهند شد. مقدار نشاسته و فسفر تفاله کم است ولی مقدار قند آن بالا می باشد. یکی دیگر از خصوصیت تفالع خشک چغندر جذب کردن بسیارعالی مایعات می باشد.


سبوس

سبوس بخش پوشاننده گندم می باشد که سبوس آن کم وزن است و از این محصول در غذاهای گوسفندان پرواری استفاده می گردد. از خصوصیاتی که این ماده غذایی را پر ارزش می کند داشتن کیفیت بالا و پروتئین خام می باشد. مقدار پروتئین آن 15 درصد، 40 درصد جنین گندم و یک درصد فسفر است. سبوس ها جای ویژه ای در تغذیه دام دارند و دارای پروتئینی با کیفیت زیاد و فسفر می باشند. داشتن کربوهیدرات هم می تواند یک تامین انرژی مهم تلقی گردد. سبوس ها دارای ارزش غذایی زیادی برای دام می باشد و تغذیه ای ملین، راحت الهضم، پرحجم، خوش خوراک و همچنین مقدار زیادی فسفر دارد. در واقع کنسانتره را می توان یک ماده غذایی برای گوسفندان پرواری دانست که بالای ۷ درصد از آن پروتیین و میزان ۱۸ درصد فیبر خواهد داشت.


نیازهای غذایی موردنیاز برای گوسفند پرواری

انرژی

از طریق مواد غذایی انرژی موردنیاز گوسفندان پرواری تامین می شود و جهت نگه داشتن بافت ها، رشد و فعالیت آن ها تامین می گردد. در صورتی که انرژی آن ها تامین نگردد علامت هایی مانند لاغر شدن و یا عدم تناسب خود را نشان می دهد.

پروتئین

نیاز به پروتئین در گوسفندان پرواری نیز از راه مواد غذایی می باشد و وجود پروتئین ها برای رشد کردن دام ها امری ضروری می باشد. از مواد دارای پروتئین زیاد دانه ها روغنی کنجاله و یا یونجه می باشد.

آب

گوسفندهای پرواری نیاز به مصرف روزانه 3 تا 5 لیتر آب در روز را دارند که امری واجب برای آن ها می باشد.

مواد معدنی

جهت رشد گوسفندهای پرواری مواد معدنی مانند ید، آهن، فسفر، سدیم، کلسیم از موارد مهم می باشد وپیشنهاد می شود برای تامین نمک از سنگ نمک استفاده گردد.

ویتامین

در فعالیت های روزانه استفاده از ویتامین ها در گوسفندان پرواری بسیار مهم تلقی می گردد. مخصوصاً ویتامین D که باعث جذب کلسیم و فسفر خواهد شد وعاملی مهم در رشد کردن اسکلت دام است.

جیره غذایی مورد احتیاج گوسفند پرواری

به میزان غذایی که در 24 ساعت باید به دام داده می شود تا گوسفند بتواند شیر تولید کرده و به فعالیت های خود ادامه دهد جیره غذایی می گویند. به مقدار غذایی که گوسفند جهت تولید گوشت مصرف می کنند، جیره تولید گفته می شود. بنابراین نیازغذایی گوسفند پرواری، جمع کردن جیره نگهداری و جیره تولیدی خواهد بود. مواد خوراکی که برای تغذیه گوسفند پرواری مورد احتیاج می باشد، علف های سبز، ریشه های محصولات، اضافات محصولات کشاورزی و همچنین اضافات کارخانجات صنایع کشاورزی است. جیره غذایی باید تعادل داشته باشد تا دام بتواند تمام انرژی روزانه و مواد مغذی، مواد پروتئینی و مواد معدنی را از آن تامین کند.

✅مواد موردنیاز جهت دریافت جیره متعادل

  • اطلاع از مقدار احتیاج گوسفند پرواری به ماده خشک، پروتئین، انرژی و سایر مواد مغذی
  • خوشمزه بودن، راحت الهضم بودن و مقوی بودن جیره غذایی
  • مقرون به صرفه بودن جیره های غذایی

روش تغذیه گوسفند پرواری

در ابتدای شروع پرواربندی و تغذیه، گوسفندان چون به مواد غذایی عادت ندارند نمی توانند در هر روز را بیشتر از 100 یا 150 گرم وزن اضافه کنند ولی به مرور و با مواد تغذیه ای که در بالا نام بردیم می توانند روزی 200 الی 300 گرم وزن بیشتر کنند. از ماه چهارم که گوسفندان چاق می شوند و به وزن ایده آل نزدیک شده اند باز هم زیاد شدن وزن کمتر شده و به مقدار 150 الی 200 گرم خواهد رسید. پس به همین دلیل باید در انتهای این کار پرواربندی را قطع کرده و گوسفندان را به فروش برسانید.

Rate this post

فهرست مطالب

‫124 نظرها

  1. سلام من تعداد 30 برهدر وزن 45کیلو دارم میخوام به دوماه چاق بشن خوراک چی بدمکه هزینه هم زیاد نشه لطف کنید راهنمایی بفرمایید

  2. سلام به دوستان عزیز
    من میخوام دام سبک گوسفند نگهداری و پروار بندی کنم دوستانی که تجربه دارن میشه بنده رو راهنمایی کنید ممنون میشم راجبه تغذیه و نگهداری و نکات مهم و هرچیز که به کارم بیاد کمی اطلاعات بهم بدن پیشا پیش ممنون بابت وقتی که میذارید و علمی که دارید به دیگری انتقال میدید 🌹🙏
    واتساپ پیام بدید ممنون 09365088973

    1. من میخوام دام سبک گوسفند نگهداری و پروار بندی کنم دوستانی که تجربه دارن میشه بنده رو راهنمایی کنید ممنون میشم راجبه تغذیه و نگهداری و نکات مهم بهم بگید09163317090

  3. سلام دوستان بنده در منطقه بلوچستان که منطقه خشک هست یک ایده دیدم که هم کم هزینه وخیلی وعالی اون چیزی شما مد نظز شماست بهتون می گم راهنمای می کنم با من تماس بگیرید اگه دوست داشتین ببینید شما رو دیگه دفع امتحان که ضرر نداره هزینه نداره دوستان 09194082236

  4. سلام به همگی زمانه زمانه بدی شده یه خانم با شخصیت راهنمایی خواسته همه شماره میدن خواهر گلم خوبه که شما به فکر درآمد تحصیلتان هستی ولی مواظب باش همه گرگ شدن گیر گرگا نیفتی باتشکر

  5. سلام ببخشید من پروار بندی تازه شروع کردم الان یک هفته هست خواستم بدونم هر وعده که غذا میدم بهشون. ذرت هم اضافه کنم یا یک وعده. ذرت در روز بدم کافیه تشکر لطفاً راهنمایی کنید

  6. سلام ببخشید من پروار بندی تازه شروع کردم الان یک هفته هست خواستم بدونم هر وعده که غذا میدم بهشون. ذرت هم اضافه کنم یا یک وعده. ذرت در روز بدم کافیه تشکر لطفاً راهنمایی کنید

  7. سلام دوستان نظرتون راجب تغدیه گوسفند با تفاله هویج و یا تفاله نیشکر چیه؟ چقد میشه تو جیره ازشون استفاده کرد؟ ممنون عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *